Pracownia Technik Malarskich i Rysunkowych jest pracownią obowiązkową dla osób studiujących pierwszego roku Malarstwa, oraz pracownią wolnego wyboru dla osób studiujących pozostałych lat i kierunków oraz studiów podyplomowych.Podstawowym założeniem programowym pracowni jest rozwój umiejętności technicznych związanych z warsztatem plastycznym oraz uświadomienie osobom studiującym zależności pomiędzy obraną techniką realizacyjną a rezultatem wizualnym dzieła.
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi na świadomość poprawności technologicznej przy jednoczesnym świadomym eksperymentowaniu z nowo poznanymi elementami warsztatu i uświadomienia sobie potencjalnych możliwości kreacyjnych. W mijającym roku akademickim motywem przewodnim prowadzonych zajęć był Ołtarz Gandawski braci Van Eycków. Na jego przykładzie w pierwszym semestrze osoby studiujące wykonały ćwiczenia z tempery jajowej na gruntach kredowo-klejowych oraz ćwiczenia ze złoceń na mikstionie. Natomiast w drugim semestrze w odwołaniu do powojennej szkoły nowojorskiej abstrakcyjnego-ekspresjonizmu, na przykładach praktyki artystycznej takich artystów jak Ad Reinhardt, Barnet Newman i Jasper Jones, wykonano ćwiczenia/eksperyment, który miał stanowić twórczy dialog oparty o wykorzystaną technikę. Głównym motywem była figura Boga Ojca z Ołtarza Gandawskiego. W programie pracowni zrealizowano także szereg zajęć, rozwijających świadomość technologiczną osób studiujących. Odbyły się one w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Kościół św. Antoniego Padewskiego i klasztor franciszkanów konwentualnych w Poznaniu, Bazylika kolegiacka Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa w Poznaniu, Pracownia Konserwacji Zabytków Etnograficznych i Pracownia Konserwacji Tkanin Muzeum Narodowego w Poznaniu.
600px
Przygotowywanie gruntów-klejowo-kredowych.
Nakładanie gruntów klejowo-kredowych.
Szlifowanie gruntów.
Przeprucha-przenoszenie rysunku.
Przeprucha-przenoszenie rysunku.
Złocenia na mikstion.
Wzmocnienie rysunku, rycie, grawerowanie.
Ćwiczenia z tempery jajowej.
Analiza warsztatu i ćwiczenie technologiczne na podstawie Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków / I rok malarstwo
Analiza warsztatu i ćwiczenie technologiczne na podstawie Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków / I rok malarstwo
Analiza warsztatu i ćwiczenie technologiczne na podstawie Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków / I rok malarstwo
Analiza warsztatu i ćwiczenie technologiczne na podstawie Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków / I rok malarstwo
Analiza warsztatu i ćwiczenie technologiczne na podstawie Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków / I rok malarstwo
Gotowe wzorniki , I semestr / I rok malarstwo
Eksperyment technologiczny w odniesieniu do Ołtarza Gandawskiego Jana i Huberta van Eycków – figura Boga Ojca z Ołtarza Gandawskiego, II semestr / I rok malarstwo
Studia podyplomowe – ćwiczenie technologiczne z chiaroscuro i cangiante, tempera
Analiza warsztatu i ćwiczenie z kopii malarskiej obrazów z kolekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Sylwester Kurek / malarstwo II rok, Analiza warsztatu i ćwiczenie z kopii malarskiej obrazu:
Karel Dujardin Portret młodego mężczyzny, MNP MO 1143
Gabriel Kowalczyk / malarstwo II rok, Analiza warsztatu i ćwiczenie z kopii malarskiej obrazu:
Adriaen Hanneman Autoportret, MNP MO 253
Paulina Kaczyńska / malarstwo II rok, Analiza warsztatu i ćwiczenie z kopii malarskiej obrazu:
Joseph von Führich Triumf Chrystusa, MNP FR 508
Kornelia Nowak / malarstwo II rok, Analiza warsztatu i ćwiczenie z kopii malarskiej obrazu:
Carl Wilhelm Wach Głowa kobiety, MNP FR 463
Muzeum Narodowe w Poznaniu, wystawa „Powiadacze”.
Muzeum Narodowe w Poznaniu, Pracownia Konserwacji Tkanin.Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, wystawa „Odd Nerdrum. Malarz Północy.”