VI Pracownia Rzeźby i Działań Przestrzennych 

prof. Karolina Komasa

lab. Anna Myszkowiak (staż)

Program pracowni koncentruje się na poszukiwaniu form rzeźbiarskich i działaniach przestrzennych, które generują /pozwalają identyfikować/ treści i emocje zgodne z zaplanowanym przekazem artystycznym, realizowanym wg własnych preferencji formalno-wizualnych. Uwzględniają one cechy użytego gestu rzeźbiarskiego, właściwości użytych materiałów i techniki oraz warunki prezentacji efektów tej pracy wraz ze sposobem interakcji/wpływu na odbiorców. Powstałe prace są elementem podjętego procesu twórczego, a więc akceptujemy eksperyment, a co za tym idzie: nietrafione decyzje, nieudane próby, rozczarowanie własną niemocą czy niespodziewanymi nieumiejętnościami. Wszystko to składa się na dobre i mądre studiowanie rzeźby i przybliża do odkrycia własnej drogi artystycznej i WŁASNEGO sukcesu.

Prezentowane prace powstały w wyniku penetracji osobistych obszarów zainteresowań lub odpowiedzi na zaproponowane w pracowni tematy:

  1. O OGRANICZENIU – zaprojektuj i wykonaj dowolny obiekt rzeźbiarski, którego istotą będzie jeden z aspektów maksymalnego ograniczenia opisanych jako:
  2. PRZESTRZENNE – związane ze skalą,
  3. FORMALNE – dotyczące użytych gestów,
  4. EKONOMICZNE – poprzez wykorzystanie taniej/prostej technologii.

Uzasadnij swoje założenia. Upewnij się, że przedstawiona forma dowodzi postawionych założeń. Pamiętaj o rudymentarnych zasadach komponowania wypowiedzi rzeźbiarskiej.

 

  1. OCZAROWANIE

(„to małe cuda powiększone przez ich znaczenie”) – na podstawie książki „Oczarowanie. Jak odzyskać oczarowanie światem” Katherine May.

Zaprojektuj formę przedstawiającą obiekt/organizm, który Cię zachwycił, i wykonaj ją w taki sposób, żeby ten zachwyt był odczuwalny dla innych. Pamiętaj o rudymentarnych zasadach komponowania wypowiedzi rzeźbiarskiej.

 

  1. O DZIELENIU

Zobacz wystawę trwającą w MNP „O dzieleniu. Sztuka na granicy (polsko-niemieckiej)” do 17.12.2023. Przeanalizuj tytułowe określenie i zawarte w nim aspekty. Znajdź swoje własne odniesienie do tego zagadnienia, przedstaw je i zrealizuj w formie obiektu rzeźbiarskiego. Pamiętaj o rudymentarnych zasadach komponowania wypowiedzi rzeźbiarskiej.

  1. CIĘŻAR SKÓRY

Zinterpretuj podane hasło i przedstaw sposób jego przedstawienia oraz realizacji – temat o charakterze konkursowym w ramach projektu współpracy z 2 pracowniami rzeźby z ASP we Wrocławiu i Gdańsku z prezentacją we Wrocławiu w maju 2024, w trakcie Nocy Muzeów w Browarze Mieszczańskim.

 

  1. TEMAT WŁASNY

Przedstaw interesujący Cię problem/zagadnienie w obszarze np.: społecznym, kulturowym, technicznym bądź innym. Znajdź najbardziej adekwatny sposób jego przedstawienia w formie przestrzennej, co do skali, materiału, użytego gestu, kompozycji i sposobu jej prezentacji (wraz z otoczeniem). Pamiętaj o rudymentarnych zasadach komponowania wypowiedzi rzeźbiarskiej.

Mikołaj Wszołek | II rok, Rzeźba | Rozmowa z kamieniem | ceramika, 15×8×8cm   Inspiracją do pracy był wiersz Wisławy Szymborskiej pt. “Rozmowa z kamieniem”. Forma zawiera w sobie ślady palców, które zostawiły za sobą wspomnienia, niedostępne dla żadnego odbiorcy poza mną
Mikołaj Wszołek | II rok, Rzeźba | Homeostaza | ceramika i mosiądz, 50×30×25 cm Homeostaza jest procesem, który nieustannie zachodzi w naszych ciałach – dąży do równowagi. W życiu również szukamy tego złotego środka, jednak jest to nieosiągalne. W tej pracy najważniejszym elementem jest ruch.