XI Pracownia Rysunku
prof. dr hab. Bogdan Wojtasiak
dr Katarzyna Klich ad.
Rysunek-Myślenie-Egzystowanie
Rysunek jest językiem, w którym zarówno mieszczą się tradycyjne wartości takie jak linia i walor ołówka, ale także przekroczenia technologiczne wkraczające na przykład w obszary dźwięku, koloru czy przestrzeni. Wszystko to razem przesądza, że tak niesformalizowany, interdyscyplinarny język jest w stanie w pełni wyrazić intymne odczucia człowieka.
Sceny z życia codziennego
Bliskie miejsca, zwykłe przedmioty, proste czynności mogą poruszyć umysł i zawirować wyobraźnią tak, że stają się inspiracją do działań twórczych. Otaczamy się rzeczami, skrawkami istotnych wydarzeń. Przypominają nam o wyjątkowych sytuacjach lub absurdalnej, wręcz nieznośnej atmosferze minionego czasu, o miejscach z przeszłości, naszych snach. To dotykanie, zwracanie uwagi na elementy świata, czasu, w którym teraz żyjemy, niech stanie się próbą ustanowienia nowej jedności z organizmem świata. Procesem nieustannego wznawiania tezy świata, która nigdy nie jest skończona i zamknięta.
Agata Stemerowicz II rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Kołdra Rysunek, tech. mieszana, wym. 100 x 70 cmAgata Stemerowicz II rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Pokój. Cykl rysunków, tech. węgiel, papier, wym. 100 x 70 cmAgata Stemerowicz II rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Blankfeld. Boisko. Cykl rysunków, tech. węgiel, papier, wym. 100 x 70 cm
Blankfeld
Błonie to mała wioska w województwie lubuskim. Jej historia sięga XIV wieku. Obecnie liczy tylko 76 mieszkańców. Na jej zachodnim krańcu znajdują się ruiny poniemieckiego dworku i przynależnego do niego folwarku. Jest też boisko,
na którym latem grywałam w piłkę nożną.
Pewnego razu piłka wpadła mi w gęste zarośla pobliskiego lasu. Szukając jej, trafiłam na ukrytą wśród drzew małą polanę. Zieleń, wszechotaczające sterty śmieci,
a pomiędzy nimi zagadkowe, częściowo pokryte mchem, szare kamienne kształty.
Z bliska zobaczyłam, że widnieją na nich stare, niewyraźne już napisy.
Bardzo chciałam te słowa odczytać, więc przykładałam do tych dziwnych bloków kartki i węglem odrysowywałam pismo. W czarnych śladach ujawniły się fragmenty słów. Z czasem zaczęłam odnajdywać coraz więcej kamiennych śladów. Były także na boisku. Potem ktoś opowiedział mi historię tego miejsca.
W latach siedemdziesiątych, przy pomocy pożyczonego z sąsiedniej wsi spychacza marki Białorus, zlikwidowano tutejszy cmentarz. Szare płyty z napisami, fragmenty roślin i ogrodzenia zepchnięto na ukrytą w lesie polanę, a pole, które w ten sposób powstało, zaadaptowano na boisko.
Przed drugą wojną światową wieś nazywała się Blankfeld. Puste pole.
Agata StemerowiczAgata Stemerowicz II rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Blankfeld. Las. Cykl rysunków, tech. mieszana; wym. 100 x 70 cm, 20 x 30 cmMarcelina Walkowiak II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Lustro. Rysunek, węgiel, papier; wym. 8 x 35 cmPaulina Szuścik II rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Wiadomość. Rysunek, tech. własna; wym. 30 x 42 cmPaulina Szuścik II rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Portrety pisane. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 30 x 42 cmPaulina Szuścik II rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Autoportrety pisane. Cykl rysunków, tech. mieszana;
wym. 70 x 50 cm, 40 x 30 cm, 70 x 50 cmPaulina Szuścik II rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Palec w oko, Widzialne Niewidzialne, tech. mieszana; wym. 70 x 50 cm, 40 x 32 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Budynek. Rysunek, tech. własna; wym. 2 x 3 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Małe przyjemności. Rysunek, tech. własna; wym. 2 x 3 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Małe przyjemności. Dziennik. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 2 x 3 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Rower. Dziennik. Rysunek, tech. własna; wym. 30 x 20 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Małe przyjemności. Dziennik. Rysunek, tech. własna; wym. 30 x 20 cmMaja Grynko II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizulanej
Małe przyjemności. Dziennik. Cykl rysunków, tech. własnaJan Rządkowski I rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Oczy. Rysunek na papierze, pastele; wym. 70 x 100 cmJan Rządkowski I rok. Wydz. Malarstwa i Rysunku
Oczy. Cykl rysunków na papierze, pastele; wym. 70 x 100 cmKatarzyna Wit I rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Dyskusja. Ujęcie. Rysunek na prześcieradle, węgiel, kreda; wym. 140 x 250 cmKatarzyna Wit I rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Kobieta i Mężczyzna. Ujęcie. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 70 x 70 cm
Ujęcie
Wyjęłam z szuflady stare rodzinne zdjęcia miejsc i ludzi, których znałam,
ale także takich których nie pamiętam. I przerysowałam – tak w zasadzie można byłoby streścić ten projekt.
Ktoś może powiedzieć, że to straszna nuda, siedzieć i rysować kadry, które ktoś kiedyś utrwalił. Ktoś – nieznany autor, który pewnie nie zastanawiał się szczególnie nad ujęciem. Patrzył w małe okienko aparatu i uwalniał obraz.
Ja robię z tych kadrów swoje światy, kreuję własnych bohaterów, dopowiadam historie.
Przefiltrowuję przez swoją własną wrażliwość.
Powstaje z nich dziwna opowieść, której sama nie bardzo rozumiem.
Jednak, właśnie przez to jest dla mnie fascynująca.
Katarzyna WitKatarzyna Wit I rok, II st. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Screenshots. Ujęcie. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 100 x 70 cmJulia Graczyk II rok. Wydz. Architektury Wnętrz
Obrazy zapamiętane. Papier, tusz, płótno; wym. 50 x 35 cm, 64 x 40 cmJulia Graczyk II rok. Wydz. Architektury Wnętrz
Obrazy zapamiętane. Płótno, tusz, nitka; wym. 54 x 25 cm
Obrazy zapamiętane
Pocięte resztki płótna, zabarwione tuszem, węglem, wyszywane czarną nicią. Zastanawiam się nad samym procesem zachowywania
w pamięci obrazów i tego, jak zostają z czasem zniekształcone, zanikają, często pozostając jedynie jako fragmenty niezdefiniowanej
całości, której nie jesteśmy już w stanie sobie przypomnieć.
Interesuje mnie materiał, tkanina, która sama w sobie jest niemym świadkiem wydarzeń, a powstałe na niej zagniecenia i plamy to
notatki. Sama linia zagnieceń jest jakimś odciskiem zdarzenia, deformowania tej tkaniny, śladem jej dawnego, chwilowego lub bardziej
długotrwałego kształtu. Na jednym kawałeczki zaznaczyłam je węglem, na drugim czarną nicią.
Moje fragmenty to przedstawienia zapomnianych widoków, miejsc w których kiedyś byłam, ale wyrwanych z kontekstu, zatartych,
zalanych rozwodnionym tuszem.
Julia GraczykJulia Graczyk II rok. Wydz. Architektury Wnętrz
Widoczne Niewidoczne. Płótno, nitka; wym. 25 x 14 cmJulia Graczyk II rok, Wydz. Architektury Wnętrz
Widoczne Niewidoczne. Płótno, nitka; wym. 18 x 14 cmJulia Grochowalska I rok. Wydz. Architektury
Widzialne Niewidzialne. Cykl rysunków na papierze, obiekt z papieru;
wym. 50 x 70 cm, 10 x 5 x 5 cmNina Grajewska I rok, II st. Wydz. Scenografii
Bez tytułu. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 20 x 30 cmPaulina Hapak III rok. Wydz. Architektury
Okno. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 70 x 100 cmMagda Czapiewska III rok. Wydz. Rzeźby
Wir. Obiekt wykonany z gipsu i kartonu; wym. 66 x 40 x 45 cmMarcelina Walkowiak II rok. Wydz. Grafiki i Komunikacji Wizualnej
Lustro. Rysunek, technika własna; wym. 50 x 70 cmMaksymilan Rzontkowski III rok. Wydz. Animacji
Bez tytułu, Adrian i Julia, Mam autko. Cykl rysunków, tech. własna; wym. 20 x 30 cm