Pracownia Grafiki – Litografia
prof. dr hab. Stefan Ficner – kierownik pracowni
mgr Kornel Ofierski – asystent
Zapoznanie studentów z zasadami druku płaskiego i doskonałe opanowanie warsztatu litograficznego stanowi podstawę (a nie cel sam w sobie) dla dalszego studiowania i stopniowego kształtowania coraz dojrzalszej postawy twórczej.
W miarę zaawansowania kształcenia, jego tok charakteryzuje się w praktyce indywidualnymi konsultacjami, korektami i rozmowami prowadzonymi nie tylko na tematy związane bezpośrednio z realizowanym zamierzeniem twórczym. Zakłada się dużą otwartość w zakresie wyboru tematu. Punktem wyjścia do pracy nad projektem są zainteresowania studentów, nawet te odbiegające od plastyki, jak: literatura, muzyka, film.
Ważne jest, aby przyszli artyści uczyli się bardzo świadomego traktowania medium, jakim jest grafika, zdając sobie sprawę zarówno z jego dużych możliwości, jak i ograniczeń.
Zakres pojęć technologicznych realizowanych w pracowni:
Jednym z celów pracowni jest przekazanie studentom całościowej wiedzy warsztatowej, niezbędnej do wykonywania w pełni kontrolowanego nakładu graficznego. Sposób jej przekazania podporządkowany jest ściśle zasadom procesu druku i realizowany jest w czterech następujących po sobie etapach:
- Matryca
Proces przygotowywania matrycy w druku płaskim z wykorzystaniem kamieni litograficznych, blach aluminiowych, tworzyw sztucznych i drewna (mokulito).
- Narzędzia rysunkowe
Specyfika poszczególnych materiałów rysunkowych, metody ich wytwarzania i stosowania w praktyce. Prezentacja dostępnych technik wyrazu, w tym rysunkowych, lawowanych, pozytywowych i negatywowych.
- Procesowanie
Utrwalanie matrycy w celu jej stabilizacji i realizacji założonego nakładu graficznego. Zapoznanie z zasadą tworzenia powierzchni oleofilowych i oleofobowych w druku płaskim. Typologia farb graficznych, procesowych.
- Druk
Realizacja nakładu za pomocą prasy litograficznej lub walcowej. Charakterystyka dostępnych na rynku farb graficznych do druku oraz werniksów.
- Zagadnienia nadprogramowe
Wykorzystanie rzadziej spotykanych technik litograficznych takich jak: lawowanie tonerem proszkowym, fotolitografia, odprysk karborundowy, warstwowanie z wykorzystaniem papier collé, negatyw na lakierze akrylowym. Tworzenie własnych farb drukarskich oraz procesowych.