VI Pracownia Rysunku
dr hab. Diana Fiedler, prof. UAP / dr hab. Ewa Kulesza, prof. UAP
Zakres rysowania nieustannie się poszerza. Asymiluje elementy innych mediów oraz dyscyplin, co koreluje z zacieraniem się granic pomiędzy nimi.
W VI Pracowni nie stawiamy ograniczeń w wyborze narzędzi i mediów. Eksplorujemy rysunek poprzez różne drogi myślenia i jako sposób myślenia. Celem jest, aby idee i materiały wzajemnie się przenikały i na siebie wpływały. Pracownia wspiera indywidualne poszukiwania i badania. Jest miejscem, w którym rysunek może stać się rozszerzonym polem. Eksperymentalnym i otwartym. Pracownię współtworzą osoby studiujące z różnych wydziałów – w tym z innych krajów – co przyczynia się do rozwoju powstających prac i wpływa na odbywającą się w pracowni krytyczną dyskusję.
The scope of drawing is constantly expanding. It assimilates elements from other disciplines and media, and correlates with the blurring of the boundaries between them. In Studio VI we place no limit on the choice of tools or media. In addition, we explore drawing through various ways of thinking, and as a way of thinking. The aim is to have the ideas and materials inform and permeate each other. The studio supports individual exploration and research. It is a place where drawing might approach and enter an expanded field: experimental and open. The fact that the studio consists of students from various faculties – including those students from other countries – is an advantage to a studio of this kind, and contributes greatly to the work that takes place in the studio and its critical discussion.

II r, Malarstwo
Miej nas w opiece
instalacja, tkanina artystyczna, ready-made
Ścierki kuchenne rozwieszone na lince do prania. Sploty tkaniny ujawniają wizerunki, z których kapie woda. Krople wpadają do metalowych naczynek. Kropla za kroplą. Naczynie wypełnia się codziennymi troskami.

II r, Malarstwo
Wybacz nam
instalacja, ready-made, wideo
Klęcznik ustawiony naprzeciwko drewnianej skrzynki, w której odtwarzane jest
nagranie. Kościelny odkurza nawę główną. Mężczyzna omija go, by usiąść w
czystej ławce.

III r, Fotografia Intermedialna
do wglądu

III r Fotografia Intermedialna
do wglądu
Obiekty, pianka montażowa, wełna, żywica akrylowa, różne rozmiary.
Kolorowe formy o nieokreślonym kształcie. Powstają poprzez wkłuwanie kolorowej wełny w piankę montażową, która następnie pokrywana jest cienką warstwą żywicy akrylowej. Przez nadmiar kolorów obiekty stają się wręcz minimalistyczne, wytracają kolor, szarzeją. Przez to utrudnione jest postrzeganie ich przestrzenności.

IV r, Rzeźba
Domnatio Memoriae
Autoportret z Anthurium ‘Black Love’
Akryl na płótnie, 50cm x 70cm, 2023
Sokół wędrowny (Falco peregrinus) / Kiara
tekstylia, eplak, drut, noc kairu, 54cm x 20cm x 20cm, 2023
Wielka Korona Matriarchalna
tekstylia, drut, biżuteria Mamy, artykuły dekoracyjne
z tworzywa sztucznego, 25cm x 25cm x 30cm, 2023
Autoportret jako Anthurium w wazonie
tekstylia, drut, szkło ready-made, 2023
Hełm Memento mori
tekstylia, drut, imitacja pereł, koraliki szklane i akrylowe, guziki, 25cm x 30cm x 30cm, 2023
Gołąb miejski (Columba livia forma urbana) / Kevin
tekstylia, eplak, drut, koraliki drewniane,
35cm x 15cm x 15cm, 2023
Czerwona piwonia i pędy bambusa
Akryl i tiul na płótnie, 70cm x 40cm, 2023
Damnatio memoriae (łac. Potępienie pamięci) to antyczna praktyka skazywania na zapomnienie, polegająca na usuwaniu imion, nazw, wspomnień i wizerunków osób z przestrzeni publicznej, istniejącej dokumentacji, i tekstów kultury. Ta bardzo radykalna cenzura miała wymazać osobę lub jej działanie z kart historii, sprawić, że jakakolwiek pamięć o niej zaginie. O ile zabieg ten miał stanowić potępienie i karę dla winowajcy, o tyle należy uznać go za pewnego rodzaju fałszowanie rzeczywistości, i zdarzeń. Praktyka ta jest zadziwiająco podobna do mechanizmu obronnego zwanego wyparciem, który jest często podświadomą reakcją organizmu na przeżytą traumę. Bolesne doświadczenia są niejako wymazywane z pamięci po to, by ich negatywne skutki nie wpływały na codzienność poszkodowanego. Jest to doraźny sposób na radzenie sobie z potężnym stresem, nie zastąpi jednak nigdy przeżycia i przepracowania bólu.
Konieczność tymczasowego wyparcia lub całkowitego zapomnienia o danym doświadczeniu wiąże się z uczuciem melancholii. Zarówno celowe, jak i mimowolne zapominanie jest przygnębiające. Stanowi bezpowrotną utratę, potępienie pewnych wspomnień, których wymazanie z pamięci, niekiedy słuszne, nie cofnie czasu. Nie zmieni też tego, w jaki sposób wspomnienia te ukształtowały naszą tożsamość.

IV r, Rzeźba
Obiekty bilateralne
Smile! (kieszonkowy) obiekt z lustrem, czarna farba, 2024
Smile! (podręczny); obiekt z lustrem, czarna farba, 2024
Peeper; filc, lustro, 2024
Smile! (progowy); filc, lustro, 2024
Smile! (progowy); drzwi, strecz, 2024

I r, Fotografia
Fall
Instalacja, Graffiti, Performance, 2023
Fall – Zestaw przedmiotów, obrazu i dźwięków stworzonych przeze mnie. Przedmioty miały być wykonane zachowując podstawowe cechy pierwowzorów, jednak zmodyfikowane na tyle, aby dawały pole do zastanowienia. Ta instalacja miała sprawdzić reakcje oglądających, w nawiązaniu do problemu, kto jest autorem rzeczy użytku codziennego, zapomnienia, że każdy przedmiot ma swojego kreatora.
https://youtu.be/daf_-wddRGY

I r II st, Malarstwo
Zapomnisz o wczorajszym dniu
Instalacja, wideo: 4”01’
Tytuł pracy odnosi się do sentymentalnego utworu z gatunku muzyki tanecznej, elektronicznego zespołu Bolter, który można było dostać pod postacią kasety magnetofonowej na polskich straganach w latach 80/90. Na ścianie wyświetlam zamglony punkt widzenia typowego łowcy staroci i przedmiotów kolekcjonerskich, razem z donośnymi, wernakularnymi odgłosami drapieżnego tłumu – nieodzownych elementów składających się na ułamek kultury europy wschodniej. Reszta instalacji obejmuje czule przedmioty porzucone, które wyeksponowałam w rytmie muzealnym i kompozycji straganowej, tym samym nadając im nowe życie oraz wartość, które kiedyś musiały stracić. Coś niezwykłego wcale nie musi być idealnie i o niesamowitych wartościach. Najczęściej to te proste, niewyróżniające się i z pozoru nic nie warte historie, niosą za sobą nić dobrych powiązań i aktualnych autorytetów.

IV r, Rzeźba
Elementy naszej codzienności
technika mieszana
Niewidoczne, często odrzucane, jako coś nieprzydatnego.
Odpady, skrawki, resztki, pozostałości często posiadają walory, których nie da się
powtórzyć, budzą skrajne emocje, zachwyt lub obrzydzenie. Po spełnieniu swej roli
stają się czymś do wyrzucenia.
Zauważam, podnoszę i nadaje formę, lecz ta jest w większości dyktowana przez zastany rysunek. Nie upiększam,
dziury, ubytki po elementach konstrukcyjnych znów zaczynają pełnić swoją funkcję, pomimo próchniejącego drewna, czy pleśni. Znów może się cieszyć swoją obecnością, przydatnością,
znów być?

I r II st, Intermedia
Poksylina

I r II st, Intermedia
ITS NOT WHAT IT IS BUT IT IS

I r Intermedia
Proces
Czasu nie da się zatrzymać, ale ludzi już tak.
Projekt polega na odbudowywaniu starych znajomości autora, czego pomocnym
narzędziem jest maszyna do szycia. Efektem są spersonalizowane prace
krawieckie, które nie są wymagające. Główne skupienie skoncentrowane jest na
samym procesie odbudowania relacji. Pierwsze wiadomości po latach, spotkania,
rozmowy na temat ubrań, wspólny dobór elementów i uzgadnianie szczegółów to
to co kryje się za każdą z tych rzeczy.

I r. II st, Intermedia, Film eksperymentalny
Zostawianie
Projekcje wideo, 09”06’; 00”34’; 00”02’; 00”03’; 00”01’, modele 3D
Zostawianie, czym jest i co znaczy? Zastanawiam się nad tym, zauważając dwie
zupełnie różne interpretacje tego słowa, które jednak zbiegły się ze sobą w moim życiu. Każdy obiekt jest kapsułą czasu i w mniejszym lub większym stopniu wraz z
mijaniem dni, miesięcy i lat nabiera aspektów sentymentalnych, dla równowagi często tracąc swoją użyteczność. Tak więc nasze życia polegają na ciągłym utrzymaniu balansu pomiędzy przedmiotami przydatnymi a przedmiotami sentymentalnymi, wiadomo że są też te, które pełnią obie funkcje, jednak nie te mnie interesują. Skupiam się na obiektach, które stały się sentymentalne, dopiero wtedy gdy przestały być dla mnie namacalne. Przeglądam foldery pełne niegdyś nieistotnych rzeczy, dziś artefaktów z czasów, z którymi już niewiele mam wspólnego. Żałuję że nie zostawiłem ich przy sobie. Foldery przeglądam na moim komputerze, który dostałem od rodziców za dobre wyniki w pierwszej klasie gimnazjum. Przyjechałem z nim na studia używając go jeszcze przez cały pierwszy rok. Czuję więc że jest to sentyment do czegoś pomiędzy teraz a kiedyś.
Dzięki mojemu ciągłemu dostępowi do archiwum postanawiam je zmodyfikować, dodać przedmioty przydatne do sentymentalnych, jednocześnie, próbuję sprawić by obiekty znalezione w folderach stały się znów namacalne, rekreując je w formie modeli 3D z pomocą zdjęć, które się ostały. Ostateczny efekt to kolekcja krótkich wideo, które dokumentują proces przeglądania folderów, uzupełnionych o nowe materiały. Na biurku, na którym stoi komputer zaczynają pojawiać się obiekty z przeszłości. Staram się mieszać media, tak samo jak mieszam czas. Zastanawiam się tylko, co mam zrobić z tymi sentymentalnymi przedmiotami, które “odzyskałem”. Tak je tu po prostu zostawić?
https://youtu.be/O6MSr4oh6zk
https://youtu.be/qAG1Y9NjEpk
https://youtu.be/6cSLEEzFhTg
https://youtu.be/DjSGQykPIhE
https://youtu.be/NSKU43eGN7w

IV r, Rzeźba
Home memory
Często zmieniając miejsce zamieszkania, powoli zaczynasz tracić poczucie
przynależności. Gdzie jest miejsce, które nazywam domem? A jeśli jest, czy jestem
na tyle z nim związana, żeby je tak nazywać? Ludzie już mnie nie rozpoznają, nie
ma już dowodu na to, że byłam częścią tego wszystkiego. Gdyby tylko ziemia mogła
krzyczeć, wykrzyczałabym wszystkie moje wspomnienia.
https://youtu.be/f91iZomML6Q
https://youtu.be/aAPYLll5QB8
https://youtu.be/IhJ7WnwIj7k

II r, Malarstwo, studia jednolite
Insight
obiekty przestrzenne, rzeźbiarskie oraz readymade, technika własna, mieszana
Insight to praca doświadczenie, na którą składają się obiekty do przytulania, ślepe zwierciadło i coś na ząb. Obiekty do przytulania o różnym kształcie, wadze, wielkości i strukturze zachęcają do eksploracji między nimi i z każdym przytuleniem przywołują inne wspomnienia i doświadczenia. Ślepe zwierciadło zmusza odbiorcę do przyjrzenia się samemu sobie i skupienie się na własnej osobie, a jeśli po drugiej stronie lustra jest ktoś inny, to skupienie się między własnym odbiciem a widokiem drugiej osoby, może nawet da się odnaleźć podobieństwo lub dostrzec cząstkę siebie w drugiej osobie. Coś na ząb, to sprytna gra słów, wyzwanie i prowokacja do interakcji. Z daleka wyglądają normalnie i niepozornie z bliska kształtują się zęby które albo obrzydzają albo ciekawią.

IV r, Rzeźba, studia jednolite
in-sight
grafit, jodyna, sklejka drewniana, stare prześcieradło, 49×31 cm, 120×200 cm
przed ścianą
wokół ciebie
ciała-tarcze chroniące chyba ściany domu, bo nie siebie
zbroja
ukrywa coś,
wystarczy uchylić
rąbek
spód
nicy
tajem
nie, patrz! to nie środek jest dla ciebie:
nagie torsy
pozbawione niewieściej bezbronności
nie ty je obnażyłeś, przyjżyj się, nie są obnażone,
przyjrzyj się jak każda z delikatnych powłok pokryta jest filtrem tego spojrzenia
twojego spojrzenia, jej spojrzenia, ich spojrzenia, jego
każda z nich jest nie sobą
a tobą
ale zbiór staje kobietą czy tego chcemy czy nie
staje się
zostawiając gdzie popadnie
niejeden
ślad

II r, Rzeźba
Chustka
prześcieradło, mulina
Urodziłem się na Kaszubach, część mojej rodziny pochodzi z Kaszub, jednak nigdy nie czułem silnej więzi z tą kulturą. Inspirując się tradycyjnym haftem kaszubskim na kawałku pościeli wyszyłem wzory, które pamiętam z dzieciństwa. Chcę zamknąć w niej uczucia, których nigdy nie mogłem doświadczyć.
Więcej niż możesz znieść
porcelana, klej
Cierpienie uszlachetnia
stłuczona porcelana, bandaże gipsowe
Praca wykonana z potłuczonych kawałków porcelany i bandaży gipsowych. Używając tych materiałów chciałem stworzyć element zbroi, którą nakładamy na siebie z nieprzyjemnych doświadczeń i wspomnień.

II r Wzornictwo
Pamięć przestrzenna
nić, gwoździe
Jedną z cech które są dla mnie ważne jest sposób w jaki zapisuję swoje wspomnienia. Przeszłość nie jest postrzegana przez pryzmat emocji, dźwięków czy zapachów, ale brutalną i precyzyjną pamięć przestrzeni. W Pamięci przestrzennej podjąłem próbę urzeczywistnienia chwil i miejsc. W przeciągu tygodnia wykorzystując proste materiały (nić oraz gwoździki) starałem się odtworzyć jak najwięcej dróg i punktów, które byłem w stanie przypomnieć sobie bez żadnej pomocy zewnętrznej. Ostatecznym produktem jest swego rodzaju mapa – zawiła i gęsta. Po zakończeniu pracy było ciężko mi ją oglądać – ilość informacji zawarta w prostych liniach była przytłaczająca. Po pokazaniu efektów pracy nastąpił drugi etap – rozbiór. Równie istoty w moim odczuciu jak przygotowanie projektu. Pamięć ta nigdy nie miała być permanentnie w świecie fizycznym. Metaforycznie po jej zdjęciu, wróciła ona z powrotem na swoje miejsce. Istotą pamięci jest jej efemeryczna natura.

I MA, Painting
Welcome to My Thoughts
Installation, Project room exhibition
For the project room exhibition I focused on the feeling of creating the feeling of being in someone’s head (in this case, my own head). This was done through writing thoughts throughout the walls of the project room. This was done with coloured pastels in different colours and sizes; The biggest writing being “what should I have for dinner?”.

I r II st, Architektura Wnętrz
Bez tytułu
prace wykonane długopisem
Rozpoczynając od precyzyjnych i kontrolowanych rysunków- gryzmołów, przechodzę do spontanicznych i intuicyjnych prac abstrakcyjnych. To dla mnie sposób eksploracji własnej kreatywności i wyrażenia siebie poprzez sztukę. Każdy rysunek jest dla mnie odzwierciadleniem mojego aktualnego stanu emocjonalnego. Praca nad tym cyklem to dla mnie nie tylko proces tworzenia, ale także podróż w głąb siebie i odkrywanie nowych możliwości wyrazu artystycznego. Moje prace są wyrazem chaosu i spontaniczności. Proces tworzenia ostatecznie stał się momentem bez kontroli, pozwalając moim myślom i emocjom swobodnie płynąć na papierze. Ten proces twórczy jest dla mnie niezwykle terapeutyczny i pozwala mi wyrazić swoje wewnętrzne emocje i przeżycia w sposób autentyczny i nieprzetworzony.
Niebieski tusz może być symboliką szkoły i jej systemu, reprezentując tradycyjne metody nauczania i ograniczenia, które mogą czasami hamować kreatywność i indywidualność ucznia. Natomiast stopniowe przejście od precyzyjnych rysunków do coraz bardziej instynktownych i swobodnych tworów może symbolizować proces tranzycji i wyjścia poza te ramy i ograniczenia. To metafora możliwości odkrywania własnej kreatywności i wyrażania siebie bez sztywnych reguł i nakazów.

I MA, Painting
Bestefar
acrylic on loose canvas, dried flowers, 96 x 74 cm
Experiment 5
flower pigment on stretched canvas, dried flowers, 81 x 50 cm, 2024
Dziadek
acrylic on loose canvas, dried flowers, 96 x 74 cm

I MA, Product Design
Utilitarianism
Video / 1920 × 1080 / 1 min 57 sec
All the items around us have a purpose and their own use,
but this does not prevent us from using them in other ways.
Instead of buying everything we need, we can make the
things we have useful in different ways to maximize utility.
The best solution is the one that works. Utilizing and reusing
an item in as many different areas as possible is possible by
looking at our daily lives differently.
https://youtu.be/20Mx2ZX5JKs

IV Rzeźba
Bez tytułu
technika własna, asamblaż
Inspiracją do pracy jest codzienność. Pęknięcia na chodniku i koszmary nocne. Obiekty zestawiane, zestawione ze sobą w inny sposób – czasami intuicyjny i przypadkowy, nabierają nowych znaczeń.

I r, Grafika Artystyczna
Jeżyk
ceramika
Tematem nad którym skupiłam się w pracowni był ,,Azyl” – hasło to związałam z swoim własnym komfortem ale też zamknięciu się w sobie i tym samym tworzeniu sobie samemu schronienia. Kluczową pracą z cyklu jest ,,Jeżyk” – jest to ceramiczna, nieduża forma rzeźbiarska, pokryta licznymi kolcami. Będąca kwintesencją tego pojęcia, broni się on od otoczenia z strachu, nie dokońca uzasadnionego. Zostając w swojej skorupie, zostaje w tym co jest dla niego znane.

I r II st, WEAiK
24/7
ceramika, drut metalowy

Ir II st, Malarstwo
Melancholia
Gąbka, 50cm x 50cm, technika mieszana
Sciek, ok.80cm x 130cm, Akryl, szkło wodne na papierze
Skóra Agamemnona, ok. 130Cm x 170cm, m.in. Bibuła, caparol, akryl na papierze
W cyklu „Melancholia” skupiam się na fenomenie czarnej żółci, która niegdyś była synonimem depresji. Większość moich prac ma charakter eksperymentalny, a w ich tworzeniu korzystałam z różnych mediów. Fascynuje mnie istota płynów oraz czarnej żółci. Moim celem było osiągnięcie efektu, który z jednej strony jest obrzydliwy i odpychający, ale jednocześnie płynny w swojej naturze. Chciałam stworzyć coś, co odpycha i przyciąga jednocześnie, co otacza i w pewien sposób łączy się z moim własnym doświadczeniem oraz moimi obserwacjami. Na razie ostrożnie zbliżam się do pełnego zrozumienia tego zagadnienia.
https://youtu.be/3SK3eCY4C1Q
https://youtube.com/shorts/i4V_I1lhpw4
https://youtu.be/rlqn3a-HA3E
https://youtube.com/shorts/csoq2RNlrZY?feature=share

IV r, Rzeźba
Formy kruchości
szkło, pleksi, szamot, stal, zdjęcie rentgenowskie, 182x56x76cm
Zdajemy sobie sprawę z naszego fizycznego istnienia dopiero w momencie bólu.
Zdjęcia rentgenowskie = namacalny dowód naszej fizyczności.
Pomimo naszego przemijania one nadal nadal istnieją.
Moje przedramię po odseparowaniu od ciała, stało się odrębnym bytem.
Już się z nim nie utożsamiam, staje się autonomiczne.

II r, Grafika Artystyczna
Azyl

V r, Grafika Projektowa
Wandering
Nie wiem co się stanie ze światem.
Nie wiem co się stanie ze mną.
Nie wiem ile mam nad tym faktycznej kontroli.
Jednak trzeba coś robić, wędrować do przodu.
Nie jestem w stanie odpowiedzieć na żadne z tych pytań.
Jedyne co mogę zrobić to nauczyć się funkcjonować wśród tych niewiadomych.
Spróbować żyć w ich świecie.

III r, Fotografia Intermedialna
Ci, których nie widać
instalacja: wydruk cyfrowy 60×80 cm, 30 wydruków cyfrowych 15×20 cm, projekcja wideo 12:52 min, nasiona 20 gatunków roślin, obiekt ready made, bukiet z kłosów jęczmienia płonnego
Kiedy przeprowadziłem się do centrum Poznania moimi miejscami ucieczki do zieleni były znajdujące się w pobliżu mieszkania 3 parki. Każdy z nich o innym charakterze. Każdy zapraszający do zastanowienia, dlaczego wygląda tak a nie inaczej. Nie pamiętam dokładnie momentu, w którym dowiedziałem się, że każdy z parków był dawniej cmentarzem. Nie pamiętam jakie odczucia wówczas wywołała we mnie ta informacja. Moje spacery w tych miejscach nie były już jednak nigdy takie jak przedtem. Z każdą wizytą uważnie przyglądałem się otaczającej przestrzeni. Poszukiwałem śladów dawnych nekropolii w teraźniejszym krajobrazie parków. Nie było w nich jednak nic co bezpośrednio łączyłoby obecny obraz tego miejsca z jego przeszłością. Tymczasem cały czas towarzyszyło mi niepokojące uczucie, coś jakby widmo tego co znikło. Na ile było to sztucznie wytworzone przez zdobytą wiedzę przeświadczenie? Na ile był to realny duch tych miejsc?
https://youtu.be/whysNtCfwM8