IX Pracownia Rysunku

prof. dr hab. Zbigniew Szot

dr hab. Diana Fiedler prof. UAP

Prezentowane na wystawie końcoworocznej prace z IX Pracowni Rysunku zrealizowane zostały przez studentów w czasie trwającej już ponad rok izolacji, będącej wynikiem rozprzestrzeniania się choroby Covid 19. W tym wyjątkowym czasie wszyscy jesteśmy odosobnieni, co niewątpliwie wpływa na sposób myślenia i pracy twórczej. Brak możliwości kontaktu bezpośredniego stworzył nową formułę zajęć. Przeniosły się one w przestrzeń wirtualną, kreując zupełnie nową jakość w kształtowaniu świadomości artystycznej młodych adeptów sztuki. Realizując program pracowni działają Oni (poza nielicznymi wyjątkami) przeważnie w prywatnych pomieszczeniach, często nieprzystosowanych do działalności twórczej. Bez kontekstu „Pracowni”, która powinna być miejscem spotkań i refleksji. Myślimy jednak, że ten specyficzny czas, który przeżywamy obecnie, jest ważnym doświadczeniem, owocującym niezmiernie interesującym realizacjami artystycznymi, które w większości nie zaistniałyby w „normalnej sytuacji”. Mamy nadzieję że już niedługo to „Realna Pracownia” będzie platformą zajęć, wymiany myśli i doświadczeń. Dziękujemy studentom za zaangażowanie w realizację prac i otwarte umysły.


Zofia Widuch, Ćma jako obiekt fobiczny – obraz 100 x 70, nagranie, I r I st, wzornictwo

Zofia Widuch, Błogość, seria zdjęć, nagranie,I r I st, wzornictwo
 
Błogość jest bardzo wyjątkowym stanem. Ważnymi jej aspektami są kojarzące mi się z dziećmi i dzieciństwem bezbronność oraz beztroska. Kluczowe jest też otwarcie się na doświadczanie bodźców i własnych reakcji na nie oraz pozwolenie całemu doświadczeniu na zajęcie czasu a także przestrzeni mentalnej, którą może całkowicie zapełnić.
 
Swoją pracą staram się oddziaływać na różne zmysły bodźcami zmiennymi w  niewielkim zakresie. Szczególnie fascynuje mnie gra pomiędzy organicznością a mechanicznością i industrializmem, zarówno w zakresie samej błogości jak i używanych przeze mnie mediów. Zagadnieniem, które również chciałabym poruszyć jest dialog między wewnętrznością a zewnętrzem.



Anna Łepak, II r I st, GP
AUTOPORTET – BYCIE
jest próbą pochylenia się nad prywatną codziennością, życiem, jako czymś niewidowiskowym, złożonym z większej ilości momentów pełnych ciszy, obserwowanej przez widza spoza mojego umysłu nudy, powtarzalności, statyki. Nagrania te stanowią niejako rozłożony w czasie autoportret z czasów pandemii, który samej mnie pozwolił dostrzec to, czego nie zauważałam, przeżyć to czego „będąc” nie przeżywałam, ale też nie znaleźć tego, co było w danym momencie obecne. Omawiane prace są niczym interaktywny obraz tworzący napięcie z braku napięcia i obnażający niewidowiskowość bycia.

Michalina Buba, Granica, I r I st, AW 
Granica pojęcie towarzyszące każdej sferze życia na ziemi. Granice terytorialne, fizyczne, umysłowe i każde inne w pewnym sensie pomagają nam układać sobie życie, chronią nas przed nami samymi. Jednak, niektóre grupy ośmielają się te granice naruszać i wyznaczać nowe poprzez użycie siły. To przytrafiło się tysiącom ludzi po II wojnie światowej. Nowe granice państw wymusiły na mieszkańcach danych terenów przeniesienie się. Skutki tej migracji odcisnęły piętno na wielu krajach, powstałe mieszanki kulturowe potrzebowały wielu lat na akceptację jeden przez drugiego. Ludzie musieli dosłownie wyjść ze swoich domów tak jak stali z dorobkiem, który zmieścił się do walizki i wejść do domu ludzi, którzy byli zmuszeni do tego samego. W swojej pracy chciałam oddać właśnie to uczucie rozdarcia, klęski, beznadziejności wynikające z tego procesu. Mamy nowy dom ale co z tego skoro jest obcy, pusty z martwym duchem poprzednich właścicieli w obcym miejscu. A co z naszym starym domem? Czy jeszcze stoi? Czy ktoś w nim mieszka? Czy powoli niszczeje?




Kamila Jagieniak, MIEJSCE, I r I st, architektura
 


Daria Sawa, II r I st, wzornictwo 
Czasami, kiedy w mojej głowie kłębi się masa myśli, udaję się na spacer. To pozwala mi na rozładowanie emocji i refleksję. Kolaże, które powstały, to zapis moich emocji, wdzięczności względem otaczającej mnie natury, a także długi proces akceptacji nowego miejsca. Wykorzystywałam do nich fotografie swojego autorstwa oraz szkice, kolaże analogowe, papiery ścierne oraz program graficzny. Ponieważ są dla mnie absolutnie sentymentalne, zdecydowałam się nimi podzielić, wysyłając je w formie pocztówek. Każdy odbiorca otrzymał ode mnie również list, w którym krótko opisałam historię przedstawionych miejsc.

Aleksandra Sawicka, 2020,  II r II st, projektowanie mebla
Codzienność – ten sam budzik, kawa, droga do pracy. Praca – może zaskoczyć jednak w dalszym ciągu jest to ta sama nudna praca. Powrót do domu, O! tu czasem niespodzianka – zakupy w pobliskim markecie. Kolejny dzień: budzik, kawa, praca, dom…praca, dom, praca, dom. Nudna codzienność ciągnie się już prawie rok. Jedyną atrakcją w ostatnim czasie jest obserwowanie budowy linii tramwajowej.
Film “2020” obrazuje moją codzienność, mój punkt widzenia w kontekście roku, którego nigdy nie zapomnimy.


Sonia Kaczmarek, Dom, animacja, audio, I r II st, PG