V Pracownia Malarstwa

prof. dr hab.Andrzej Pepłoński

dr Natalia Czarcińska, ad.

Sztuka jest jednym z wielu sposobów relacjonowania naszych poglądów, ale by w poznaniu tym osiągnąć rzeczywisty postęp niezbędna jest determinacja, stałość i dociekliwość obserwacji, a nade wszystko – wolna od uprzedzeń – wyobraźnia.

Chcielibyśmy dać wyraz przekonaniu, iż atrakcyjność jej zapisu – OBRAZ – polega na tym, że potrzebę poznania wyostrza naszą wrażliwość na takie rozpoznanie rzeczywistości, że coraz mniej o niej kategorycznych przekonań, a coraz więcej wątpliwości. To upodabnia sztukę do myślenia…

Kształtowanie się samoświadomości młodej artystki, młodego artysty opiera się – szczególnie osób studiujących na pierwszych latach studiów – na twórczym odniesieniu się i analizie sytuacji aranżowanych przez prowadzących, bezpośrednio w przestrzeni pracowni. „Sytuacje z człowiekiem” czy z przedmiotami mają na celu podjęcie przez studenta dyskursu z trwałymi motywami malarstwa i sztuki w ogóle – jako tzw. „studium modela” czy „studium martwej natury” – zarówno w sensie konstatowania ich stałości i jednocześnie zmienności znaczeniowych. Ważna jest indywidualna interpretacja sytuacji pracownianych w kontekście specyfiki warsztatu malarskiego, ale przede wszystkim, ze świadomością współczesnego, wzbogaconego o nowe środki medialne, języka sztuki.

Drugim obszarem aktywności – szczególnie ważnym w odniesieniu do osób studiujących na starszych latach studiów – jest koncentracja nad własną re-definicją wybranych zagadnień z zestawu tzw. „tematów wolnych”.

Integralną częścią programu Pracowni, jako jego ważny aneks jest subiektywny wybór myśli z „Uwag o Sztuce” Janusza Zagrodzkiego. Zanim jednak.., chciałbym, tytułem WSTĘPU do zestawu propozycji tzw. „tematów”, przedstawić, utrzymaną w poetyce gry z cytatami kompilację ułożoną z tytułów kilkunastu spośród 62 tytułów rozdziałów książki Jerrego Saltza, pod prowokacyjnym w kontekście szkoły, pracowni, uczenia itd. tytułem „Jak zostać artystą” (wyd. Rebis, 2021)

„Jak zacząć”
„Musisz chcieć”
„Rozpocznij pracę jak tylko wstaniesz”
„Zacznij zaraz”
„KORZYSTAJ Z PRACOWNI”
„Praca, praca, praca”
„Co warto przemyśleć zanim zaczniesz”
„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza” /A. Einstein/
„W sztuce nie chodzi o zrozumienie…ani doskonałość lecz o działanie i doświadczanie”
„Zaakceptuj inność sztuki”
„Pierwszy krok- Jesteś totalnym amatorem”
„Ćwicz technikę”
„Zamień słabości w atuty”
„Bądź odważny”
„Wciel ideę w materię”
„Dokończ tę cholerną pracę !”
„POSPRZĄTAJ W PRACOWNI”

Propozycje tematyczne w ścisłym związku przystają do deklarowanej konieczności subiektywnego, maksyma!nie głębokiego odwołania się do własnej wrażliwości i wynikają z przeświadczenia o konieczności stałego zadawania pytań o granice naszego poznania i o Sztukę, jako doskonałe tego poznania narzędzie .

Zachęcamy do przedefiniowania w sobie wszystkiego czego jesteśmy pewni, że wiemy.