Pracownia Projektowania Architektonicznego i Urbanistycznego I 

dr inż. architekt Michał Ankiersztajn, adiunkt, 

mgr inż. architekt Tomasz Osięgłowski

Zajęcia z architektury i urbanistyki mają na celu przekazywanie i doskonalenie wiedzy oraz zdobywanie umiejętności w procesie samodzielnego projektowania i rozwiazywania zadań, realizacji pomysłów. 

To nieustanna konfrontacja idei z realizacją pod okiem nauczyciela.

Zajęcia są indywidualnie przygotowywane zgodnie z programem kształcenia UAP. Bezpośredni kontakt ze Studentem i obecność prowadzących w każdej fazie projektu pozwalają stopniować i dobierać „trening projektowy” odpowiednio do poziomu i predyspozycji ucznia. Rozwój jest priorytetem. Zapewniamy możliwość udziału w konkursach studenckich. W pracowni prowadzone są także projekty architektoniczne osadzone w konkretnej, czasami dyskusyjnej, sytuacji urbanistycznej.

Niezależny /dla II roku/ wstęp do urbanistyki traktowanej jako sztuki, to zajęcia grupowe, w dużym stopniu indywidualne ze względu na swoją specyfikę. To „urbanistyczne przedszkole” daje podstawy wiedzy o mieście dzięki zastosowaniu praktycznych ćwiczeń zarówno w aspekcie odtwórczym – w odniesieniu do historii istniejących przestrzeni, jak i twórczym – czyli autorskiej konfrontacji własnych umiejętności z materią, miastem. Ten etap edukacji to poznawanie warsztatu, rodzaj rzemieślniczej praktyki, która przyniesie owoce na wyższych etapach kształcenia, od III roku począwszy, i tam powinna znaleźć mądrą kontynuację.

Leszno, Etap 1 – studia – typologia przestrzeni – miasto – ulice i place. 

Autorki: 

Zofia Burek, Wiktoria Fijałkowska, Gabriela Olszewska, Martyna Rams, Adrianna Ryczek

2rok, st.1, architektura i urbanistyka

Etap 1 – lokalizacja krajowa, Polska, Leszno. Praktyczna analiza charakterystycznych istniejących przestrzeni miejskich. Poznawanie i tworzenie rysunków planów zadanych placów i najbliższego otoczenia. Odwzorowywanie tych przestrzenie w modelach tradycyjnych /kartonowych/ oraz cyfrowych. Wszystko poddane rygorowi zunifikowanej skali tak żeby konfrontować wzajemne relacje, poznawać historię istniejącej urbanistyki i zasady kompozycyjne nią kierujące. Syntetyzowanie przestrzeni w celu wydobycia idei przewodniej i zrozumienia miejskich relacji stworzonych przez służącą człowiekowi architekturę. Przejście od obserwowanego realizmu do idei twórczej. 

UWOLNIĆ BOGDANKĘ
Autorki: Aleksandra Bieszka, Agata Marciniak, Aleksandra Mucha, Maria Pielach
2 rok, IIst., architektura i urbanistyka

 – projekt rozwiązania fragmentu Golęcina między Parkiem Sołackim a Jeziorem Rusałka będący odpowiedzią projektową na sposób ponownego odkrycia koryta Bogdanki i zagopodarowania terenu wokół. Projekt był prowadzony w trybie konkursu studenckiego p.t. Uwolnić Bogdankę i uzuskał w nim 1 nagrodę równorzędną. W uzasadnieniu Jury napisało m.in: ”za kompleksowe, dopracowane i przyjazne mieszkańcom rozwiązania. Atutami pracy są: szerokie przejście pod trasą Niestachowską, pieszy trakt wzdłuż koryta odkopanej Bogdanki, miejsce na różnorodne sporty amatorskie, pomost na Rusałce – zarówno jako akcent w krajobrazie i punkt widokowy, ale też miejsce upamiętnienia. Na uwagę zasługują również redukcja ruchu kołowego i uwzględnienie planowanego przystanku PKP. Oryginalną propozycją jest pawilon pod wiaduktem”
Projekt domu opieki dla osób starszych – Santo Antonio
Autorki: Piotr Banaszek
1 rok, IIst., architektura i urbanistyka

 – projekt rozwiązania architektonicznego budynku opieki dla osób starszych w miejscowości galicyjskiej – Santo Antonio. Obiekt jest architektoniczną kontynuacją szerszego projektu urbanistycznego obejmującego tę miejscowość – jej aspekty funkcjonalne, krajobrazowe, społeczne i historyczne.