II Pracownia Bioniki
prof. dr hab. Wojciech Hora
mgr. inż. arch. Filip Żuchowski
Celem kształcenia w Pracowni jest wykształcenie u studenta indywidualnej metody – procedury projektowo analitycznej jako procesu świadomej kreacji tożsamej dla designu oraz innych rodzajów aktywności projektowej. Procesu określonego przez cechy indywidualne studenta, takie jak: wrażliwość, jego pułap intelektualny oraz rozwinięte zdolności rozumienia zagadnień konstrukcyjnych.
Zakładamy, że po przebyciu kursu w naszej pracowni studenci będą zaopatrzeni w wiedzę, która uczyni ich osobowością kreatywną, zdolną do budowania nowej rzeczywistości, rozumienia jej istoty i wyposaży w narzędzia pozwalające poruszać się pośród różnych mediów, środków wyrazu i technologii. Architektura – jak można ją definiować – jest sztuką organizowania przestrzeni oraz nadawaniu jej funkcji za pomocą środków konstrukcyjnych, myśli i materiału. Na powyższe czynniki nakłada się również warstwa historyczna, kulturowa i ekonomiczna. Poznanie powyższych założeń przedstawionej definicji i ich zrozumienie poprzez ćwiczenie analityczno-projektowe ma uruchomić u studentów zespół umiejętności, niezbędnych do rozumienia otaczającej przestrzeni materialnej.
TrzonoUlowiec Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska
Modułowa forma ula umożliwia dodawanie i odejmowanie jednej z nadstawek, w zależności od pory roku i produktywności pszczół. Obiekt przeznaczony jest dla przestrzeni miejskiej, dlatego mając na uwadze warunki życiowe pszczół – w wybranych bokach znajdują się kieszenie, w których umieszczone są panele akustyczneKonkurs Eva Minge Design Katarzyna Zabłocka
Oprawy okularowe zaprojektowane zostały w taki sposób, aby maksymalnie poszerzały pole widzenia – unikając tym samym zniekształceń. Wybrane materiały pomagają obciążyć newralgiczne miejsca pozwalając na bezpieczne noszenie okularów cały dzień bez oznak zmęczenia. Projekt opraw okularowych zajął I miejsce w konkursie „Eva Minge Design”, laureatce została przyznana nagroda pieniężna w wysokości 3 000 złLampa AMonika Kaźmierska
Dolna obręcz lampy jest stała, wykonana z plexi rozpraszającej światło. Ruchoma nakładka posiada lustrzane wnętrze, które przepuszcza światło – tłumiąc i odbijając je jednocześnieStudia nad ruchem w szyszce Zofia Napiontek
Rozchylenie pierwszej formy umożliwia i wywołuje otwarcie następnej, prowadząc do otwarcia i stabilizacji formy. Moduł podstawy zaprojektowany jest w taki sposób, aby całość stanęła na płaszczyźnie
https://youtu.be/1tEyHFYGdisStudia nad połączeniami węzłowymi w szyszce Zofia Napiontek
Moduł podstawowy dopasowany jest do modułu wiązanego w taki sposób, aby nachylenie konstrukcji utrzymało cztery elementy. Negatyw modułu podstawowego odpowiada za stabilność całej konstrukcji, ściągając wszystkie siły do podstawy
https://youtu.be/56MkqZLug00Studia nad konstrukcją w szyszce Zofia Napiontek
Każda kolejna forma równoległoboku kształtuje się pod tym samym kątem między swoimi krawędziami, przestrzennie tworząc spiralę. Funkcję podparcia pełni odpowiednio dobrany kąt nachylenia między ścianami, całość – idealnie przylega do podłoża
https://youtu.be/prq1BjD10QoDyspenser na lotki do badmintona Zofia Napiontek
Model składa się z połączonych ze sobą dwóch pierścieni. Pełny pierścień domyka kolejna aureola z otworami z dnem o większej średnicy (miejsce na nakrętkę), która ma wyważoną możliwość pracy w osiach
https://youtu.be/oeVm2stsTsYOpakowanie na kostkę Zofia Napiontek
Wytworzony łuk jest wypadkową naprzemiennych nagięć papieru w relacji wnętrze / zewnętrze. Wewnętrzne zagięcia domyka formę, a nacięty trójkąt – wpina się między krawędzie papieru i kostki https://youtu.be/eyxds2NoDxgDyspenser na kule Mikołaj Gruszczyński
Układ oparty na dwóch etapach, spowolnieniu oraz podwójnej blokadzie – miejscu na dodatkowy obiekt. Wystudiowane dla układu łuki dostosowane są do formy wydawanych kul
https://youtu.be/WwC7oAUWvLcStudia nad konstrukcją w obiekcie naturalnym Mikołaj Gruszczyński
Sześcienny układ pozbawiony jest jednej czwartej objętości gabarytu własnego. W wyniku opracowanej geometrii zewnętrznej, po poruszeniu, każdorazowo opada na ten sam bok
https://youtu.be/UDdDiNoxAEMDyspenser na klamerki Maria Godawa
Tematem zadania było zaprojektowanie i wykonanie układu przestrzennego wydającego / uwalniającego dokładnie jeden określony element (ilość elementów w układzie należała do decyzji projektanta). Prezentowany układ wypycha przez próg dokładnie jedną klamerkę na półkę, blokując się podczas wracania magazynku
https://www.youtube.com/watch?v=EZ6Oc3LruSY&feature=youtu.beStudia nad konstrukcją w cytrynie Maria Godawa
Elementy trzymające konstrukcję zatrzymują się na poszczególnych poziomach, każdorazowo dopasowując się do dwóch miejsc w segmencie. Zastosowane zmniejszenie płaszczyzn poziomych miało na celu dopasowanie do elementów łączących https://www.youtube.com/watch?v=no_cFirp2dU&feature=youtu.beStudia nad połączeniami węzłowymi w cytrynie Maria Godawa
Celem studiów było znalezienie zasady połączeń węzłowych między niesymetrycznie rozmieszczonymi długościami boków w cytrynie zwyczajnej. Najważniejszym efektem działania była obserwacja / badanie geometrii, kształtu, właściwości wybranego obiektu oraz znalezienie (a następnie zdefiniowanie) zasady – tak prosto, jak to tylko możliwe
https://www.youtube.com/watch?v=HcAUQUMuOP4&feature=youtu.beStudia nad konstrukcją w bananie Margareta Ohnsorge
Zaoblenie narożników z przeciwnych stron szlifowanej skośnie płaszczyzny oraz zaostrzenie krawędzi płaszczyzny. Po wprowadzeniu modelu w ruch, układ każdorazowo zatrzymuje się na skośnej płaszczyźnie – ukazując tym samym zasadę konstrukcji w bananie
https://youtu.be/WhNuinWkeh4Dyspenser na ołówki Margareta Ohnsorge
Ruch pochylni i magazynka uwalnia z dyspensera dokładnie jeden ołówek, ładując jednocześnie kolejny. Otwory po wykonaniu ruchu pokrywają się, ładując kolejne ołówki na pochylnię
https://www.youtube.com/watch?v=citbXGJAQo4Opakowanie na kostkę Jan Zieliński
Projekt opakowania / ekspozytora wraz z zapięciem na drewnianą kostkę o boku 8 cm. W studiach nad tematem nie można było korzystać z wszelkich: klejów, taśm, magnesów etc. https://www.youtube.com/watch?v=6oqP63h88N0Studia nad konstrukcją w mandarynce Jan Zieliński
Wybrany dowolny obiekt naturalny został zbadany pod względem konstrukcji. Studiując stosunek mas i wielkości cząstki mandarynki opracowano formę konstrukcji zapisaną w sześcianie o boku 8 cm
https://youtu.be/dCdfrF0fd6kStudia nad ruchem w mandarynce Jan Zieliński
Nieregularna sfera mandarynki zbliżona do kuli oraz nierównomierny rozkład masy – przekłada się na możliwość toczenia się mandarynki ruchem wahadłowym po krzywej. Na bryle obrotowej dokonano kolejno modyfikacji: ścięcia stożka – tor po krzywej, zebrania gabarytu – ruch wahadłowy, zróżnicowania promieni – nieregularność kształtu, wprowadzenia płaszczyzny zatrzymania
https://youtu.be/qlICAw2qPtgStudia nad połączeniami węzłowymi w mandarynce Jan Zieliński
Wybrany dowolny obiekt naturalny został zbadany pod względem połączeń węzłowych. Studia nad wewnętrzną masą cząstki mandarynki ewaluowały w płaszczyzny wiążące wewnętrzną masę
https://youtu.be/CLt584XDFaADyspenser na naboje do wiecznego pióra Jan Zieliński
Uwalnianie naboi do pióra odbywa się dzięki górnej nasadce, otwierającej / zamykającej otwory wylotowe. Dzięki poruszaniu pionowo w górę obręczy, naboje przedostają się na podstawie
https://youtu.be/HMYim2BoIqcDyspenser na walce Dawid Dzwonkowski
Całość mechanizmu opiera się na ruchu dźwigni. Jednym ruchem uwalniany jest walec, po czym upadający mechanizm dociska go i uwalnia z wytłoczenia, w którym wcześniej wylądował
https://youtu.be/qjy85p5Hi2oOpakowanie na kostkę Maria Godawa
Projekt opakowania / ekspozytora wraz z zapięciem na drewnianą kostkę o boku 8 cm. W studiach nad tematem nie można było korzystać z wszelkich: klejów, taśm, magnesów etc.
https://youtu.be/6oqP63h88N0Studia nad ruchem w cytrynie Maria Godawa
Podczas wprowadzenia modelu w ruch, poprzez dociążenie blaszką o średnicy 7 centymetrów – układ porusza się on po okręgu lubi linii prostej. Wierzchołki modelu zataczają kręgi podczas ruchu wahadłowego / kolebiącego
https://youtu.be/1BpmuM3breA