Pracownia Projektów i Badań Transdyscyplinarnych

prof. dr hab. Joanna Hoffmann-Dietrich

mgr Mateusz Janik

Program pracowni wpisuje się w zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i intensywnie rozwijające się trendy oparte na wzajemnych relacjach sztuki, nauki i technologii.

 

Szczególną współpracę Pracownia rozwija z Wydziałem Biologii UAM, dzięki której studenci mają dostęp do wszystkich laboratoriów WB i interdyscyplinarnej wiedzy, działa Klub Nauki i Sztuki oraz galeria KNS w Collegium Biologicum UAM. Pracownia cieszy się także patronatem Fundacji Art & Science Synergy Foundation/Art & Science Node, promującej działania Pracowni na arenie międzynarodowej. 

W ramach zajęć dydaktycznych prowadzone są zajęcia praktyczne, warsztaty, prace terenowe, konsultacje, wykłady, dyskusje. Studenci tworzą prace w różnych mediach, uczą się nowych technologii rozwijając swoje indywidualne zainteresowania oraz włączając się w kompleksowe projekty pracowniane, jak np. w projekt artystyczno-badawczo-edukacyjny „Ryzosfera: Wielka Sieć Małych Światów” inspirowany strategiami sieciowymi roślin.

Aleksander Bajorek, Grzybnia – analiza/powielenia, rysunki

Prace inspirowane fragmentem wykładu prof. Marleny Lembicz “Osobnik – Ewolucyjna góra nieprawdopodobieństwa”. Wspomniany fragment dotyczył relacji człowieka z naturą i tego w jaki sposób człowiek z niej czerpie, skupiając się na tym w jaki sposób natura jest dla niego pożyteczna, a nie na docenieniu jej za sam fakt bycia. Prace miały na celu odwrócenie tej relacji i zainspirowanie się abstrakcją i innością obecną w świecie grzybów.

Aleksander Bajorek, Fungipolis, animacja, 00’57”

Animacja przedstawia motywy grzybni w 3D. Niektóre elementy pulsują. Co jakiś czas następuje zmiana kadru na inny fragment modelu. link do YouTube:

https://youtu.be/sNbbYC3APOU 

Stanisław Korycki, Struktura kryształu soli, druk 3D, sól kuchenna, 35x20x20 cm

Fascynuje mnie głębia nieskończoności, którą charakteryzuje się nasza rzeczywistość. Dostrzegam ją w skali makro- patrząc w niebo, jaki i w skali mikro- wytężając wzrok podczas obserwacji najdrobniejszych kryształków rozsypanej soli. W obu tych przypadkach możemy wspomóc się soczewką, aby dostrzec więcej niż gołym okiem. A co gdyby ten kryształek soli powiększyć x100? Mikroskop jest dla mnie nie tylko narzędziem naukowym, ale również metaforycznym oknem, przez które mogę spojrzeć w głąb siebie i otaczającego mnie wszechświata, poszukując zrozumienia i sensu. W głębinach mikroświata ukazuje się obraz rzeczywistości, który wykracza poza tradycyjne postrzeganie. Istotnym elementem tego obrazu jest koncepcja fraktalności – idei, że wzory i struktury na różnych poziomach skali są samopowtarzalne. Fraktalna natura rzeczywistości sugeruje, że te same podstawowe zasady rządzą zarówno w mikroskopijnym, jak i makroskopijnym świecie.

Stanisław Korycki, Kształty roztocza – mikrofotogrametria, mikrofotogrametria; Preparat: roztocze, mikrofotografie elektronowe przekształcone w fotogrametrię za pomocą PhotoCatch, edytowane w MeshMixer, druk 3D, 15x12x7 cm

Projekt polegał na zeskanowaniu roztocza, przekształceniu dwuwymiarowych fotografii spod mikroskopu elektronowego w trójwymiarowy model, a następnie druku 3D powiększonego obiektu. W Pracowni Projektów i Badań Transdyscyplinarnych poznałem narzędzie, jakim jest fotogrametria. Postanowiłem wykorzystać je do stworzenia modelu 3D na podstawie mikrofotografii roztocza. Preparat, który w rzeczywistości ma mniej niż milimetr, przed umieszczeniem w mikroskopie elektronowym zostaje pokryty srebrem, fotografie wykonane w ten sposób pozbawione są koloru. Realizacja projektu wymagała podjęcia współpracy z Laboratorium Mikroskopii Elektronowej i Konfokalnej znajdującym się na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

 Marcus Brorsson, Bone Meal, obiekty

Projekt inspirowany wykładem Sieci NATURY, czyli architektura z SUKCESEM ewolucyjnym. W projekcie zestawione jest śmierć i życie. Życie jest przedstawione poprzez organiczne i etycznie zebrane kości zwierząt. Natomiast śmiercią są metalowe kwiaty, rzeźby które naturalnie by nie powstały.

Marcus Brorsson, Grzybia Lampa, obiekt

Futurystyczne wyobrażenie tego, w jaki sposób wykorzystane mogłyby być bioluminescencyjne grzyby w domach przyszłości jako źródło światła.

Maciej Karkoszka, Biologiczny Rytm, animacja, 00’37”

W animacji grzyb śluzowiec rozmnaża się i tworzy serce, jest to symbol cyklu życia i wzajemnych zależności w naturze. Choć sam śluzowiec nie wykazuje zdolności do wykonywania tak skomplikowanych działań, jak interakcje z drzewami czy wykonywanie funkcji związanymi z roślinnością to jednak posłużyłem się śluzowcem jako opowieść o wzajemnym współdziałaniu roślin i grzybów w podziemnych sieciach korzeniowych. Końcowa animacja serca ma właśnie to symbolizować.

link do YouTube:

https://youtube.com/shorts/UYWCUzbWpOI

Maciej Karkoszka, Transcendencja Formy, animacja, 1’50”

“Transcendecja Formy” to wizualizacja przyszłości z technologią i naturą, które mogą ze sobą współpracować, tworząc nowe formy egzystencji. Praca ta przedstawia miasto przyszłości, gdzie ludzka świadomość nie jest już ograniczona fizycznym ciałem. Ludzie istnieją jako czysta informacja i energia,w połączeniu z inteligentnymi systemami. Jest to przedstawienie wizji, w której technologia i natura łączą się, tworząc harmonijną sieć, w której mózg, technologia i sieci działają jako jedno.

link do YouTube:

https://youtu.be/AjcXnR7j_is?feature=shared 

Zofia Nowak, Hostile Living, druk cyfrowy, zawartość online

Hostile Architecture to sposób projektowania mający na celu stworzenie przestrzeni nieprzyjaznej dla osób z niej korzystających. Widzisz agresję w przestrzeni? Oznacz ją! Projekt ma na celu zwiększenie świadomości na opisany temat.

instagram: instagram.com/hostile_living

Maria Kasper, Mycelium, animacja, 0’35”

Animacja inspirowana Mycelium.

link do YouTube:

https://youtu.be/bg7MeD837NA?feature=shared 

Maria Kasper, Symbiotyczne Przemiany, animacja, 0’14”

Animacja inspirowana przemianami w ciele kobiety.

link do YouTube:

https://youtu.be/YAmKCukWcto?feature=shared 

Jagoda Goińska, Zielony Poznań, druk cyfrowy

Pocztówki z obrazami wygenerowanymi z użyciem sztucznej inteligencji

Alicja Jencz, Atlas Grzybów, leporello

Atlas grzybów w postaci leporello, inspirowany grzybobraniem. Praca ma wymiar edukacyjny.

Alicja Jencz, Powidoki, obiekt, szkło

Praca pod tytułem „Powidoki” inspirowana istotą światła słonecznego oraz obecnością szkła we współczesnych miastach. Temat zaczerpnięty z książki „W pogoni za słońcem”, autorstwa Lindy Geddes oraz inspirowany malarstwem Władysława Strzemińskiego.

Julia Mieloch, W(i)rysowany w pamięci oraz Mikromiasta, akryl na desce HDF

Praca została wykonana praca w technice akryl na desce HDF w kształcie koła o średnicy 50 cm. Inspiracją do wykonania tego obrazu był wykład prof. Marleny Lembicz, pt. Osobnik – ewolucyjna góra nieprawdopodobieństwa. Obraz jest interpretacją słów dotyczących irysów. Mały świat jaki stworzyły te kwiaty jest zagrożony ze względu na zmiany warunków siedliskowych m.in. poprzez zrywanie kwiatów oraz wykopywanie i przesadzanie do ogródków przydomowych. Moja praca jest skokiem w przyszłość bez Irysów. To próba uchwycenia wspomnienia rośliny, która jest poddawana zapomnieniu.

Seria prac będąca kontynuacją poprzedniego obrazu. Podłożem do tworzenia były okrągłe tablice malarskie o średnicy 20 cm. Jest to odpowiedź na temat Smart City. Inspiracją do wykonania tego obrazu był wykład prof. Marleny Lembicz, pt. Osobnik – ewolucyjna góra nieprawdopodobieństwa oraz zagadnienie mikroświatów. Każda praca tworzy swoiste mikromiasto.

Maja Jankowiak, Osobnik (cykl Kłącza), ołówek i węgiel na papierze, wymiary różne

Interpretacja wykładu prof. Marleny Lembicz pt. „Osobnik”.

Zuzanna Sakowicz, Śluzorośl, instalacja, włóczka

Śluzorośl jest swobodną interpretacją artystyczną zachowania i formy śluzowca z gatunku physarum polycephalum jako instalacja artystyczna. Przedstawia wykonane za pomocą szydełka wykwity śluzowca przybierające różne, nieokreślone formy oraz połączenia. Jest to również zastanowienie nad czasem – do prezentowanej instalacji wykorzystano około 30000 cm włóczki, z kolei w sprzyjających warunkach wspomniany gatunek ma przyrost od 0,1 mm do 1 cm na godzinę.

Diana Pawlaczyk, Silver City, instalacja, sztuczna trawa 2 m x 2 m, składające się z elementów miasto połączone sznurkami i drogami z kamienia, budynki wykonane z kartonów, butelek i puszek, połączone pięcioma kolorami mulin.

Czerwona symbolizuje krew, różowa miłość, zielona naturę, żółta słońce i niebieska wodę.

Realizacja jest kontynuacją pracy na podstawie wykładu z semestru letniego pod tematem Smart City. Dotyczy miasta przyszłości. Stworzyłam miasto w wersji pesymistycznej. Znajdują się tam aktualne budynki z kartonu i nowoczesnych z butelek i puszek, są one bardziej ogromne. Połączone są siecią nici w kolorach reprezentujących przejścia między teraźniejszością, a przyszłością. Zimne kolory takie jak srebrny symbolizują zimno materiałów z jakich tworzone są budynki. Coraz więcej w miastach jest betonu metalowych konstrukcji, a mniej zieleni. Moim zdaniem będzie tylko gorzej i chce zwrócić na to uwagę moją pracą.

Urszula Niklas, Supeł, książka artystyczna

Praca o nazwie „Supeł” porusza temat nieświadomego połączenia organizmów w otaczającym nas świecie. Ukazuje również kontrast pomiędzy delikatnością haftów a nakłaniającą do agresji treścią książki. 

Urszula Niklas, Pętla, książka artystyczna

Praca o nazwie „Pętla” powstała poprzez próbę wyzbycia się stresu. Rysunki, które znajdują się w szkicowniku są niepowtarzalne i nawiązują one do sieci korzeniowych w ziemi. Wykończeniem projektu są cieniutkie nici wykonane za pomocą kleju na gorąco.

Urszula Niklas, ODpływ, instalacja

Inspiracją do pracy o nazwie „ODpływ”, była moja przeprowadzka z małej miejscowości do miasta. Po kilku miesiącach mieszkania w centrum Poznania, spotkałam się ze znaczącą ilością kamienia w wodzie. W tej pracy chciałam ukazać moją wizję miasta przyszłości, w której woda będzie bardzo zanieczyszona.

Małgorzata Nowak, Archiwum, druk cyfrowy

Projekt porusza tematykę miasta przyszłości. Przedstawia technologie nam bliskie i teraźniejsze z perspektywy osoby, która jest z przyszłości i widzi je pierwszy raz, przez co, wydają się archaiczne. Obok prac znajdują się opisy przedmiotów, które nadają im edukacyjny charakter. Pomysł na pracę powstał z myślą, że mogłaby być wystawiona w muzeum przyszłości i uczyć o świecie, w którym żyjemy aktualnie. Praca pozwala nam spojrzeć na naszą codzienność z trochę innej perspektywy i zagłębić się w przemyślenia na temat tego, co czeka nas dalej. 

Opisy do grafik

01 Leki

Kiedyś łykane w celu pozbycia się uciążliwych dolegliwości, bądź zapobiegawczo i wspomagająco, aby przeciwdziałać pojawianiu się rozmaitych chorób. Można było je przyjmować doustnie, przez skórę lub zastrzykami. Miały działanie przeciwbólowe, leczące infekcje, stabilizujące stan zdrowia itd. W niektórych przypadkach leki były niezbędne do normalnego funkcjonowania czy nawet życia. 

02 Apple Vision Pro

Apple Vision Pro było sposobem dla ludzi na przeniesienie się w wirtualną rzeczywistość. Był to przełomowy moment w historii technologii i umożliwił wiele nowych perspektyw i wielkie zmiany w zakresie vr. Możliwość przeniesienia się do rozszerzonej rzeczywistości udostępniały gogle, dzięki nim, elementy cyfrowe mogły być nałożone na środowisko. Zakładając je można było doświadczyć zmodyfikowanej i interaktywnej przestrzeni. 

03 Urządzenia zasilane kablem

Ładowarka, mysz (używana do sterowania kursorem po ekranie) i słuchawki, jak i wiele innych urządzeń, aby działać, musiały być zasilane przez kable. Urządzenia na kabel to takie, które potrzebują fizycznego połączenia z innymi urządzeniami lub źródłem zasilania za pomocą kabla. Było to niezbędne przed wymyśleniem technologii bezprzewodowej. Kabel przesyłał dane, sygnały elektryczne lub zasilanie między urządzeniami, umożliwiając im współpracę. 

Oliwia Nowicka, bez tytułu, obiekty, sztućce z grawerunkiem

Do stworzenia pracy zainspirowało mnie hasło „Smart City”, a także koncepcja dotycząca roli i miejsca sztuki w codziennym życiu ludzi miasta przyszłości. Ponieważ obecnie wszechobecny jest minimalizm, sądzę, że za kilkadziesiąt lat to maksymalizm będzie powszechny. Sztuka zatem będzie bliska każdemu człowiekowi, np. w formie spersonalizowanych przedmiotów codziennego użytku. Sztućce przeze mnie wykonane mają stanowić reprezentacje mojego wyobrażenia tego, jak będą one wyglądać.

Pola Bober, Katedra, asamblaż

Obraz wykonany przestrzennie przy użyciu masy z mąki ziemniaczanej. Inspirowany

opowiadaniem Jacka Dukaja – „Katedra”. Przedstawia moją wizję budynków w przyszłości,

organicznych, powstałych z żywej tkanki, poruszających się samowolnie.

Maja Wojcieszak, Fragrance Links, druk cyfrowy

“Fragrance Links” to seria czterech grafik inspirowanych wykładem “Sieci NATURY, czyli architektura z SUKCESEM ewolucyjnym” Prof. Marleny Lembicz. Do ich wykonania szczególnie natchnęły mnie rozważania nad niewidocznymi dla gołego oka połączeniami w naturze. Tematem moich prac są właśnie te “niewidzialne” połączenia, ale oparte na unoszącym się wszędzie wokół nas zapachu.

Kinga Kłeczek, Wavy funghi/Sploty, poncho, szydełko

Do stworzenia poncho zainspirowała mnie organiczna struktura grzybów, a w szczególności grzybnia. Postanowiłam wykorzystać w swojej pracy metodę szydełkowania, gdyż moim zdaniem najbardziej oddaje ich istotę. Praca prezentuje podobieństwo biochemiczne roślin, a zarazem ich wyjątkowość. Mimo, że pewne aspekty są w naturze powtarzalne, to każde stworzenie jest zupełnie inne. Różnorodność użytych materiałów sprawia, że doskonale widzimy symbiozę, w której żyją rośliny w lesie i ich wzajemną komunikację poprzez grzybnię (włóczkę). 

Ćwiczenia:

Maja Wojcieszak, fotogrametria, klatka z wideo

Maja Wojcieszak, Alicja Jencz, Urszula Niklas, Julia Mieloch, fotografie z gier wideo

Praca wspólna osób w Pracowni: grzyby sfotografowane i wygenerowane przez AI, 2 wydruki cyfrowe 100×70 cm każdy

W ramach pracownianego tematu Smart City – Fungi studiujący w semestrze zimowym dostali zadanie eksploracji Poznania i okolic w poszukiwaniu rozmaitych grzybów. Sfotografowali je i zaznaczyli współrzędne miejsc, w których je znaleźli. Następnie, po zapoznaniu się z podstawami generowania obrazów z użyciem sztucznej inteligencji i promptowania, próbowali odtworzyć swoje fotografie w generatorach z użyciem AI.

Praca prezentowana jest w formie plakatów, na których wymieszaliśmy fotografie z obrazami wygenerowanymi z użyciem AI. Każdy plakat zawiera 13 grzybów AI. Gra-zabawa polega na zidentyfikowaniu wygenerowanych grzybów. Odpowiedzi można znaleźć pod kodami QR.

Dokumentacja wystawy Symbiotyczne Transformacje w Galerii Klubu Nauki i Sztuki na Wydziale Biologii UAM: https://transdisciplinary-edu.pl/index.php/2024/05/07/symbiotyczne-transformacje-wystawa-pracowni-w-galerii-klubu-nauki-i-sztuki/