Pracownia Projektowania Architektonicznego i Urbanistycznego I
dr inż. architekt Michał Ankiersztajn, adiunkt,
mgr inż. architekt Tomasz Osięgłowski
Zajęcia z architektury i urbanistyki mają na celu przekazywanie i doskonalenie wiedzy oraz zdobywanie umiejętności w procesie samodzielnego projektowania i rozwiazywania zadań, realizacji pomysłów.
To nieustanna konfrontacja idei z realizacją pod okiem nauczyciela.
Zajęcia są indywidualnie przygotowywane zgodnie z programem kształcenia UAP. Bezpośredni kontakt ze Studentem i obecność prowadzących w każdej fazie projektu pozwalają stopniować i dobierać „trening projektowy” odpowiednio do poziomu i predyspozycji ucznia. Rozwój jest priorytetem. Zapewniamy możliwość udziału w konkursach studenckich. W pracowni prowadzone są także projekty architektoniczne osadzone w konkretnej, czasami dyskusyjnej, sytuacji urbanistycznej.
Niezależny /dla II roku/ wstęp do urbanistyki traktowanej jako sztuki, to zajęcia grupowe, w dużym stopniu indywidualne ze względu na swoją specyfikę. To „urbanistyczne przedszkole” daje podstawy wiedzy o mieście dzięki zastosowaniu praktycznych ćwiczeń zarówno w aspekcie odtwórczym – w odniesieniu do historii istniejących przestrzeni, jak i twórczym – czyli autorskiej konfrontacji własnych umiejętności z materią, miastem. Ten etap edukacji to poznawanie warsztatu, rodzaj rzemieślniczej praktyki, która przyniesie owoce na wyższych etapach kształcenia, od III roku począwszy, i tam powinna znaleźć mądrą kontynuację.
Leszno, Etap 1 – studia – typologia przestrzeni – miasto – ulice i place.
Autorki:
Zofia Burek, Wiktoria Fijałkowska, Gabriela Olszewska, Martyna Rams, Adrianna Ryczek
2rok, st.1, architektura i urbanistyka
Etap 1 – lokalizacja krajowa, Polska, Leszno. Praktyczna analiza charakterystycznych istniejących przestrzeni miejskich. Poznawanie i tworzenie rysunków planów zadanych placów i najbliższego otoczenia. Odwzorowywanie tych przestrzenie w modelach tradycyjnych /kartonowych/ oraz cyfrowych. Wszystko poddane rygorowi zunifikowanej skali tak żeby konfrontować wzajemne relacje, poznawać historię istniejącej urbanistyki i zasady kompozycyjne nią kierujące. Syntetyzowanie przestrzeni w celu wydobycia idei przewodniej i zrozumienia miejskich relacji stworzonych przez służącą człowiekowi architekturę. Przejście od obserwowanego realizmu do idei twórczej.
Autorki:
Zofia Burek, Wiktoria Fijałkowska, Gabriela Olszewska, Martyna Rams, Adrianna Ryczek
2rok,st.1, architektura i urbanistyka
Etap 1 – lokalizacja europejska, Szwajcaria, Lugano. Praktyczna analiza charakterystycznych istniejących przestrzeni miejskich. Poznawanie i tworzenie rysunków planów zadanych placów i najbliższego otoczenia. Odwzorowywanie tych przestrzenie w modelach tradycyjnych /kartonowych/ oraz cyfrowych. Wszystko poddane rygorowi zunifikowanej skali tak żeby konfrontować wzajemne relacje, poznawać historię istniejącej urbanistyki i zasady kompozycyjne nią kierujące. Syntetyzowanie przestrzeni w celu wydobycia idei przewodniej i zrozumienia miejskich relacji stworzonych przez służącą człowiekowi architekturę. Przejście od obserwowanego realizmu do idei twórczej.
Autorki:
Zofia Burek, Wiktoria Fijałkowska, Gabriela Olszewska, Martyna Rams, Adrianna Ryczek
2rok,st.1, architektura i urbanistyka
W pełni autorskie, twórcze ukształtowanie przestrzeni miejskiej, fragmentu miasta, nowego, wymyślonego, ale jednak w dialogu z wiedzą zaczerpniętą z obu ćwiczeń Etapu 1. Wykorzystanie i próbowanie zdobytych umiejętności przy projektowaniu Nowego Miasta na tzw. „czystej karcie”, z minimalnymi, ale nienaruszalnymi ograniczeniami, jest to rodzaj poligonu projektowego, rozumne sprawdzanie możliwości. W 100% własna twórcza praca zaspokaja potrzebę oczekiwanej przez studentów kreatywności i jest pewnego rodzaju konfrontacją z istniejącą, realną urbanistyką ze studiów z etapu 1. Dzięki poruszaniu się przez cały czas w zunifikowanej skali umożliwiającej porównania pomiędzy wszystkimi projektami wykonywanymi na zajęciach z urbanistyki w czasie 2 roku, proces poznawczy i edukacyjny ma szansę być bogatszym, oczywiście dla chcących.
Autorki:
Alicja Kaczmarek, Ida Owczarek
3 rok,Ist., architektura i urbanistyka
– projekt na kanwie konkursu studenckiego, którego zadaniem jest wykreowanie centralnej przestrzeni obszaru Łacina spinającego rondo Rataje, centrum handlowe Posnania i z drugiej strony, ulicę Katowicką z terenem rekreacyjnym nad jeziorem Malta. Autorska odpowiedź na pytanie jak współcześnie wykreować charakterystyczną i przyjazną przestrzeń miejską będąca dopełnieniem i zdefiniowaniem dokonanego procesu inwestycyjnego.
Z autorskiego opisu: „Główną komunikację w obrębie obu działek stanowi drewniana, wspierana na żelbetowej konstrukcji kładka, wznosząca się 4m nad ziemią. Pełni ona także funkcję akweduktu zapewniającego cyrkulację wody pomiędzy zbiornikiem retencyjnym a magazynem, z którego pompowana jest woda. System napędzany jest przez wiatrak, czerpiący energię z dachu solarnego, znajdującego się na szczycie pawilonu na wzgórzu. Wiatrak jest zwieńczeniem wysokiej wieży widokowej, będącej jednocześnie dominanta całego układu…”
Autorki:
Julia Starosta, Natalia Zachmann
3 rok, Ist., architektura i urbanistyka
– projekt na kanwie konkursu studenckiego, którego zadaniem jest wykreowanie centralnej przestrzeni obszaru Łacina spinającego rondo Rataje, centrum handlowe „Posnania” i z drugiej strony, ulicę Katowicką z terenem rekreacyjnym nad jeziorem Malta. Autorska odpowiedź na pytanie jak współcześnie wykreować charakterystyczną i przyjazną przestrzeń miejską będąca dopełnieniem i zdefiniowaniem dokonanego procesu inwestycyjnego.
Z opisu autorskiego: „Motywem przewodnim jest ciąg wodny przebiegający przez fontanny zmieniające poziom wody, aż do zaplanowanego na skwerze im. Agnieszki Osieckiej zbiornika retencyjnego. /…/Jest to miejsce dające poczucie prywatności i bliskości z naturą. /…/ Całość uwzględnia najważniejsze ciągi komunikacyjne…”
Autorka: Natalia Zachmann
3 rok, Ist., architektura i urbanistyka
– projekt obiektu użyteczności publicznej o funkcji domu kultury dla lokalnej społeczności. Mieści w sobie m.in. funkcje biblioteki, salę wielofunkcyjną, pomieszczenia do gier i turniejów komputerowych. Zlokalizowany przy wiejskiej szkole rozszerza pulę boisk sportowych o skatepark. Mieści pawilon gier oraz kawiarnię. Istotnym założeniem projektowym jest rozdrobnienie kubatury obiektu na mniejsze bryły nawiązujące do skali i charakteru zabudowy istniejącym w tej części wsi.
Autorka: Emilia Cholewa
1 rok, IIst., architektura i urbanistyka
– projekt obiektu architektonicznego stanowiącego miejsce odbywania uroczystości ostatnich pożegnań wraz z kolumbarium. Projekt architektoniczny jest wynikiem szerszej pracy urbanistycznej mającej na celu rewaloryzację tego fragmentu Dębca wraz z odpowiednią ochroną starego cmentarza przy ul. Samotnej w Poznaniu wpisanego do rejestru zabytków w 2006r.
Autorki: Aleksandra Bieszka, Agata Marciniak, Aleksandra Mucha, Maria Pielach
2 rok, IIst., architektura i urbanistyka
– projekt rozwiązania fragmentu Golęcina między Parkiem Sołackim a Jeziorem Rusałka będący odpowiedzią projektową na sposób ponownego odkrycia koryta Bogdanki i zagopodarowania terenu wokół. Projekt był prowadzony w trybie konkursu studenckiego p.t. Uwolnić Bogdankę i uzuskał w nim 1 nagrodę równorzędną. W uzasadnieniu Jury napisało m.in: ”za kompleksowe, dopracowane i przyjazne mieszkańcom rozwiązania. Atutami pracy są: szerokie przejście pod trasą Niestachowską, pieszy trakt wzdłuż koryta odkopanej Bogdanki, miejsce na różnorodne sporty amatorskie, pomost na Rusałce – zarówno jako akcent w krajobrazie i punkt widokowy, ale też miejsce upamiętnienia. Na uwagę zasługują również redukcja ruchu kołowego i uwzględnienie planowanego przystanku PKP. Oryginalną propozycją jest pawilon pod wiaduktem”
Autorka: Zuzanna Barciszewska
3 rok, Ist., architektura i urbanistyka
– projekt przedszkole na Świerczewie w Poznaniu. Budynek zlokalizowany wg wytycznych Miejscowego Planu Zagospodrowania Terenu. Heksagonalna forma parteru z bryłą piętra i szklarnią na dachu. Układ brył wpisany w układ płaszczyzn i linii otaczającego osiedla domków jednorodzinnych szeregowych. Wokół obiektu zaplanowano plac zabaw dla dzieci o leśnym charakterze wykorzystujący rozległy park którego działka projektowa jest częścią.
Autorki: Piotr Banaszek
1 rok, IIst., architektura i urbanistyka
– projekt rozwiązania architektonicznego budynku opieki dla osób starszych w miejscowości galicyjskiej – Santo Antonio. Obiekt jest architektoniczną kontynuacją szerszego projektu urbanistycznego obejmującego tę miejscowość – jej aspekty funkcjonalne, krajobrazowe, społeczne i historyczne.