Studia podyplomowe z malarstwa
kierownik dr Sebastian Trzoska
Studia podyplomowe na kierunku Malarstwo skupiają się na podstawowych i niezbędnych elementach potrzebnych do świadomego budowania indywidualnego warsztatu artystycznego w dziedzinie rysunku i malarstwa.
Idea studiów polega na stworzeniu swoistego laboratorium doświadczeń do rozwijania samodzielnej twórczej pracy oraz spojrzenia poza sztywne i tylko pozornie nienaruszalne granice przedmiotu jakim jest obraz.
Poprzez „globalny” charakter programu studiów podyplomowych, tzn. dzięki otwartej formule kontaktu z prowadzącymi, bezpośredniej współpracy przy poznawaniu i poszerzaniu własnego warsztatu oraz mierzeniu się z nowymi mediami i sposobami budowania obrazu, studenci zyskują zdolność otwartego spojrzenia na malarstwo jako możliwość „opowiadania” o sobie i swoim miejscu w rzeczywistości, również w kontekście nowych zjawisk artystycznych i przemian społecznych.
Studia podyplomowe prowadzone są w trybie pozwalającym na duże zindywidualizowanie podejścia do studentów, czyli jednoczesną pracę z osobami na różnych poziomach zaawansowania i o różnych potrzebach edukacyjnych.
Prowadzący zajęcia w roku akademickim 2023/2024:
Malarstwo:
dr Agnieszka Sowisło-Przybył
dr Maciej Andrzejczak
Rysunek:
dr Sebastian Trzoska
dr Jerzy Muszyński
Laboratorium: Techniki Malarskie i Rysunkowe:
dr Paweł Napierała
Laboratorium: Dokumentacja i Ochrona Konserwatorska Sztuki Nowoczesnej
dr hab. Monika Korona

„Cykl Siła kobiecego rodu jest moją próbą międzypokoleniowego odnalezienia się oraz poszukiwań w okolicach tematu kobiecości. Próbą ukazania kobiety w jej całej złożoności. Ukazaniu tajemnicy, delikatności, w której tkwi siła. Kobiety sensualnej i zmysłowej. Kobiety cielesnej. Kobiety w jej pierwotnym, czystym i nie zafałszowanym ujęciu. Kobiety w całej skali emocji. ”












Cytat: „Bóg stworzył człowieka z oczami z przodu, a nie z tyłu głowy,
co znaczy, że człowiek ma się zajmować tym co będzie, a nie tym co było”
Olga Tokarczuk
Olga Tokarczuk użyła cytatu w „Księgach Jakubowych”, ale cytat – zdanie to jest bardzo lubianą i popularną niegdyś w kulturze żydowskiej maksymą autorstwa średniowiecznego rabina i filozofa RAMBAMA (MAJMONIDESA) czyli Moszego ben Majmona („Listy Majmonidesa”, 262) żyjącego w latach 1135-1204.







„Po wyjściu ze szpitala musiałam przepracować swoje emocje. Nie potrafiłam tego werbalizować, dlatego zaczęłam malować. Najpierw powstały szkice malarskie – w kolorze niebieskim, przywołujące moje doświadczenia ze szpitala oraz ubranie, które miałam na sobie podczas zabiegu. Ubranie to jest sztywne, sterylne i nienaturalne. Jest opakowaniem dla ciała. Niebieski to chłód i samotność, a zimna barwa kontrastuje z ciałem. Pacjent jest bezbronny. Rolą pacjenta jest zaufanie personelowi oraz oddanie własnego ciała procedurom niezależnym od niego.
Obrazy stały się sposobem na poradzenie sobie z własną traumą poszpitalną. Odegrały dla mnie bardzo ważną rolę terapeutyczną. Moje emocje się zneutralizowały. Potrafię o tym mówić i pisać.”


link: https://youtu.be/uvW70RaGuSs
Cytat: „Żeby zachować równowagę trzeba patrzeć w horyzont.”
Członek załogi bornholmskiej łodzi pocztowej
kursującej na trasie Gudhjem – Chistiansoe



„Punktem wyjścia do powstania obrazu, były rozważania nad relacją człowieka z technologią. Obraz odwołuje się zarówno do klasycznych ideałów piękna, zwłaszcza do rzeźby hellenistycznej, jak i do obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję. Moje szczególne zainteresowanie dotyczy dłoni – tych antycznych, precyzyjnie wyrzeźbionych z marmuru oraz tych stworzonych za pomocą algorytmów – podążających za ideą doskonałego piękna, a jednak mu zaprzeczających, pełnych dziwności i błędów w anatomii.
Obraz stanowi próbę ukazania klasycznej koncepcji piękna – z perspektywy sztucznej inteligencji – pod kierunkiem człowieka.”




link: https://youtu.be/lgBAlnoSzoA
Cytat: „Głęboko w ludzkiej nieświadomości tkwi przemożna potrzeba logicznego, mającego sens wszechświata, ale rzeczywisty wszechświat jest zawsze o krok poza logiką”.
Frank Herbert, Diuna

Cytat: „Skoro nie możemy zmienić rzeczywistości, zmieńmy sposób, w jaki ją postrzegamy.”
Nikos Kazantzakis