Malarstwo i Rzeźba
dr hab. Paweł Kaszczyński, prof. UAP
Zajęcia z malarstwa umożliwiają poznanie obszarów wyrażeń obrazowych i przede wszystkim formułowanie indywidualnej i autorskiej wypowiedzi obrazowej.
W początkowym etapie – o charakterze propedeutycznym – akcentowane jest zaznajomienie studenta, studentki, osoby studiującej z podstawowymi środkami artykulacyjnymi: relacje pomiędzy światłem – kolorem i rysunkiem, charakter plamy barwnej, rodzaje kompozycji… oraz umożliwienie nabywania i poszerzania umiejętności warsztatowych – ku wyrażaniu treści. Proponowane tematy i zadania służą odkrywaniu, rozpoznawaniu i określaniu możliwości artykulacyjnych wobec założenia, że obraz nie jest odwzorowaniem rzeczywistości, odwołuje się jednak do naszych mechanizmów percepcji i sposobu rozumienia realnego świata. Doświadczenie odbioru tej realności zasadza się na takich czynnikach jak: poczucie przestrzeni, wyodrębnianie kształtów, widzenie barw. Istotna w Pracowni jest praca indywidualna ze studentem, studentką, osobą studiującą oraz wspólna analiza podejmowanych czy proponowanych tematów na etapie określania koncepcji. W Pracowni studenci, studentki i osoby studiujące uczą się umiejętności warsztatowych, rozwijają swoją wyobraźnię, świadomość artystyczną oraz swój sposób widzenia, który z kolei formuje indywidualny kod wyrażeniowy.
Pracy towarzyszy refleksja w formie rozmowy, korekty oraz przekazywanie informacji dotyczących technologii.
Oprócz sytuacji studyjnych – układów tzw. martwych natur propozycję tematyczną stanowiły też hasła: SZEPT i SĄSIEDZTWO, dla których w ramach etapu szkiców i notacji koncepcji osoby studiujące określały kontekst i odpowiednie rozstrzygnięcia formalne, a następnie realizowały określone założenia.
Utwórz wieloelementowy lub modułowy układ elementów w ścisłym nawiązaniu do jego podstawy, która powinna stanowić część integralną dla całości wypowiedzi.
Układ modułowy również jest układem wieloelementowym, ale elementy tworzące go są bliźniacze pod każdym względem: formy, skali, barwy itd. Forma stworzonego przez Państwo modułu powinna umożliwić konstruowanie powtarzającego się ciągu struktury, i kolejnych/różnych powtarzalnych układów – tej konieczności nie ma w przypadku układu wieloelementowego (nie modułowego).
W ramach poszczególnych etapów (szkiców i notacji koncepcji) osoby studiujące określały kontekst i odpowiednie rozstrzygnięcia formalne i technologiczne, a następnie realizowały określone założenia.
Więcej informacji: https://grafikaart.pl/