Pracownia Fotografii w Kontekstach
prof. dr hab. Piotr Wołyński, kierownik
mgr Agnieszka Antkowiak, asystentka
Działania w Pracowni Fotografii w Kontekstach ogniskują się wokół twórczych możliwości różnych form rejestracji obrazu i ich funkcjonowania w dzisiejszych technologiach komunikacyjnych. Technika fotografii traktowana jest jako punkt wyjścia do eksperymentu, pracy nad indywidualnymi rozwiązaniami formalnymi, strukturalnymi i znaczeniowymi rejestracji. Równoległym obszarem działań i analizy jest post-internetowa kondycja sztuki i komunikacji. Dominacja reguł cyberprzestrzeni wypracowuje dziś szereg odmiennych sposobów obrazowania, uwalniając stopniowo sztukę od medialnego determinizmu.
# Zadajemy stare pytania, starając się znaleźć nowe odpowiedzi. Co widzimy, gdy patrzymy na fotografię? Jak materializować / mitologizować postmedialną rzeczywistość?
# Szukamy nowych pytań w działaniu. Zaopatrujemy cybersferę w obrazy i wydobywamy z niej (czy to magiczna sztuczka?) nową materialność
# Uczymy się praktyki koncentracji uwagi i porządkowania znaczeń na styku wielu rzeczywistości.
Natalia Reich, Fotografia, I rok mgr, „a rose”, 2024 wideoesej, wideo instalacja, 3 wideo Full HD, 8’45” loop
Zdecydowaliśmy, że chcemy zrobić coś, co było całkowicie historycznie bezprecedensowe – zamierzamy zmapować cały świat obiektów, miała powiedzieć w 2006 roku Fei-Fei Li (badaczka odpowiedzialna za stworzenie ImageNet, bazy danych obrazów służącej trenowaniu sztucznej inteligencji).
Wizja mapowania świata pojawia się już wcześniej, w metaforze mapy i terytorium w refleksji Jeana Baudrillarda (Symulakry i Symulacja) na temat związków rzeczywistości i reprezentacji w kontekście nowych mediów.
Dążenie do usamodzielnienia się obrazu jest tautologiczne. Od około 10 lat dokonuje się synteza nowego obrazu. Bazuje ona na obrazach/danych ujętych w taksonomii rzeczownikowej. Tworzymy mechanizm oparty na pojęciach – ideach, na podstawie którego maszyna generuje obraz… antyidei.
W tej antyplatonicznej postawie powstaje Obraz, który w swojej dziwności, niedoskonałości, pragnieniu odbicia pożądanej przez nas realności, choć daje możliwość rozpoznania czym ma być, często wydaje się być raczej marzeniem sennym. Czyżby częściowym odbiciem naszej wspólnej nieświadomości?
Natalia Reich, Fotografia I rok mgr, „Whispers in my eyes”, 2024, Instalacja audio-wideo, FullHD 1’00”, łoże z poduszkami w satynowej oprawie, XVIII-wieczna polifoniczna muzyka
Posługując się glitchem i obrazem generowanym przekształciłam mój własny autoportret łącząc się z postacią liminalną, jaką jest Venus anatomiczna, XVIII-wieczna woskowa lalka do nauki anatomii, która łączy w swoim obrazie-symulakrum obrazy śmierci i nagości (dziś wypierane z naszego obiegu wizualnego). Ponieważ była ona projektem racjonalizacji rzeczywistości, jest dla mnie wyrazicielką antyplatonicznego charakteru obrazu wygenerowanego. Jej trwanie pomiędzy życiem a śmiercią, obrzydzeniem a pożądaniem nawiązuje do stanu liminalności w rytuale przejścia według teorii Victora Turnera. Życie na granicy rzeczywistości symulakrum skutkuje wiecznym zawieszeniem.
Ewa Pajewska-Wawrzyniak, Fotografia, II rok mgr, „bez tytułu”, 2024, Instalacja, lustro, elementy z akrylu, oświetlenie, silnik
Kapitalistyczna logika wytwarzania i obiegu znaków chce utrzymać nas w zamierzonej symulacji. Nieskończoność znaków-logo wirujących wokół pustki – nowa metafizyka konsumująca tą pierwotną. Rzeczywistość wydaje się coraz mniej znacząca, uznając znaki za odzwierciedlenie nas w realnym świecie. Późny kapitalizm, udając, iż zrealizuje jedynie nasze materialne potrzeby, przejmuje funkcje metafizyczne. My oczarowani – obserwatorzy jaskiniowych cieni w ponowoczesnym wspaniałym świecie.
AZS UAP (praca kolektywna, Zuzanna Stempska, Grafika Artystyczna, IV rok jednolite mgr, Marcin Pietrucin – Fotografia, II rok lic., Filip Połaniecki – Intermedia, I rok mgr), SKAŁA – open call, 2024, działanie w grze Minecraft
Nowo powstała galeria SKAŁA, rozpoczyna swe działanie hucznym open callem. Wystawić może się każdy, a świat sztuki łapie się za głowę, nie wiedząc co jest czyje.
Maria Węsławska-Gribina, Fotografia II rok mgr, „Inkubator”, 2024, obiekt, wideo, jajka/pisklęta
Projekt poświęcony jest takim tematom jak: żywe i sztuczne, cud życia, mechanizmy narodzin i reprodukcji oraz nasze interakcje ze światem cyfrowym. Projekt porusza również temat walki o byt i miejsca na tym świecie. Artystka postanowiła porównać serwerownie i serwery do kurzych farm i inkubatorów, wskazując na wizualne podobieństwa oraz interesującą analogię między nimi.
Andrzej Staniek, Fotografia I rok 2 st, „The End of Your Problems”, 2024 wideo 4k 12’31”
Narrator z nadzieją na wygranie festiwalu opowiada historię ze swojego dorastania. Film prezentuje tok rozumowania głównego bohatera oraz dziwaczny wir zdarzeń. Życie w kosmosie, morderstwa i tęsknota za rodzicielską miłością.
https://filmfreeway.com/Theendofyourproblems
Przemek Kaczmarek, Fotografia II rok mgr, „255/55/17, 2024”, instalacja 3,2 x 2,5 x 0,45–0,80 metra, dywan z futra, stare części samochodowe, fotografia znaleziona (wernakularna), druk 4+4 lustro, wycinanka
Nie cierpiałem projektów wykorzystujących cudze zdjęcia. Eric Kessels trochę to zmienił…, a w ramach działań w Pracowni Fotografii w Kontekstach UAP postanowiłem się przełamać. Wykorzystując fotografię wernakularną stworzyłem instalację.
https://youtu.be/602xJIhxt7o?si=KhNcEcwcV85BXtPO
Bartłomiej Walczak, Intermedia II rok lic. „TRIP TO WHERE”, 2024 wideo PAL (720×576 px), 05’36”
Odnaleziono wideo zapomnianego kultu sprzed ponad 30 lat! Czy wciąż jest szansa na odkrycie prawdy?!
Julianna Warywoda, Fotografia I rok lic., „Buzi”, 2023, wideo full HD, 00’49”
Praca powstała z potrzeb bliskości.
Julianna Warywoda Fotografia I rok lic. „Sen”, 2024, wideo full HD, 1’55”
Głębokie zmiany, jakie zachodzą w ciele i psychice w okresie dojrzewania, mogą prowadzić do poczucia dezorientacji i niepewności. W świecie snu, gdzie granice między rzeczywistością a fantazją zacierają się, poczucie wstydu wobec nagości może być wyrazem lęku przed odrzuceniem lub brakiem akceptacji przez innych. Podświadomość w ten sposób eksploruje głęboko zakorzenione emocje, dając szansę na ich zrozumienie i przepracowanie.
Wiktoria Borucka, Fotografia I rok lic., „Over”, 2024, instalacja wideo
Przekształcam niebieski ekran śmierci (BSOD) w narzędzie do eksploracji technologicznych lęków i etycznych dylematów.
Jakub Szcześniak, Fotografia I rok lic., „Autoportret”, 2024, Obiekt, rama sosnowa, dżins
Fuzja fotografii z modą. W nawiązaniu do historii japońskiego dżinsu wystawiam surowe spodnie na trzy miesięczną ”ekspozycję”, aby zaczęły pokazywać historię właściciela.
Alicja Cybertowicz, fotografia II rok lic., „POV: your coworker left you a little treat”, 2024, rzeźba, 120x80cm (metal, styropian, bandaż, gips)
Wyobraźmy sobie sytuację, w której wychodząc z pracy na korytarzu czekają na nas starannie ułożone przez naszego współpracownika smakołyki. Sytuacja cyklicznie się powtarza. Co jeśli pewnego dnia smakołyki urosną do wielkich rozmiarów?
Inga Wachowska, Fotografia I rok lic., „Polonez g-moll F. Chopin”, 2023, Wideo 02’55’’, nagrania dźwiękowe, statywy
Na ile sposobów można doświadczać muzyki?
Udokumentowałam grę pianistki, nie rejestrując dźwięków utworu, tak by skupić uwagę na ekspresji artystki, jej mimice, oddechu i biciu serca.