II Interdyscyplinarna Pracownia Rysunku

dr hab. Anna Tyczyńska, prof. UAP

Oliwia Szepietowska, lab.

W bieżącym roku akademickim, tematem całorocznym był “KONIEC ŚWIATA”, który – nomen omen – okazał się być dużo bardziej aktualny niż można się było tego spodziewać.

Pandemia stała się dla wielu studentów faktycznym końcem świata, co znalazło odbicie zarówno w pracach, jak również w towarzyszących im tekstach. Oprócz głównego tematu oraz podtematów: Przepowiednia, Apokalipsa, The End, program uzupełniony został o zagadnienia związane z pandemią i kwarantanną: Pamiętnik ((dziennik)) z czasów zarazy, Maseczka. Mimo izolacji, odosobnienia, niepewności tego co ma nastąpić, obawy o zdrowie, życie i przyszłość, czas ten zaowocował wieloma ciekawymi realizacjami, choć z mojego punktu widzenia, największą wartością prezentowanych poniżej prac, jest ich próba zmierzenia się z rzeczywistością; opisanie codzienności podczas kwarantanny i wpisywanie się w nią.

FB: https://www.facebook.com/IIinterdyscyplinarnapracowniarysunku/

Strona Pracowni: https://2interdyscyplinarn.wixsite.com/pracownia

Portfolia 2019/2020: https://drive.google.com/drive/folders/16qZHdIwov6WdUTneiE1-ako0mmmY8eIo?usp=sharing

Maria Geisler, Malarstwo, III rok
Fala, wideo-opera, 2020
W odpowiedzi na temat związany z końcem świata postanowiłam stworzyć wideo-operę o (absurdalnie-)lapidarnej akcji – kobieta uświadamia sobie, że tonie (co może być przyczyną chociażby poważnych zmian klimatycznych, może też być symbolicznym zakończeniem pewnego świata poprzez jego „oczyszczenie” ze zła, jak chociażby w Eposie o Gilgameszu czy Biblii), na co słyszy głosy syren, które proponują jej przemianę śpiewając, by pozwoliła „wyrosnąć swoim płetwą” i „zbłękitnieć swojemu ciału”, kobieta jest bliska ulegnięciu ich śpiewowi, ale nagle cuci się i odpowiada, że wcale nie chce być syrenką. Wszystko osadzone jest w nierealnej cyfrowo wykreowanej rzeczywistości.   
Zdecydowałam się na formę opery, ponieważ można w niej patetyzować dramatyzm, a także podchwytując myśl Nietzschego jakoby Dionizos najpełniej był w stanie przemawiać przez muzykę. Jednak, ta opera nie jest zbyt patetyczna. Powiedziałabym raczej, że jest momentami groteskowa (choćby nieudolnie rosnące płetwo-nogi, które nie potrafią się scalić w jedną „prawdziwą” płetwę, co świadczy trochę o bezradności ludzi wobec próby przystosowania się do nowych okoliczności lub pospiesznej „ewolucji” w opozycji do wyginięcia). Dodatkowo, estetyka przywodząca na myśl estetykę gier lub VR sprawia, że wykreowana [wirtualnie] postać, która jest niczym marionetka w rękach jakiegoś kreatora/siły sprawczej, może uświadomić znikomość efektów działań, które może pojąć człowiek wobec pewnych nieodwołalnych zmian. 
Maja Korczyńska, Fotografia Intermedialna, I rok
Końce mojego świata, 2019
Wideo-performance na temat postrzegania świata i jego granic. Uważam, że jedyny świat nad jakim mam kontrolę, znajduje się w mojej głowie, a moje ciało wytycza jego granice. 
Oliwia Szepietowska, Edukacja Artystyczna, I rok mgr
Koniec Świata. Przepowiednia, 3’26”
Kiedy nastąpił koniec świata, sprawdziła się tylko jedna przepowiednia. 
Praca inspirowana krótkometrażowym filmem science-fiction Chrisa Markera z 1962 roku pt. Filar, osadzonym w bliżej nieokreślonym czasie przyszłym, w świecie po katastrofie.
Maja Korczyńska, Fotografia Intermedialna, I rok
Wariacja końca świata
Seria 4 filmów obrazująca różne sposoby nadejścia końca świata.
Pamela Herot, Grafika Warsztatowa, II rok
Przepowiednia
sonda uliczna przy Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu 2019/2020, 2’48”
Istnieją różne scenariusze zakończenia świata. Zadając przypadkowym ludziom trzy pytania na ten temat, uzyskałam czasami bardzo skrajne odpowiedzi, które dały mi szansę na dogłębną analizę zjawiska końca świata, jak i na zaskakujące wnioski. Pozwalając uczestnikom na swobodę wypowiedzi, uzyskałam od nich nie tylko słowa, ale i reakcje, oraz uczucia związane z tematem. Dlatego tak ważny w projekcie jest obraz, który ukazuje nam w pełni zachowanie ludzi mówiących o swojej wersji końca. Uczestnicy sami kreują swój własny koniec. Mówią o jego kolorze, konsekwencjach i swoim zachowaniu, wysilając się na wyobrażenie sobie tej sytuacji. W projekcie ważny okazał się dla mnie również psychologiczny i socjologiczny aspekt podejścia, w większości młodych ludzi, do tematu,
o którym na co dzień nie myślą.
KWARANTANNA / DZIENNIK
Agnieszka Groth, Julia Olszewska, Kamila Sierszulska, Design Krajobrazu II rok
Handemia, film 
Czasy, które aktualnie nastały przerażają i są przytłaczające. Wirus, który uwięził nas w naszych własnych domach, z każdym dniem rozprzestrzenia się coraz dalej. Dla własnego bezpieczeństwa unikamy innych ludzi, musimy się odizolować. Nasze dłonie… jak wiele od nich teraz zależy. Tu już nie chodzi jedynie o ich higienę, lecz o to jak mogą pomóc nam przetrwać w tym czasie. Wspierają nas przy tworzeniu, rozwijaniu się, wyrażaniu siebie i radzeniu sobie z samotnością. Jedyną ucieczką pozostaje twórczość. Dzięki niej możemy stymulować nasze myśli i zbierać doświadczenie. Nawet w najprostszych kształtach możemy ujrzeć tak wiele. Czy to nasza apokalipsa? Panikujemy. Ale gdzieś w tle słychać kojącą muzykę Gary’ego Numana…
Co będzie dalej? To, co czeka nas za horyzontem pozostaje zagadką, z którą będziemy musieli zmierzyć się wkrótce – gdy już na naszych dłoniach poczujemy delikatny podmuch naturalnego wiatru.
Jakub Kaczuk-Kuziak, Fotografia Intermedialna, I rok
Dziura, wideo 2’44”
Stara, wyizolowana przestrzeń w miejscu, do którego nikt już nie uczęszcza. Nawet sama woda, która się w dziurze znajduje, pojawia się tam tylko od czasu do czasu. Świadek historii bez możliwości wypowiedzi, samotna ostoja bez zdolności zwerbalizowania swoich myśli. Podejmuje z nią dialog, próbuję wsłuchać się w jej głos stłumiony przez naturę, beton i stal. Staje się nośnikiem jej wypowiedzi, pieśni, monologu o rozchwianiu, chęci bytu i niebytu. Wypowiedzią o końcu, początku i środku, o dryfowaniu w samotności, chęci wykrzyczenia czegoś, aby następnie znów zamilknąć. Zniknąć w zapomnieniu wraz z moim odejściem.
Pamela Herot, Grafika Warsztatowa, II rok
El Final, ścieżka dźwiękowa 4’4”
Czasami koniec świata jest bliżej niż myślimy. Ostatnio z powodu ogólnoświatowej pandemii miałam okazję doświadczyć własnego końca. Końca życia, które znałam. Dni stały się jednakowe, przestałam widywać ludzi, zaczęłam skupiać się na środowisku mojego własnego mieszkania, które musiało stać się dla mnie całym wszechświatem. Słuchowisko, które stworzyłam, jest pewnego rodzaju pamiętnikiem. Składa się z dźwięków, które towarzyszyły mi każdego dnia podczas zamknięcia w domu. Niektóre z nich wpływały na mnie negatywnie, inne pozytywnie, aby w sumie stworzyć mój własny El Final. 
Łucja Król
Projektowanie Mebla, I rok II stopnia 
CZARNO WIDZĘ 
Animacja jest wynikiem obserwacji związanych z obecną sytuacją na świecie – pandemią. Inspiracją do jej stworzenia były zdjęcia wirusa widzianego pod mikroskopem. To urządzenie pozwala nam na obserwację bardzo małych, niewidocznych gołym okiem elementów. CZARNO WIDZĘ – umożliwia nam przyjrzeć się wirusowi z bliska. Możemy zobaczyć w jak szybkim tempie się rozprzestrzenia. Zadajemy sobie pytanie kiedy to się skończy i czy nasze dotychczasowe życie wróci do normalności. Animacja ma skłonić nas do refleksji nad przyszłością jaka czeka ,,po koronawirusie”.
Julia Laszczka
Fotografia Edytorska, I rok licencjat 
0,1mm 10m
Ku memu zdziwieniu istotny wpływ na zaistniałą sytuację mają fragmenty zupełnie niezależne. Chociaż nie tylko. Mnóstwo rzeczy ma wpływ. Może nawet wszystko? 
Odrębne w swoim bycie, samodzielne funkcjonujące. Pozostałość ciała niebieskiego, lecącego w żarze, ścierającego się i docierawszy donikąd pod względem czysto empirycznym. Krąży wypada, leci, spada. Meteoroidy, meteory, meteoryty.
Publikacja o wymiarach 205mmx155mm. Zawiera fotografie obiektów– meteorytów z pianki montażowej pokrytych czarnym sprayem. Następnie według wgranego motywu, został wykreowany efekt deformujący ułożenie segmentów. Trzecim elementem są fotogramy. Niektóre jedynie utrwalone, inne wywołane oraz poddane destrukcji. 
Julia Laszczka, Fotografia Edytorska, I rok licencjat 
O końcu bez końca.
Wszystkie końce świata, które przeżyłam
Czy zapowiedzi końca świata miały swoje realne uzasadnienie? Przedstawienie teorii na przestrzeni dwudziestu lat. Charles Berlitz powiedział, że koniec nastąpi 
w 1999 roku. Nie przewidział, jak to się stanie, twierdząc, że może to obejmować dewastację jądrową, zderzenie z asteroidą, przesunięcie bieguna lub inne zmiany na Ziemi. 
Dotychczasowe końce świata przeżyłam, następnych jeszcze nie wiem. 
Publikacja o wymiarach 210mm x148mm . Zawiera fotografie, rysunki cyfrowe, odręczne oraz fotografie znalezione w internecie. Na okładce umieściłam obraz tego, co patrząc na czarną dziurę zobaczyłby człowiek opracowaną przez Jean-Pierre Luminet w 1978 roku za pomocą modeli matematycznych i symulacji komputerowych na IBM 7040.
Anna Piszora, Edukacja Artystyczna, I rok mgr
DRUGI KONIEC, książka
Projekt zrealizowany został w ramach podtematu „Apokalipsa”.  Jego głównym założeniem było pokazanie pojęcia „końca” z innej perspektywy. Może on być rozumiany jako koniec świata, koniec książki, koniec tomu, koniec sagi. 
Praca powstała na kształt książki artystycznej i składa się z 22 stron. Została ona ręcznie zszyta i oprawiona.  Całość obita jest czarną, sztuczną skórą ze złotymi wykończeniami. Tworzą ją ostatnie strony książek poruszających wątek apokaliptyczny lub dystopijny. Zawiera skany stron takich utworów jak „Metro 2033” autorstwa Dmitry Glukhovsky czy cykl książek „Inni” Anny Bishop. Dodatkowo na każdej z nich został skreślony pewien fragment tekstu, pozostawiając tylko ostatnie zdanie  lub akapit.  Zabieg ten zwraca uwagę na ostateczny koniec danej opowieści jak również nadaje zakończeniu, na które nie zawsze zwraca się szczególną uwagę nowe brzmienie. Dodatkowo jest to również pewnego rodzaju koniec funkcji jaką powinna pełnić książka. 
THE END
Maria Geisler, Malarstwo, III rok
Między oknami, 2020
Między oknami to wideo-wiersz wchodzący w skład dyptyku „Okna”. Kobieta i mężczyzna uwięzieni są w pętli czasowej. Bezskutecznie próbują się z niej wydostać.