Program Pracowni Książki Artystycznej zakłada wypracowanie kreatywnego stosunku studenta do problematyki związanej z zagadnieniami dotyczącymi książki artystycznej i szeroko rozumianej poezji wizualnej i dźwiękowej jako autonomicznych, unikalnych dzieł sztuki. Zajęcia w pracowni przewidują multimedialne wykłady dotyczące problemów sztuki związanej z historią książki artystycznej, tekstem i poezją wizualną etc., jak i realizację przez studentów prac artystycznych na wybrany temat zaproponowany przez prowadzącego pracownię. Pracownia jest otwarta dla wszystkich studentów UAP (1 i 2 stopnia) jako pracownia wolnego wyboru.
FB: https://www.facebook.com/pracownia.ksiazka.artystyczna.edukacja.uap
Gabriela Dyczkowska, Trzy magiczne słowa 2021 Maria Gryczewska, Melancholia 2021 Bartosz Niedźwiecki, Proces twórczy 2021 Katarzyna Pacholec, Wolność to góry 2021 Anna Rynarzewska, (nie)szczęśliwa 2021 Weronika Szaładzińska, Przeżyj to mniej marnie 2021 Patrizia Ende, Kompleks narzędzi książka artystyczna 2021 Książka zawiera wszystkie litery alfabetu łacińskiego. Tytuł „ Kompleks narzędzi” charakteryzuje się dwuznacznością. Pierwsza myśl odwołuje nas do klasycznego zbioru narzędzi, natomiast druga do „kompleksu”. Kompleks mógłby być wpisany w naturę prostych i technicznych przyborów, które przez swoją surową i kanciastą naturę, byłyby zupełnie pozbawione umiejętności manualnych i plastycznych. Druk cyfrowy na białym papierze fotograficznym 200 g/m2 , oprawa z sztywnej tektury introligatorskiej – oklejonej laminowanym wydrukiem z wykończeniem matowym, fotografia połączona z grafiką komputerową. Format: 30 cm x 30 cm, 48 stron.Kaja Bytniewska, Szlaki porozumiewawcze książka artystyczna, 2021 Praca ukazuje dwadzieścia sześć liter alfabetu łacińskiego, które w realizacji zostały stworzone przez różnego rodzaju szlaki, tworzące kompozycje, które zdają się coś „pleść” – kreować. Jest to świadomy zabieg mający na celu podkreślenie, że litery, słowa, które znamy są rzeczą umowną, rozpoznawalną przez ludzi wykształconych w odczytywaniu danych znaków. Proponuję więc zwrócić uwagę na detale dnia powszedniego. Należy pamiętać, że percepcja tego co nas otacza jest rzeczą w gruncie rzeczy subiektywną. Papier biały, 170g, druk cmyk, ręcznie zszywana, rysunek komputerowy utworzony w programie graficznym (illustrator). Format: 210 mm x 167 mm, 60 stron.Monika Skibińska, Dyskoneksje książka artystyczna 2021 Całość pracy jest ekspresją literniczą słów i zwrotów, które schematycznie powtarzają się, uwydatniając wagę danej myśli. Tytuł pracy Dyskoneksje wskazuje na postawę, której szlaki skojarzeniowe (asocjacyjne) krążą w zapętleniu. Powtórzenia oraz umyślne umiejscowienie jednego konceptu wizualnej poezji na dwóch stronach, wskazuje na niemożność poukładania czy okiełznania w ramy obiektu myśli. Litery tworzące określone formy wchodzą na marginesy i giną poza kompozycją ilustracyjną formatu książki. To wszystko wskazuje na pewnego rodzaju chaotyczny egocentryzm, wokół którego krąży idea książki. Druk cyfrowy na białym papierze Munken Lynx Rough 120, oprawa twarda szyta, klejona – biała tektura 1,4 Munken z nadrukiem cyfrowym wykonanym po całości okładki łącznie z grzbietem. Format: 210 x 245 mm, 34 stron.Helena Malczewska, W cieniu litery książka artystyczna harmonijkowa 2021 „W cieniu litery” jest to projekt książki/ formy przestrzennej, która zawiera wszystkie litery alfabetu łacińskiego. Głównym założeniem projektu jest skupienie się na kształcie litery, który jest nam narzucony oraz często ogranicza naszą wyobraźnię. Książka jest wykonana w formie harmonijki i składa się z dwóch połączonych ze sobą elementów. Czarnej tektury z wyciętymi kształtami zaprojektowanego przez mnie kroju oraz białego papieru z nadrukowanymi graficznymi formami. Podzielenie publikacji na dwie części jest świadomym zabiegiem: czarna przestrzeń symbolizuje ograniczenie naszego postrzegania do znanego nam kształtu. Patrząc przez wycięty otwór widzimy tylko fragment całości, natomiast biała przestrzeń jest symbolem wolności umysłu. Tektura czarna gramatura 380, biały papier, nadruk czarno-biały, wykonanie ręczne. Format: 24 cm x 273 cm.Julia Ślusarczyk, Zgrzyty książka artystyczna, 2021 Zgrzytanie Bardzo głośno W mojej głowie też W pamięci, zawsze Ile to już trwa? Tarcie Nie mogę już wytrzymać Chcę uciec, Nie wypada Chociaż można by Roztrzaskać ten dźwięk I to, co wydaje ten dźwięk Zalewa mnie agresja Dlaczego się zmuszam? Dlaczego akurat teraz? Siedzimy na tarasie Nie możemy rozmawiać Rozpadające się powierzchnie Zagłuszają nawet nasze myśli Mógłby to robić kiedy indziej Ale tego nie robi Mógłby użyć innego słowa Takiego, które nie jest okropne Żeby nie chciało mi się rzygać Żeby nie przypominało O niczym bolesnym Żeby nie ścierało ze mnie skóry Ale tego nie robi Niech to już przestanie Albo chociaż gdzieś indziej Albo ciszej Książka unikatowa, druk cyfrowy, okładka sztywna, książka szyta. Format: 15 cm x 34 cm, 48 stron.Anna Rynarzewska, Podobno książka artystyczna harmonijkowa, 2021 Czy świat, w którym żyję to wykreowana przeze mnie iluzja? Czy jestem ze sobą szczera? Żyję ze sobą w zgodzie? Czy pozwalam innym ingerować w moje życie? Nie pozwalam? Czy moje decyzje, są naprawdę moje? Podobno istnieją odpowiedzi.. „Podobno” to projekt, poświęcony, zdaje się, kłamstwu. Nie. To, jednak praca o prawdzie. Nie. Sama gubię się w rozeznaniach. Od początku. Problem wiecznych pytań bez odpowiedzi, domysłów, niedopowiedzeń. Ale czy naprawdę istnieje biała prawda? Czy kłamstwo faktycznie jest czarne? Druk cyfrowy na białym papierze lśniącym, 200 gram, technika kserografii, komputerowy zapis literniczy, nagranie audio tekstu. Format: 20 cm x 30 cm, 26 stron.Antonina Karczewska, Lollipop Mind książka artystyczna, 2021 Książka artystyczna Lillipop Mind zrealizowana w formie wachlarza przedstawia abstrakcyjną kompozycję plam barwnych, w które spiralnie wkomponowane zostały słowa. Słowa są rejestracją gonitwy myśli, która niemalże non stop odbywa się w umysłach większości ludzi. Negatywne czy pozytywne? Czarne czy białe? Niejednokrotnie miewamy ambiwalentny stosunek do wydarzeń, zachowań (cudzych i własnych), wtedy często różne aspekty naszej osobowości prowadzą ze sobą dyskusję. Druk cyfrowy na białym papierze lśniącym, 200 gram, technika kserografii, komputerowy zapis literniczy. Format: 20 cm x 30 cm, 26 stron.Gabriela Dyczkowska, Ości książka artystyczna 2021 W tej pracy podjęłam temat skrajności jakimi jest młodość i starość. Sam tytuł zawiera w sobie sylabę, która łączy oba te słowa – jest między nimi pewnego rodzaju mostem, ale również przewrotnie zwraca uwagę na to czym są dla siebie nawzajem te dwa etapy życia – czymś uwierającym i sprawiającym dyskomfort. W książce zobrazowałam ten problem używając własnych fotografii analogowych poddanych obróbce w taki sposób aby oddawały treść wywiadu z moją babcią. Praca jako całość staje się więc połączeniem tych dwóch oddalonych o prawie całe życie światów – mojego i babci – młodości i starości. Druk cyfrowy na białym matowym papierze 200 g/m2 , własnoręcznie wykonana oprawa ze sztywnej tektury introligatorskiej – oklejonej czarną naturalną skórą garbowaną roślinnie, technika: fotografia analogowa połączona z grafiką komputerową. Format: 30 cm x 30 cm, 28 stron.Weronika Szaładzińska, Pozory książka artystyczna, 2021 Projekt książki odnosi się to tematu „Czarne białe”, do skrajności. Dla mnie skrajnością jest przypisywanie uśmiechu do szczęścia, radości, zadowolenia. Skupiłam się na tym problemie pokazując, że nie wszystko jest tym czym się wydaje. Tytuł „Pozory” oddaje moją ideę czyli miny-maski, które widoczne są na zewnątrz, nie są już widoczne wewnątrz. Gdy się uśmiecham jestem szczęśliwa, ale też gdy się uśmiecham jestem nieszczęśliwa. Na tej podstawie zaprojektowałam 28 stron, na których widoczne są moje autoportrety i przemyślenia. Druk cyfrowy na białym papierze matowym 170g/m2 , oprawa z miękką okładką na folii matowej, fotografia połączona z grafiką komputerową. Format: 20 cm x 30 cm, 28 stron.Bartosz Niedźwiecki, Rozpad książka artystyczna 2021 Tytułowy “Rozpad” odnosi się do kontrastu, oddzielającego emocje panujące wewnątrz każdego z nas oraz postawę, którą ukazuje się światu. Praca ilustruje negatywne uczucia, jako groteskową, alternatywną wersję tego samego człowieka. Druk cyfrowy na papierze kredowym 200 g. Oprawa z sztywnej tektury introligatorskiej z nadrukowaną grafiką. Fotografia połączona z grafiką komputerową. Format: 15 cm x 20 cm, 26 stron.Aleksandra Pfeiffer, Symbolikon książka artystyczna 2021 Moja książka porusza temat symboli, wiary i przekonań politycznych. Jest to odpowiedź na temat czarne i białe. Według mnie, żadne przekonania nie są do końca czarne (złe) lub białe (dobre). Nasz pogląd na nie, ich znaczenie zależy od naszego punktu widzenia, od kultury w jakiej zostaliśmy wychowani, naszych doświadczeń i otwartości umysłu. Jest ona zaproszeniem dla odbiorcy do zastanowienia się nad tym co jest według niego czarne i białe jak i do tego, żeby spróbował wczuć się w osoby o innych poglądach i spróbował ich oczyma spojrzeć na świat. Moja praca zderza ze sobą wiele różnych poglądów, a nieraz pokazuje, że to samo zdanie w ustach różnych ludzi, może znaczyć co innego. Druk cyfrowy, oprawa sztywna, tekst, fotografie. Format: 105 mm x 150 mm, 48 stron.Aleksandra Tomaszewska, Profuzje książka artystyczna 2021 Przechadzając się ulicami Poznania, można dostrzec pewien dysonans architektoniczny. Nic do siebie nie pasuje. Stare budynki są często zaniedbane i pozostawione same sobie, a między nie piętrzą się strzeliste, szklane giganty. Profuzje zwracają uwagę na istniejący nieład architektoniczny, na pewną walkę miedzy tym co stare a tym co nowe. Modernizacja jest oczywistością w rozwoju jednak zaniedbywane stare budynki w końcu znikną. A my zostaniemy ze szklanymi profuzjami. Druk cyfrowy, papier biały, kalka techniczna, oprawa sztywna. Format: 30 cm x 30 cm, 44 stron.Anna Kantor, Stany niekomfortowe obiekt przestrzenny, 2021 „Stany niekomfortowe” jest projektem formy przestrzennej nawiązującej do popularnej przesuwanej układanki logicznej piętnastki. Stanowi duet dwóch prostopadłościanów z frontem z płytek, dla modelu czarnego ruchomych, dla modelu białego – nie. Praca eksploruje dwa przeciwstawne, lecz równie nieprzyjemne, uczucia: uwięzienia bez możliwości wydostania się i nieadekwatności, zmuszającej do ciągłego ruchu w poszukiwaniu nieistniejącego rozwiązania, zestawiając poważną tematykę z angażującą i frywolną formą dziecięcej zabawki. Ręcznie wycięte pudełko z drewnopodobnej płyty HDF 3mm, z wspornikami z kołków sosnowych, 10 mm x 15mm średnicy, z wyciętymi korytarzami na ścianie frontowej umożliwiającymi umieszczanie i potencjalne przesuwanie kwadratowych kafelków, wykonanych również z płyty HDF i sosnowego kołka, celem ułożenia podzielonej między nie grafiki, wcześniej wydrukowanej, pociętej i przyklejonej. Prostopadłościany dodatkowo oklejone zostały czarnym i białym papierem. Format: 15 cm x 15 cm x 3cm.Julia Ślusarczyk, Kora obiekt przestrzenny 2021 Miesiące i dekady zmieniają się, chodząc w nocy, w ciszy , we śnie. Czy śpiące drzewa obudzą się znowu? Czy śnią o czymś? Czy boją się, że tym razem nie przeżyją zimy? Ich martwe kwiaty dryfują na tafli rzeki zapomnienia, żeby odrodzić się na nowo i dawać nadzieję kolejnym istnieniom. Korony drzew, które sięgają do światła, do słońca. Korzenie drzew, które przechodzą przez zgniłą ziemię, aż do jej serca. Matka szukała córki po całym świecie i odnalazła ją, ale było już za późno. Ciemne i cienkie gałęzie spływają po jej białym ciele. Miłość i Śmierć musiały zawrzeć kompromis. Czas naprzemiennie zabiera ją i oddaje, całą skąpaną w deszczu, zalaną łzami. Nie ma lasu pomiędzy światem martwych i światem żywych. Ta mgła i ta kora okrywają tylko ich senny niepokój. Mixed media: Fotografie i grafiki wydrukowane na bezbarwnej folii, naklejone na arkusze brzozy papierowej o wymiarach 15 x 15 cm. Połączone lokami wełny, czesanką z wiskozy i moheru. Format całkowity pracy: 166 cm x 40 cm.Julia Ślusarczyk, Bardzo prywatna przestrzeń obiekt przestrzenny instalacja, 2021 Interpretacja cytatu i zapis wrażeń związanych z poruszaniem się po blokowej, ciasnej, zamkniętej, poruszającej się nieustannie przestrzeni starych wagonów PKP. Analogia sekwencyjności książki i miejsc rzeczywistych i abstrakcyjnych, w myślach. Przekazywanie informacji i podróżowanie po kolei myśli autora. Kubiki wykonane transparentnego szkła akrylowego, wydruki na folii naklejone na obiekty, zawieszone na żyłce.Patrizia Ende, Cyber ścierwo instalacja, 2021 Tytuł „ Cyber ścierwo” nawiązuje do chorób cywilizacyjnych, które są często powiązane z nadmiernym korzystaniem z komputera. Głównie chciałam zobrazować chorobę Hikikomori. Nastolatki lubią zamykać się w swoim pokoju i mieć tajemnice. Rodzice zazwyczaj starają się uszanować rodzącą się potrzebę prywatności swej pociechy. Problem pojawia się w momencie, gdy dziecko – często dorastające – przestaje wychodzić z pokoju w ogóle. Łatwo przegapić moment, gdy zwykła potrzeba spędzania czasu w samotności przybiera postać chorobliwą i staje się poważnym problemem. Zjawisko zatacza coraz szersze kręgi. Kolorystyka nawiązuje do japońskiej stylistyki. Jeden kupon tkaniny został podzielony na dwie części. Z lewej strony zostały wykorzystane okna pojawiające się podczas błędu na komputerze (zostały przerobione na grafikę), a po prawej stronie znajdują się obiekty, które mają naniesiony print z wyżej wymienionym okienkiem. Przedmioty te wychodzą z użytku z przyczyn cywilizacyjnych. Wszystko zostaje wyparte przez technologię. Strony po obróbce ręcznej naśladują fragmenty pokojów, które możemy zaobserwować u ludzi zmagających się z hikikomori. Modelowanie komputerowe w programie 3D max, grafika komputerowa, obróbka ręczna- plastyczna.
VIDEO
Semestr zimowy
VIDEO
Semestr letni