∧
III Pracownia Rzeźby i Otoczenia – Studyjna
prof. dr hab. Wiesław Koronowski
dr hab. Igor Mikoda prof. UAP
Bartosz Ługowski as. staż.
Punktem wyjścia w naszej pracowni jest analiza studium z natury, która ma pomagać świadomemu konstruowaniu autonomicznej wypowiedzi artystycznej. Konsekwencje decyzji o tworzeniu w oparciu o obserwację natury są zbliżone do następstw każdej decyzji dotyczącej metodycznej pracy twórczej. Chodzi o takie aspekty jak uwspólnianie pojęć, celowość używanych środków i świadomość ich zastosowania. Jednocześnie odwołujemy się tym samym w oczywisty sposób do bogatej wielowiekowej tradycji rzeźby europejskiej.
Jednym z ważniejszych aktów poznania są relacje przestrzenne, doznania przed-pojęciowe. Są one archetypem poznania i są niezbędne dla prawidłowego rozwoju. Rzeźbienie więc aktu czy portretu i tak zwane odtwarzanie rzeczywistości, nie jest wyrazem skostnienia formalnego, lecz umysłowym procesem znajdowania relacji przestrzennych, to swoiste strojenie instrumentu poznania, opowiadaniem nie tyle o modelu, ile o relacjach, jakie udaje się odszukać. Odtwarzanie wierne natury może być celem oczywiście samym w sobie, zależnym od obszaru poszukiwań twórczych, jaki zostaje wyznaczony, ponieważ nauczanie tworzenia sztuki jest niemożliwe.
Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 3 / papier / 33x73x13 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 2 / papier / 52x43x32 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 2 / papier / 52x43x32 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 2 / papier / 52x43x32 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 3 – kompozycja wertykalna / papier / 55x35x55 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 3 – kompozycja horyzontalna / papier / 57x55x55 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 3 – kompozycja wertykalna / papier / 55x35x55 cm Kaja Koster / I rok II stopnia / WOBEC NAROŻNIKA / rozwiązanie nr 3 – kompozycja horyzontalna / papier / 57x55x55 cm WOBEC NAROŻNIKA – PROJEKT FORM RZEŹBIARSKICH W ARCHITEKTURZE | 2020 Wobec narożnika jest cyklem rzeźb, których podstawowym założeniem jest wprowadzenie abstrakcyjnych form w przestrzeń architektury. Inspiracją dla mnie była obserwacja „materii natury” i jej zdolności kształtowania pejzażu. Zjawiska tj. erozja czy transport cząsteczek materii przenoszonych przez wiatr i wodę wpłynęły na formalne określenie moich działań. Naturalna „miękkość” form, które wprowadziłam do architektury, pokazuje zarówno charakter ich samych, jak i przestrzeni, w których teraz egzystują. Narożnik w architekturze jest zbiegiem kierunków i płaszczyzn, które określają perspektywę odbioru budowaną geometrią. Narożnik może być też postrzegany jako pewnego rodzaju „kres” przestrzeni. Z narożnika może coś się wyłaniać albo coś do niego dochodzić. Te pewnego rodzaju dosłowności można ujawnić lub ukryć. Kontekst rzeźbiarski, przestrzenny, formalny i intelektualny stał się powodem moich działań. Szukam relacji form naturalnych z architekturą. Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Koń / glina / wymiary ok 2 m, praca na uczelni Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Koń Rzeźba konia naturalnej wielkości. Koń stoi na tylnych nogach, szarpie się z linami, na których jest uwiązany. Wykonanie rzeźby było rozłożone na 2 semestry, jednak z powodu zamknięcia uczelni, rzeźba nie mogła zostać dokończona. Aleksandra Miechowicz / I rok / Wydział Architektury i Wzornictwa / Wieża / zapałki, wideo Aleksandra Miechowicz / I rok / Wydział Architektury i Wzornictwa / Wieża / zapałki, wideo Aleksandra Miechowicz / I rok / Wydział Architektury i Wzornictwa / Wieża / zapałki, wideo Aleksandra Miechowicz / I rok / Wydział Architektury i Wzornictwa / Wieża / zapałki, wideo Aleksandra Miechowicz / I rok / Wydział Architektury i Wzornictwa / Wieża / zapałki, wideo Projekt odpowiadający na zagadnienie zagrożenie. Pokazuje, jak ulotne potrafi być nasze bezpieczeństwo. Nawet mała przeszkoda, postawiona w odpowiednim miejscu potrafi wyrządzić ogromne szkody a czasami nawet nasz koniec. Pokazuje też zależności nas wszystkich od siebie. Projekt został wykonany z zapałek, gdyż miały one podkreślić niestabilność wieży. Przy jego tworzeniu dokonałam licznych prób różnych rodzajów krzeseł, a także sposobów ich ustawienia, po sposób ich podpalenia. Zwieńczeniem było podpalenie wieży, które pokazało jak wielkie i nieprzewidziane straty może zrobić jedna zapałka. Aleksandra Pokojewska / III rok/ Rzeźba/ Portret Nieznany/ Glina/ wys. ok. 40cm Aleksandra Pokojewska / III rok/ Rzeźba/ Studium Dłoni/ Glina/ wys. 37cm Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 1 / rzeźba w glinie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 1 / rzeźba w glinie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 1 / rzeźba w glinie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 2 / rzeźba w glinie (praca w trakcie) Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 2 / rzeźba w glinie (praca w trakcie) Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Studium portretowe 2 / rzeźba w glinie (praca w trakcie) Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / 2w1 / odlew w piance poliuretanowej (praca w trakcie) Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / 2w1 / odlew w piance poliuretanowej (praca w trakcie) Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Prawie / obróbka modelu w gipsie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Prawie / obróbka modelu w gipsie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Prawie / obróbka modelu w gipsie Anika Naporowska / II rok jednolitych studiów magisterskich / Rzeźba / Kiss / rzeźba cyfrowa film prezentujący pracę – https://www.youtube.com/watch?v=xEiXGGgQBvk Anna Broda / III rok II stopień / Rzeźba / bez tytułu / akt leżący / glina / wys. 38cm Anna Broda / III rok II stopień / Rzeźba / bez tytułu / akt leżący / glina / wys. 38cm Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / bez tytułu ( akt leżący) / gips Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / bez tytułu ( akt leżący) / gips Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / bez tytułu ( akt leżący) / gips (Zdjęcia zostały zrobione w trakcie retuszowania rzeźby, aktualnie efekt retuszu wygląda inaczej, przez sytuację epidemii brak możliwości zrobienia dokumentacji przedstawiającej stan aktualny) Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / bez tytułu ( studium stopy ) / gips Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / bez tytułu ( studium stopy ) / gips Ilona Turek / 3 rok / Rzeźba / „Skupienie” / masa papierowa, piłka piankowa, akryl / wys.21cm Inka Sawicka / I rok / Malarstwo / Studium portretowe / glina Portret modelki wykonany podczas semestru zimowego. Realizacja rzeźby od ustawienia konstrukcji do wykonania odlewu z żywicy polimerowej. Do ukończenia pracy pozostał tylko retusz odlewu, niestety ze względu na sytuację nie było to możliwe. Zdjęcie w dokumentacji pokazuje początkowy etap pracy, wykonane zostało w październiku. Inka Sawicka / Malarstwo / I rok / Zagrożenie / folia, czarna farba, kratownica Inka Sawicka / Malarstwo / I rok / Zagrożenie / folia, czarna farba, kratownica Inka Sawicka / Malarstwo / I rok / Zagrożenie / folia, czarna farba, kratownica Praca powstała podczas domowej kwarantanny, jest odpowiedzią na zadany temat. Składała się ona z wielu etapów poszukiwań, które omawiałam z prowadzącymi zajęcia na cotygodniowych spotkaniach. Lutesse Paulus / Wzornictwo / I rok 1 stopień / Ściany Mają Uszy / opis Lutesse Paulus / Wzornictwo / I rok 1 stopień / Ściany Mają Uszy / mosiądz Lutesse Paulus / Wzornictwo / I rok 1 stopień / Ściany Mają Uszy / wizualizacja Lutesse Paulus / Wzornictwo / I rok 1 stopień / Ściany Mają Uszy / wizualizacja Lutesse Paulus / Wzornictwo / I rok 1 stopień / Ściany Mają Uszy / wizualizacja Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium portretowe / gips Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium portretowe / gips Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium portretowe / gips Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium postaci w kontrapoście / glina Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium postaci w kontrapoście / glina Maja Kisiel / I rok / Rzeźba / studium postaci w kontrapoście / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Masa / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Masa / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Masa / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Patroszenie / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Patroszenie / glina Mariusz Janik / I rok / Rzeźba / Patroszenie / glina Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Byczek / plastelina wymiary ok 20 cm, praca zdalna Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Byczek / plastelina wymiary ok 20 cm, praca zdalna Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Byk / Pianka montażowa / wymiary ok. 50 cm, praca zdalna Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Byk / Pianka montażowa / wymiary ok. 50 cm, praca zdalna Kroczący byk wykonany zupełnie nową dla mnie techniką: wykonany z kawałków zaschniętej pianki montażowej. Technika ta pozwoliła mi na odejście od anatomicznego idealizowania ciała zwierzęcia (wygładzanie i zaznaczanie najdrobniejszych szczegółów) i skupieniu się na zbudowaniu prostej a zarazem dynamicznej formy o ciekawej strukturze. Dodatkowo ażurowa struktura pianki montażowej, przy odpowiednim oświetleniu (od wewnątrz) nadaje całości ciekawy efekt poprzez podkreślenie (skontrastowanie) w strukturze prześwitów, przez które przebija się światło i grubszych warstw materiału, przez które światło już nie przechodzi. Michalina Jedwabna / I rok mgr / Rzeźba / Płaskorzeźba / płaskorzeźba, plastelina wymiary 30×25 cm, praca zdalna Paulina Motyl / I rok studiów / Wydział Rzeźby / Kontrapost / glina Veronika Martiskova / ? / /muszle,stal, sznurek I have let heavy piece of beam swing over delicate snail shells to induce feelings of discomfort and threat. That is also supported with a combination of industrial and organic materials, sound and movement. The metal is reflecting cold blue light, which separates it from the warm light „world” below. Wencke Hamann / ? / / tkanina, sznurek Wiktoria Łuszczewska / III rok / Rzeźba / Kompozycja termiczna / topiony plastik Wiktoria Łuszczewska / III rok / Rzeźba / Kompozycja termiczna / topiony plastik Wiktoria Łuszczewska / III rok / Rzeźba / Kompozycja termiczna / topiony plastik Praca powstała z chęci ponownego wykorzystania surowców wtórnych. Wskutek termicznej obróbki różnego rodzaju plastików, formowaniu i sprawdzaniu możliwości plastycznych powstałego tworzywa autorka próbowała rozeznać się w nowym materiale. Obróbka termiczna była głównym środkiem podczas eksperymentowania z tworzywem, a celem było odkrycie nowych materiałów i potencjału ukrytego w pozornie bezużytecznych przedmiotach. Efektem końcowym eksperymentu są udokumentowane struktury i faktury, które przy bliższej obserwacji tworzą ciekawe, ekspresyjne formy. Antonina Bąk / I rok studiów magisterskich / Projektowanie Mebla / Wydział Architektury i Wzornictwa / Tul / technika – mydło, materiał wideo Spojrzałam na zagrożenie jako coś, co zjawia się nagle. Wobec czego próbujemy obronić się przed nim akurat tym, co mamy pod ręką. To nasunęło skojarzenia na proste, pierwsze narzędzia z ciosanego kamienia. W związku z obecnym zagrożeniem, przeniosłam formy, którymi się inspirowałam na mydło. Materiał kojarzony z łagodnością i obłymi kształtami, przyjął zaostrzone krawędzie. Jednocześnie poprzez używanie go przeciwko zagrożeniom, w tym przypadku zarazkom – wraca do swojej pierwotnej formy, kojarzonej z bezpieczeństwem. Nazwa obiektu wzięła się od angielskiego słowa TOOL – co znaczy narzędzie, jednak jego spolszczona wersja – TUL, przywodzi na myśl właśnie łagodność i bezpieczeństwo.
VIDEO
VIDEO
VIDEO
VIDEO
VIDEO
VIDEO