Pracownia Filmu Eksperymentalnego I

prof. Izabella Gustowska

mgr Izabela Sitarska

Anka Jaworska tytuł: ZAJDŹ PO DRODZE

FILM-AUDYCJA, 23 MINUTY I 17 SEKUND

Gdziekolwiek jesteś, zajdź po drodze – może akurat mieszkam w okolicy. Mieszkałam już w różnych częściach Poznania, zazwyczaj w kamienicach, ale bywały wyjątki. Ten film to próba opowiedzenia o większości dotychczasowych domów – z portretów budynków i dzielnic wyrasta moja własna historia. Gdyby odbiorca tej audycji odwiedził mnie w jednym z mieszkań, usłyszałby pewnie coś podobnego. W warstwie wizualnej pojawiają się surowe obrazy ścian i okien, widocznych od ulicy, by za drzwi można było wniknąć dopiero w trakcie słuchania.

link do filmu: 

ZAJDŹ PO DRODZE

Bartek Walczak tytuł: You shouldn’t let the poets lie to you.

wideo/animacja wyświetlana na kineskopie.

Historia miłosna rozgrywana wewnątrz telewizora.

link do filmu: 

You shouldn’t let the poets lie to you.

Blanka Kęstowicz tytuł: Musze sprawy

film Blanki Kęstowicz, performance – Hanna Klewiado oraz Blanka Kęstowicz.

Rozprawiały na tematy musze. Musze i musz. Rozumiały dobrze mowę skrzydlików. Śniły o balu lamp i przymierzały potajemnie lisie berety.Uwikłane w swoje skrzydlate sprawy wśród palcy i wśród odcisków. Bały się dotyku lampy, jakby żarowe przepalały ich skórę od środka.

link do filmu: 

Musze sprawy

Olga Ormańczyk tytuł: 182 dni

film, średni format, nagrania w podczerwieni

Praca wideo, która zgłębia temat wypalenia zawodowego. Nagrana w podczerwieni, stwarza surrealistyczną, niemal senną atmosferę, gdzie rzeczywistość miesza się z iluzją. Obraz jest zamglony i zblurowany, jak zacierające się granice między światem wewnętrznym a zewnętrznym oraz poczucie dezorientacji i zagubienia, które często towarzyszą wypaleniu.

Pierwotnie film nie był rozmyty, jednak wraz z rozwojem narracji i eskalacją problemów związanych z wypaleniem i mobbingiem, zdecydowałam się stopniowo rozmywać obraz. Zabieg odzwierciedla proces pogłębiania się tych trudności, gdzie na początku wszystko wydaje się jasne i zrozumiałe, ale z czasem rzeczywistość staje się coraz bardziej zatarta i niejednoznaczna.

Podstawą narracji są autentyczne rozmowy z osobami, które doświadczyły wypalenia zawodowego. Ich głosy, przenikające przez obraz, nadają dziełu intymny charakter, tworząc poczucie bliskości i empatii. W tle słyszalne są sygnały łowieckie – dźwięki, które z jednej strony mogą kojarzyć się z wezwaniem do walki i przetrwania, a z drugiej, z nieustannym stresem i presją. Te sygnały mogą również być interpretowane jako wezwanie dla grupy ludzi do bezmyślnego wykonywania określonych czynności, symbolizując mechaniczne, pozbawione refleksji podejście do pracy.

link do filmu:

182 dni

Antoni Możdżeń tytuł: In ictu oculi 

In ictu oculi (łac. w mgnieniu oka) – impresja filmowa, inspirowana motywem marności oraz optogramami, które w swym założeniu miały utrwalać ostatni wyświetlony na siatkówce oka obraz. Prywatny zapis doświadczeń bliskich śmierci, funkcjonujący jako mechanizm obronny i przestrzeń wyrazu egzystencjalnego lęku.

Pierwsza część dyptyku, powstała w pierwszym semestrze, przybrała kolor gencjany.

Część druga przyjmuje bromową barwę.

link do filmu:

In ictu oculi

Iga Burzyńska tytuł: znowu jeste

Poprzez pracę chciałabym opowiedzieć o relacji, kobiecości, ulotności. Inspiracją stają się przestrzenie, które mnie otaczają, spotkania i elementy, których doświadczam na co dzień. Tworzę z nich kolaż doświadczeń. Skupiam uwagę na powolnych ruchach i migawkach, które stają się pretekstem do opowiedzenia o mnie i świecie, którego jestem odbiorczynią. Powtarzające się elementy wpływają na siebie, stwarzając obraz historii, która mogła mieć miejsce lub jest zaaranżowana. Oniryczne kadry tworzą dialog z fragmentami skupionymi na materialności i łącząc je próbuję znaleźć odpowiedź w jakim stopniu mogą współistnieć.

link do filmu:

znowu jesteś

Malwina Postaremczak tytuł: ŚMIERTKI 

animacja materii 2’03’’

Ideą filmu jest wyjście z braku, który tworzy nadmiar, nadmiar ten ponownie tworzy brak z przesytu.

link do filmu:

ŚMIERTKI

Maksymilian Zdanowski tytuł: Birth Trauma

Krótkie wideo eksperymentalne podzielone na trzy rozdziały poruszające tematykę narodzin, śmierci i reinkarnacji.

link do filmu, youtube:

Nike Dziurdzia tytuł: mégestracteeres

Powolna medytacyjna analiza struktury wiaduktów tras komunikacyjnych i innych gigantycznych betonowych konstrukcji. Ryk ich otoczenia przeplata się z monotonną melodią która wdziera się wraz z promieniami światła.

link do filmu, youtube: 

Zosia Kulesza tytuł: konfesje

Refleksja i przyznanie się do odczuwania. Portret emocjonalny, wypluwanie barw.

link do filmu:

konfesje

Adrian Woźniak tutuł: Rzeka

przestrzenna instalacja wideo

Chcę w jakiś sposób zobrazować płynący niezależnie ode mnie strumień życia, staram się

szukać form, które pozwalają się przekształcić na “nieustannie płynącą rzekę”. Ostatecznie

skupiam się na sylwetce bloku, który utożsamiam z większością mojego życia.

Link do filmu na YT, zawierającego materiał wideo użyty do projekcji:Rzeka