Pracownia Projektowania Wydawnictw
prof. dr hab. Krzysztof Molenda
mgr Piotr Marzol
Celem nadrzędnym w Pracowni jest wykształcenie potrzeby i umiejętności ustawicznego studiowania, zdobywania oraz poszerzania wiedzy w szerokim zakresie zagadnień projektowych, zjawisk kulturowych, dla wykształcenia świadomej, indywidualnej postawy i wypowiedzi artystycznej.
Kompozycja typograficzna, układ tekstu, ilustracji, layout rozkładówki, użycie koloru, kontrastu, hierarchia informacji, jest jak komponowanie obrazu, czy też utworu muzycznego. Bez względu na użyte technologie nadal istotne są proporcje, kompozycja, przestrzeń, relacje poszczególnych elementów, rytm i rozłożenie akcentów, świadome użycie dostępnych środków dla budowania pożądanych kontekstów i wypowiedzi.
Opanowanie współczesnego cyfrowego warsztatu, jak i technik tradycyjnych, służy przede wszystkim osiągnięciu czytelnego, artystycznego przekazu.
„Slow life”
Projekt gazety. Lifestylowy magazyn porusza tematykę związaną ze stylem życia slow. Można znaleźć w nim wątki dotyczące ekologii, zdrowego odżywiania, porady psychologiczne.
„Portfolio modelingowe”
Opracowanie graficzne autorskiego portfolia modelingowego.
„Halucynacje”
Projekty stanowią składowe pracy dyplomowej o tytule „Halucynacje”. Mają one przybliżyć odbiorcy typy halucynacji i ich wpływ na artystów oraz ich twórczość. Na realizację składają się: interaktywna książka, plakaty oraz przestrzenne formy z pleksi. W publikacji książkowej przedstawiam typy halucynacji w podziale na halucynacje chorobowe oraz halucynacje narkotyczne.
„SDSZ”
Zin wprowadzający w działalność kolektywu artystycznego „SDSZ – sytuacja dynamicznie się zmienia”. Katalog zawiera opis wrażeń i doświadczeń odczuwanych podczas życia w pandemii, przedstawienie kolektywu oraz plakat zapowiadający nadchodzące, pierwsze wydarzenie. Projekt powstał z inspiracji aktualnym zwrotem akcji oraz potrzebą reakcji na tę zmianę. Zmianę, która przenosi funkcjonowanie w przestrzeń wirtualną i wzywa do nowych metod organizowania i prezentowania kultury.
„La pensée straight”
In this book, my goal was to have a simple and very clear design that would allow the reader to read with ease, and take notes on the large margins. The text, in black font, contrasts with the smaller grey sans serif footnotes. Each quote is easily recognizable being in bold, whereas the titles of each writing named in the book are in a different font making everything visible with a glance.
„punctum wondering”
„Punctum jakiegoś zdjęcia to przypadek, który w tym zdjęciu celuje we mnie (ale też uderza mnie, uciska).” Każdy plakat to interpretacja utworu muzycznego.
„Mity o klimacie”
Drobna forma wydawnicza prezentuje 14 błędnych wypowiedzi dotyczących zmian klimatycznych szerzonych głównie w mediach i polityce. Praca podzielona jest na 14 mitów, rozdziałów. Każdy z nich rozpoczyna forma, która ma na celu zmodyfikowanie fałszywych informacji i zaprezentowanie naukowego, zgodnego z prawdą stanowiska. Transparentne strony zmieniają słowa opisów przedstawiających skrajnie różne opinie. Praca wykonana za zgodą redakcji portalu https://naukaoklimacie.pl
„Type of sound”
Every song will make you feel something. Love or hate it or just something you play in the background. I believe design and type have the same ability and you needn’t be a designer to see this. The designs we see in our day to day lives gives us a feeling or association. This association is what helps us make a decision on the things we buy or where we may go. I will use this book to express the way songs make me feel, not just the sound and pace of the music but the individual feeling we all get from listening to one of our favourite songs. An experiment with sound through type. Each page will be individually designed to express the song listed on the page. I will use the lyrics and details of the song such as genre, release date, artist name and song name to try and express what ever the song makes me feel and translate the message the songs gives visually.
„Bibuła PRL”
Animowana kompozycja typograficzne inspirowana wydawnictwami podziemnymi z lat 80ʼ wydawanych w krajach, w których obowiązywała cenzura. Kompozycja na podstawie tekstów utworów napisanych na potrzeby akcji charytatywnej #hot16challenge2.
„How I survived the most chaotic year of my life”
The summer of 2019 was, with no doubt, the breaking point of my life so far. First of all, after thinking I didn’t make it, I got accepted in the Arts University of Poznan – a place I had very little idea of.
“Walking Around”
Project that I’ve made in Poland, during my Erasmus trip. It’s about interactions, connections, travelling and observations, that I noticed, wrote, draw or just saw over the time. It was a very nice play of different technique that I used to express the smells, the colors, and sounds around me. All the good stuff happens when you really take the time to explore.
„Trzy gwiazdy Swiss Style”
Wydawnictwo o trzech najważniejszych krojach, które miały ogromne zastosowanie w Międzynarodowym Stylu Typograficznym. Są tak podobne do siebie, ale też bardzo różne. Ta publikacja pomoże czytelnikowi zrozumieć podstawy myślenia projektantów XX wieku, które dotychczas ma swoje zastosowanie we współczesnym projektowaniu graficznym. Mamy nadzieję, że Akzidenz-Grotesk, Helvetica i Univers będą tymi gwiazdami, które poprowadzą Cię, Drogi Czytelniku, przez ciekawą drogę do zrozumienia fenomenu Swiss Style.
„Atlas myśli”
Publikacja skupiająca się wokół tematu postrzegania i interpretacji natury zjawisk mentalnych – myślenia i pamięci. Tworzą pewnego rodzaju fantastyczną opowieść o tych nie do końca zbadanych procesach, które jednocześnie są nam tak bliskie. Zarówno „Atlas myśli”, jak i wcześniejszy „Elementarz pamięci” zawierają naukowe teksty opisujące sposób funkcjonowania mózgu, rozumowania czy tworzenia wspomnień, ale dodatkowo użyłam też tekstów literackich, które opisują to samo, ale z innej perspektywy i przy użyciu innego języka. Przeplatają się treści zgodne z tym, co faktycznie możemy powiedzieć o mózgu i subiektywne odczucia dotyczące treści umysłu – zaciera się granica pomiędzy prawdą, a zmyśloną historią.
„Closer Look”
Newspaper design about the most talked topic of the moment – Covid-19.
,,Nie ma przeproś”
Rozkładówka z projektu publikacji książkowej.
… trochę o muzyce, o Toy Orchestrze Igora Krutogolova, która grała na zabawkach, i którą opiekowałam się na „Innych Brzmieniach” w Lublinie.
„Umysł i Ciało”
Zaprojektowana przeze mnie gazeta „Umysł i ciało” podejmuje tematy dotyczące psychologii człowieka. Głównymi inspiracjami były takie magazyny, jak m.in. Charaktery i Newsweek, które zamieszczają w swoich publikacjach liczne ilustracje.
„Metropolis”
Tematem projektu bookletu jest ekspresjonistyczny film Fritza Langa „Metropolis” z 1927 roku, prezentujący wizję społeczeństwa przyszłości. Inspiracją do podjęcia tematu była monumentalna strona wizualna filmu, jego współczesne oddziaływanie na popkulturę oraz główne przesłanie filmu: Pomiędzy rozumem a rękami musi być serce.
„Liquid Noise”
Opracowanie graficzne książki na podstawie futurystycznych tekstów naukowych.
We are experiencing a fundamental paradigm shift in our relationship to knowledge. From the ‘information age’, we are moving towards the ‘reputation age’, in which information will have value only if it is already filtered, evaluated and commented upon by others.
#mare
Projekt cyfrowej książki, której treść bazuje na opowiadaniach o tematyce morskiej z przełomu XIX i XX wieku. Dystopijna wizja świata, artefakt z przyszłości, w której ludzie nie zareagowali na zmiany klimatu.
Jest rok 2500. Artefakt ten jest dyskiem z danymi, trochę zniszczonym, prawdopodobnie jedyną kopią strzępków, pozostałości danych na temat mórz i oceanów, czyli czegoś, czego ludzkość nie widziała już od wielu lat.
Istnienie dawnego świata powoli staje się mitem, wiedza zanika.
www.pracowniawydawnictw.com