dr hab. Katarzyna Kujawska-Murphy prof. UAP
dr Filip Wierzbicki-Nowak, ad.
Rysunek rozumiemy jako krytyczny skrót myślowy. Dozwolona w 8. Pracowni Rysunku intermedialność wyrazu pozwala na artystyczne analizy sensu rysowania. W rysunkowej praktyce ważnym aspektem do rozważań jest ekologia.
Szerokie spektrum programu 8. Pracowni Rysunku: od rysunku studyjnego po reinterpretację rzeczywistości komunikujemy konteksty poprzez omawianie projektów, gromadzenie danych, analizy i debaty. Do rozważenia myśli: »Zdobyć obecność. Wyłom w czasie potocznym, przesiadka. Pył na podłodze jest pyłem na podłodze. Kiedy się przechodzi przez góry, są momenty, kiedy stajemy naprzeciwko terenu płaskiego.«
Przez rekonstrukcyjny akt ujawnienia, przełamując schematy, zauważamy, że istnieje znacznie więcej niż to, co można by założyć, że znajduje się pod powierzchnią obiektu czy zjawiska.
Studenckie prace video (wybrane)Facebook pracowni
600px
Oliwia Awuku, II rok, Wzornictwo, „Martwa natura z TV”, technika mieszana, format: 70 x 70 cmOlga Niesyta, II rok, Wzornictwo, „Światło, cień, dystans”, technika mieszana, 90 x 90 cmAleksandra Rybowska, II rok, Grafika Projektowa, „Moving image”, technika: grafika komputerowa, 70 x 50 cmDaniel Malinowski, I mgr, Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, „Cywilizacja lepszej przyszłości”, technika mieszana, format glinianej płytki: 23 x 23 cm, stemple: 4 x 4 cmDaniel Malinowski, I mgr, Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa, „Cywilizacja lepszej przyszłości”, technika mieszana, format glinianej płytki: 23 x 23 cm, stemple: 4 x 4 cm „Nie wiem jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na kije i kamienie” – Albert Einstein Stworzyłem własny język, własną kulturę i własną cywilizację, a moim obszarem badawczym jest myślenie abstrakcyjne – dzięki któremu stworzyliśmy to, co współcześnie jest uważane za ludzkie. Myślę, że jak zniszczymy świat, to prawdopodobnie ludzie przyszłości – o ile jacyś przetrwają – stworzą nową kulturę i nowy język. Projekt zachęca do zadumy nad naszym podejściem do świata. Daniel Malinowski Wojciech Drzewiecki, II rok, Wzornictwo „Rytm | Szum | Chaos”, technika: fotografia, format: 45 x 96 cm (tryptyk)Oliwia Stefańska, II rok, Wzornictwo, „Martwa natura inspirowana teledyskiem Laurie Anderson »O Superman«”, technika: grafika komputerowa, format: 70 x 70 cmAniela Jankowska, II rok, Scenografia, „Dekonstrukcja, rekonstrukcja”, dyptyk. 100 x 70 cm, 70 x 70 cm, technika mieszana
Aniela Jankowska, II rok, Scenografia, „Dekonstrukcja, rekonstrukcja”, dyptyk. 100 x 70 cm, 70 x 70 cm, technika mieszana
Julia Rudnik, I rok, Grafika Projektowa, „Martwa natura z siatką”, technika mieszana, format: 50 x 70 cmAndrzej Komosa, I rok, Grafika Projektowa, „Dekonstrukcja”, technika mieszana, dyptyk, format: 140 x 150 cm, 80 x 110 cm
Andrzej Komosa, I rok, Grafika Projektowa, „Dekonstrukcja”, technika mieszana, dyptyk, format: 140 x 150 cm, 80 x 110 cm
Przemysław Kruszyna, III rok, Rzeźba, „Postać w ruchu”, akryl na papierze, 140 x 100 cmMaria Halamska, I rok, Grafika Projektowa, „Światło, cień, dystans”, format: 22 x 40 cm, technika: render 3DOliwia Stefańska, II rok, Wzornictwo, „Od linii do figury w przestrzeni”, technika: grafika komputerowa, format: 70 x 70 cmOliwia Stefańska, II rok, Wzornictwo, „Czas to kolor”, technika własna, format: A3 Na pozór jest to zwyczajna fotografia, ale gdy zaczynamy się zbliżać dostrzegamy coś więcej – kawałki przeszłości, fragmenty życia, echa miłości i straty. To ubrania mojej zmarłej babci i dziadka, niemalże dotykalna pamięć, której obecność jest wręcz namacalna.
Każda fotografia to niemal poezja, ukryta w fałdach materiału, w zagięciach rękawów, w zniszczonych mankietach. Sukienka babci, lekko wyblakła od słońca, wciąż nosi zapach jej ulubionych perfum. Marynarka dziadka, z lekko przetartymi łokciami, przypomina jego ciepłe objęcia i mocny uścisk dłoni. Te ubrania, tak bliskie ciału, są niemymi świadkami ich codziennego życia, ich radości, trosk i snów. Śmierć zabrała ich ciała, lecz dusza Zosi i Wiesława przetrwała w tych kawałkach tkaniny. Kiedy patrzę na tę fotografię, czuję ich obecność, ich nieprzemijającą miłość i troskę. Ubrania, które niegdyś były częścią ich, teraz stały się mostem między przeszłością a teraźniejszością, między ich życiem a naszym dziedzictwem.
Fotografie te przypominają mi, że chociaż materialność jest nietrwała, to uczucia i wspomnienia, które nosimy w sobie, mogą trwać wiecznie. Babcia i dziadek odeszli, ale ich duch żyje w tych prostych, codziennych przedmiotach, które stały się symbolem nieprzemijającej miłości. To one pozwalają nam pamiętać, że mimo iż wewnętrzny stan człowieka znika wraz ze śmiercią, dzięki ubraniom i przedmiotom możemy zachować fragmenty ich życia, przekazując je kolejnym pokoleniom.
W tej fotografii jest coś więcej niż tylko obrazy – jest życie, które wciąż tli się w naszych sercach, wspomnienia, które wciąż żyją w tych ubraniach. To ciche przypomnienie o przemijalności i trwałości, o stracie i pamięci, o miłości, która nigdy nie umiera.
Oliwia Stefańska Aleksandra Staszewska, III rok, Wzornictwo, „Szkic z notatnika”, technika: tusz na papierze, format: A3
Merve Sandıkçı, I mgr, Interior Design, „Deconstructivism”, technika: kolaż, format: 60 x 60 cmAgnieszka Bieniek, I mgr, Architektura Wnętrz, „Światło, cień, dystans”, technika: grafika komputerowa, cykl rysunków formatu: 50 x 30 cmAgnieszka Bieniek, I mgr, Architektura Wnętrz, „Światło, cień, dystans”, technika: grafika komputerowa, cykl rysunków formatu: 50 x 30 cmAgnieszka Bieniek, I mgr, Architektura Wnętrz, „Światło, cień, dystans”, technika: grafika komputerowa, cykl rysunków formatu: 50 x 30 cmAgnieszka Bieniek, I mgr, Architektura Wnętrz, „Światło, cień, dystans”, technika: grafika komputerowa, cykl rysunków formatu: 50 x 30 cmMaja Stachowiak, I rok, Grafika Projektowa „Stan wewnętrzny”, realizacja site-specific 200 x 300 cmAnna Szeląg, I rok, Architektura, „Martwa natura z siatką”, grafika komputerowa, format: 50 x 70 cmAnna Szeląg, I rok, Architektura, „Dekonstrukcja”, technika własna, cykl prac formatu A3
Pola Mielczyńska, I rok, Architektura, I rok „Światło, cień, dystans”, format B2
Damian Książek, III rok, Fotografia, „Widok z mostu”, technika: kolaż, format: B2
Diana Hashenko, I rok, Malarstwo „Od linii do figury w przestrzeni”, technika: marker na kartonie, format: 70 x 100 cm
Julia Nowak, II rok, Wzornictwo, „TV Screen”, technika mieszana, format B2
Katsiaryna Patsouskaya, I rok mgr, Grafika Warsztatowa, „Widok z mostu”, technika własna, 28 x 100 cm „Muzyka tworzy dla ludzi most, po którym można przejść od myślenia do Obecności…” Fraza niemieckiego pisarza Eckharta Tollena stała się początkiem rozważań na temat „Widoku z mostu.” Temat obecności i nieobecności często pojawia się ostatnio w sztuce i jest dla mnie obecnie katalizatorem odkrywania samej siebie. Muzyka jest postrzegana jako droga. Delikatnie i łagodnie towarzyszy każdemu z nas w życiu. Słuchanie muzyki rodzi we mnie nowe fantazje i emocje. Ale to iluzje, które sobie wymyślam. Prawdziwe przekazywanie muzyki (podobnie jak innych bodźców) jest możliwe tylko poprzez ciało. Przecież ciało nie kłamie. To ten moment, kiedy głowa przestaje rysować ilustracje i nowe fabuły, ale uczucia wychodzą poprzez ruch. Pozwalając być obecnym w czasie rzeczywistym, pokazując swoje unikalne emocje, kontrolowane tylko dźwiękiem. Czy może to oznaczać, że muzyka tworzy most, po którym można dotrzeć do prawdziwego siebie? Katsiaryna Patsouskaya Helena Król, I rok, Grafika Projektowa, „Dom”, fragment książki artystycznej, format: A5
Helena Król, I rok, Grafika Projektowa, „Dom”, fragment książki artystycznej, format: A5
Helena Król, I rok, Grafika Projektowa, „Dom”, fragment książki artystycznej, format: A5
Olga Niesyta, II rok, Wzornictwo, „Martwa natura”, technika: grafika komputerowa, format: 90 x 67 cm
Dominika Sołtysiak, II rok, Wzornictwo, „Stan wewnętrzny” technika: kolaż, format: 40 x 70 cmPraca inspirowana twórczością artysty John’a Baldessariego.
1. Gdańsk – Kopenhaga Postrzeganie przestrzeni poprzez wywołane emocje wewnętrzne towarzyszące podczas podróży. Daleko czy blisko, razem czy osobno, dwa inne światy powiązane ze sobą niewidzialnym dla wszystkich uczuciem i przeżytymi tam wydarzeniami wraz z drugą osobą.
2. Podróż do innego człowieka Miasto tworzą ludzie. Prawdziwa podróż zaczyna się wtedy, kiedy możemy nawiązać relacje z osobami posiadającymi odmienne historie, pochodzącymi z innych środowisk. Takie wspomnienia zostają na dłużej ze względu na wyzwalane w nas prawdziwe emocje. Dominika SołtysiakJan Wójcicki, III rok, Fotografia, „Jedność praska”, trzy fotomontaże formatu 45x32cm Podmiana niepowtarzalnych elementów na jeden wzorcowy i zmiana wyjątkowości wynikającej z indywidualności na rzecz nienaturalności tego gestu. Jan Wójcicki Jan Wójcicki, III rok, Fotografia, „Jedność praska”, trzy fotomontaże formatu 45x32cmKseniya Dubiashchuk, I mgr rok, Scenografia, „Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem”, technika: kolaż, format: 28 x 70 cmW jednej z relacji Oliver Sachs opisuje przypadek pacjenta, który cierpiał na agnozję wzrokową i nie był w stanie prawidłowo rozpoznawać obiektów. Podczas sesji doradczej pacjent ten przypadkowo wziął swoją żonę za kapelusz, wykazując bardzo nietypowe objawy swojej choroby. „Pacjent z agnozją”… Pacjent nie potrafił odróżnić swojej żony od kapelusza i często popełniał dziwne błędy w życiu codziennym z powodu swojego zaburzenia.Julia Rudnik, I rok, Grafika Projektowa, „Widok z mostu”, technika: rzeźba w glinie, format: 40 x 26 x 9 cm Most łączy dwie strony, a widok z niego odbywa się z góry – tak samo jak kręgosłup jest naszą podporą, na szczycie którego osadzona jest głowa i oczy, którymi widzimy. Również nie bez powodu jeden z najważniejszych kręgów – C1 jest nazywany Atlasem, nawiązując do mitologicznego tytana podtrzymującego sklepienie na swych barkach. Julia Rudnik