VIII Pracownia Rysunku
dr hab. Katarzyna Kujawska-Murphy prof. UAP
dr Filip Wierzbicki-Nowak, ad.
Rysunek rozumiemy jako krytyczny skrót myślowy. Dozwolona w 8. Pracowni Rysunku intermedialność wyrazu pozwala na artystyczne analizy sensu rysowania. W rysunkowej praktyce ważnym aspektem do rozważań jest ekologia.
Szerokie spektrum programu 8. Pracowni Rysunku: od rysunku studyjnego po reinterpretację rzeczywistości komunikujemy konteksty poprzez omawianie projektów, gromadzenie danych, analizy i debaty. Do rozważenia myśli: »Zdobyć obecność. Wyłom w czasie potocznym, przesiadka. Pył na podłodze jest pyłem na podłodze. Kiedy się przechodzi przez góry, są momenty, kiedy stajemy naprzeciwko terenu płaskiego.«
Przez rekonstrukcyjny akt ujawnienia, przełamując schematy, zauważamy, że istnieje znacznie więcej niż to, co można by założyć, że znajduje się pod powierzchnią obiektu czy zjawiska.





– Albert Einstein
Stworzyłem własny język, własną kulturę i własną cywilizację, a moim obszarem badawczym jest myślenie abstrakcyjne – dzięki któremu stworzyliśmy to, co współcześnie jest uważane za ludzkie. Myślę, że jak zniszczymy świat, to prawdopodobnie ludzie przyszłości – o ile jacyś przetrwają – stworzą nową kulturę i nowy język. Projekt zachęca do zadumy nad naszym podejściem do świata.
Daniel Malinowski











Każda fotografia to niemal poezja, ukryta w fałdach materiału, w zagięciach rękawów, w zniszczonych mankietach. Sukienka babci, lekko wyblakła od słońca, wciąż nosi zapach jej ulubionych perfum. Marynarka dziadka, z lekko przetartymi łokciami, przypomina jego ciepłe objęcia i mocny uścisk dłoni. Te ubrania, tak bliskie ciału, są niemymi świadkami ich codziennego życia, ich radości, trosk i snów.
Śmierć zabrała ich ciała, lecz dusza Zosi i Wiesława przetrwała w tych kawałkach tkaniny. Kiedy patrzę na tę fotografię, czuję ich obecność, ich nieprzemijającą miłość i troskę. Ubrania, które niegdyś były częścią ich, teraz stały się mostem między przeszłością a teraźniejszością, między ich życiem a naszym dziedzictwem.
Fotografie te przypominają mi, że chociaż materialność jest nietrwała, to uczucia i wspomnienia, które nosimy w sobie, mogą trwać wiecznie. Babcia i dziadek odeszli, ale ich duch żyje w tych prostych, codziennych przedmiotach, które stały się symbolem nieprzemijającej miłości. To one pozwalają nam pamiętać, że mimo iż wewnętrzny stan człowieka znika wraz ze śmiercią, dzięki ubraniom i przedmiotom możemy zachować fragmenty ich życia, przekazując je kolejnym pokoleniom.
W tej fotografii jest coś więcej niż tylko obrazy – jest życie, które wciąż tli się w naszych sercach, wspomnienia, które wciąż żyją w tych ubraniach. To ciche przypomnienie o przemijalności i trwałości, o stracie i pamięci, o miłości, która nigdy nie umiera.
Oliwia Stefańska














Katsiaryna Patsouskaya





1. Gdańsk – Kopenhaga
Postrzeganie przestrzeni poprzez wywołane emocje wewnętrzne towarzyszące podczas podróży. Daleko czy blisko, razem czy osobno, dwa inne światy powiązane ze sobą niewidzialnym dla wszystkich uczuciem i przeżytymi tam wydarzeniami wraz z drugą osobą.
2. Podróż do innego człowieka
Miasto tworzą ludzie. Prawdziwa podróż zaczyna się wtedy, kiedy możemy nawiązać relacje z osobami posiadającymi odmienne historie, pochodzącymi z innych środowisk. Takie wspomnienia zostają na dłużej ze względu na wyzwalane w nas prawdziwe emocje.
Dominika Sołtysiak

Jan Wójcicki



Julia Rudnik