Pracownia Grafiki – Litografia

prof. dr hab. Stefan Ficner – kierownik pracowni

mgr Kornel Ofierski – asystent

  Zapoznanie studentów z zasadami druku płaskiego i doskonałe opanowanie warsztatu litograficznego stanowi podstawę (a nie cel sam w sobie) dla dalszego studiowania i stopniowego kształtowania coraz dojrzalszej postawy twórczej.

         W miarę zaawansowania kształcenia, jego tok charakteryzuje się w praktyce indywidualnymi konsultacjami, korektami i rozmowami prowadzonymi nie tylko na tematy związane bezpośrednio z realizowanym zamierzeniem twórczym. Zakłada się dużą otwartość w zakresie wyboru tematu. Punktem wyjścia do pracy nad projektem są zainteresowania studentów, nawet te odbiegające od plastyki, jak: literatura, muzyka, film.

          Ważne jest, aby przyszli artyści uczyli się bardzo świadomego traktowania medium, jakim jest grafika, zdając sobie sprawę zarówno z jego dużych możliwości, jak i ograniczeń.

Zakres pojęć technologicznych realizowanych w pracowni:

Jednym z celów pracowni jest przekazanie studentom całościowej wiedzy warsztatowej, niezbędnej do wykonywania w pełni kontrolowanego nakładu graficznego. Sposób jej przekazania podporządkowany jest ściśle zasadom procesu druku i realizowany jest w czterech następujących po sobie etapach:

  • Matryca

Proces przygotowywania matrycy w druku płaskim z wykorzystaniem kamieni litograficznych, blach aluminiowych, tworzyw sztucznych i drewna (mokulito).

  • Narzędzia rysunkowe

Specyfika poszczególnych materiałów rysunkowych, metody ich wytwarzania i stosowania w praktyce. Prezentacja dostępnych technik wyrazu, w tym rysunkowych, lawowanych, pozytywowych i negatywowych.

  • Procesowanie

Utrwalanie matrycy w celu jej stabilizacji i realizacji założonego nakładu graficznego. Zapoznanie z zasadą tworzenia powierzchni oleofilowych i oleofobowych w druku płaskim. Typologia farb graficznych, procesowych. 

  • Druk

Realizacja nakładu za pomocą prasy litograficznej lub walcowej. Charakterystyka dostępnych na rynku farb graficznych do druku oraz werniksów.

  • Zagadnienia nadprogramowe

Wykorzystanie rzadziej spotykanych technik litograficznych takich jak: lawowanie tonerem proszkowym, fotolitografia, odprysk karborundowy, warstwowanie z wykorzystaniem papier collé, negatyw na lakierze akrylowym. Tworzenie własnych farb drukarskich oraz procesowych.