Pracownia Projektów i Badań Transdyscyplinarnych

dr hab. Joanna Hoffmann-Dietrich, prof. UAP

mgr Piotr Słomczewski

Program pracowni jest odpowiedzią na zmiany zachodzące we współczesnej kulturze i wpisaniem się w awangardowe i coraz intensywniej rozwijające się trendy oparte na wzajemnych relacjach sztuki, nauki i technologii. Szczególnie ścisłe kontakty Pracownia rozwija z Wydziałem Biologii Uniwersytetu im. Mickiewicza w Poznaniu. Dzięki tej współpracy studenci mają dostęp do wszystkich laboratoriów WB i interdyscyplinarnej wiedzy

Przy Pracowni działa Klub Nauki i Sztuki oraz galeria KNS w Collegium Biologicum Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu. Pracownia cieszy się również patronatem  Art & Science Node w Berlinie promującym działania Pracowni na arenie międzynarodowej.

W ramach zajęć dydaktycznych prowadzone są zajęcia praktyczne, warsztaty, konsultacje, wykłady, dyskusje. Studenci tworzą prace w różnych mediach, uczą się interaktywnych technologii rozwijając swoje indywidualne zainteresowania oraz włączając się w kompleksowe projekty pracowniane. Obecnie Pracownia realizuje projekt artystyczno-badawczo-edukacyjny Ryzosfera: Wielka Sieć Małych Światów” zainspirowany badaniami nad strategiami sieciowymi roślin tzw. Wood Wide Web.

Realizacja projektu oparta jest  na eksploracji i eksperymencie, na międzyśrodowiskowe współpracy, dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem, na nowatorskich praktykach edukacyjnych, artystycznych i badawczych, które obejmują: międzyśrodowiskowe warsztaty i seminaria, wykłady, dyskusje, prace terenowe, pracę w laboratorium, publiczne prezentacje w postaci wystaw i sympozjów.

www.transdisciplinary-art.pl


Patrycja Grabska, Adaptation
obiekt
Moją odpowiedzią na ukazanie przemijalności czasu jest obiekt wprowadzony w ruch za pomocą mikrokontrolera arduino. „Roślina”, którą pobudziłam do życia na zmianę zwija się i rozwija,  w uproszczony sposób naśladując ruchy liści monstery. Nie próbuję w sposób realistyczny naśladować natury. Adaptation to instalacja, która ma zachęcić do przyjrzenia się roślinom, wysłuchania ich i zadbania o proces ich adaptacji do naszych wnętrz.

Magdalena Luch, Sen
film video
Sen to krótki film pokazujący relację między jesiennym stanem lasu, który “zasypia”, a moim własnym. Poprzez wideomontaż chciałam stworzyć specyficzny, senny klimat. Próbowałam to osiągnąć poprzez nakładanie na siebie klatek i dźwięków.


Dominika Hoyle, Krótkofalowy omen 
animacja
Ostatnimi czasy staram się być bardziej uważna na środowisko i to co mnie otacza. Powyższa praca to pod względem audialnym kumulacja przerw. Tych dość krótkich chwil, w których nasze umysły odpływają i pozwalają sobie na ucieczkę. Te momenty pójścia do automatu z kawą, czy odgrzania sobie jedzenia w mikrofalówce, mają potencjał buntowniczy. To są nasze momenty wolności w których możemy myśleć o czym tylko chcemy, odrywamy się od płaszcza ziemi a w naszym “przerwowym” uniwersum nie ma grawitacji a drobne patyczki okazujące sobie czułość nie są niczym dziwnym. 

Anna Machała, Kształt czasu
obiekt
Jako pierwsze skojarzenie z kształtem czasu była dla mnie linia, którą wprowadziłam w okręgi. 
Po stworzeniu wersji dwuwymiarowych, postanowiłam spróbować przenieść koncepcję kształtu czasu do przestrzeni trójwymiarowej.
Jednostką czasu wykorzystaną w mojej bryle są wykałaczki oraz gliniane kulki. Choć są one jednakowe, to każde piętro bryły jest oddzielną grupą. Kondygnacje różnią się od siebie, gdyż tak jak w przypadku czasu, jednostki nigdy się nie zmieniają, natomiast to co się w tym odcinku czasowym wydarza, jest niepowtarzalne. Ważną rolą bryły jest także jej cień. Poprzez ruch światła, uwidacznia się proces tworzenia obiektu, piętro po piętrze, co jest kolejnym odzwierciedleniem czasu.


Anna Machała, Liście
film video
Jesienią drzewa przygotowują się do hibernacji. Liście bezwładnie opadają na ziemię, wysychają i kruszą się, a następnie wnikają w glebę… 


Anna Rynarzewska, Strzępy
fotografia, film video
Ostatnio trudno jest mi się zrelaksować. Nie umiem znaleźć odpowiedniego momentu. W głowie mam tysiąc myśli i niekończącą się listę nie wykonanych zadań.  Przez obecną sytuację nie umiem odpoczywać.  Zaczęłam obserwować moje otoczenie. Po wnikliwej retrospekcji okazuje się, że nie tylko ja mam taki problem.  Moimi nowymi, przyjaciółmi są tiki nerwowe. Z dnia na dzień coraz częściej:  obgryzam paznokcie, wyginam uszy, marszczę czoło, usta wykrzywiają się w grymas.  Praca jest próbą zrozumienia siebie, otoczenia.  Na codzień nie ma czasu żeby usiąść, pomyśleć, zobaczyć co się ze mną dzieje. Odtworzenie ruchów ma na celu uświadomienie.  Zmuszenie odbiorcy do kontemplacji.  Tytułowe strzępy to swego ostrzeżenie, co może z nas pozostać.
https://online.pubhtml5.com/sodc/reeq/

Daniel Malinowski, Cywilizacja szczurów
reportaż, fotografia, filmy video
Chcę, żeby to była historia o szczurach, ludziach i środowisku.
Jest to reportaż z jednej strony zainspirowany tematem naszej pracowni – COMMON GROUND – a z drugiej strony jest to coś, co chciałem stworzyć praktycznie od zawsze. 
Od kiedy sięgam pamięcią, interesuję się szczurami.
„to są dwa brzegi tej samej rzeki”.
Udało mi się przeprowadzić liczne wywiady środowiskowe z rozmaitymi osobami: z deratyzatorem, dezynfektorem i dezynsektorem w jednej osobie (w skrócie ddd), ze specjalistą od szczurów z Wydziału Biologii UAM, z licznymi mieszkańcami dzielnicy Wilda, z właścicielem i dozorcą kamienicy, w której żyją szczury, z cukiernikiem (w którego cukierni kiedyś, w przeszłości, także żyły szczury), ze studentami UAP tworzącymi projekty na terenie szczurów i o wiele, wiele więcej, a także na podstawie moich doświadczeń, mojej rodziny i sąsiadów – ponieważ jestem członkiem kamienicznej społeczności, która miała kontakt z tą cywilizacją na co dzień.
https://online.pubhtml5.com/sodc/kuaz/

Gabriela Dyczkowska, Common Ground 
film video, rysunek
Moją pierwszą interpretacją wyrażenia ,,common ground’’ było odniesienie do przestrzeni wspólnej w mieszkaniu, w którym aktualnie się znajduję. Zainspirowała mnie rodzina, ze względu na to ile czasu spędzamy razem w czasie pandemicznej rzeczywistości. Chciałam, żebyśmy wspólnie wypełnili arkusz papieru, każdy po swojemu, ale w ramach wspólnej całości – w ten sposób zagospodarowujemy też przestrzenią domową. Chciałam pokazać relacje między domownikami i zależności jakie zachodzą między nami, może nawet role jakie przyjmujemy podczas wspólnej pracy jak i wspólnego życia. 

Katarzyna Pacholec, W podróży emocji
animacja
W podróży emocji stanowi rozwinięcie projektu almanachu z I semestru. Była to praca, w której obserwując swoje emocje, zapisywałam je w formie barwnego śladu zgodnie z wcześniej ustalonym osobistym kodem emocjonalnym. Stworzony film kontynuuje wykreowaną wcześniej symbolikę, stając się ogólną podróżą przez moje najczęstsze stany emocjonalne. 

Maria Gryczewska, Common Ground
film video
Patrzysz. Uciekasz. Spotykasz. Wymijasz. Odwracasz.
W przestrzeni publicznej napotykamy różnych ludzi, z którymi nasze ścieżki splatają się na krótkie sekundy, by potem bezpowrotnie każdy poszedł w swoją stronę. Przez ten ułamek chwili mamy swoiste common ground z kimś, kto nie jest w żaden sposób powiązany z naszym życiem. W mojej pracy staram się przedstawić nasz strach przed nawiązaniem kontaktu wzrokowego z obcą osobą, ucieczkę przed nim, poczucie niezręczności lub wręcz przeciwnie, przyzwolenie na bezpośredniość.

https://online.pubhtml5.com/sodc/bgmg/ >> Maria Gryczewska, zbędne – niezbędne
projekt społeczny

W projekcie badam wpływ czasu na   zbędność/niezbędność rzeczy nawiązując do popularnego w Poznaniu zwyczaju wyrzucania mebli na ulicę. Są to przedmioty, które zostały wymienione na nowsze modele, oczekujące na  nowego właściciela lub podróż na wysypisko. Szukam ich historii, próbuję znaleźć jak najwięcej informacji o ich „drugim życiu”, o tym, co dzieje się z nimi po wystawieniu za drzwi kamienic i bloków. W trakcie mojego śledztwa  wychodzi na jaw brak dostępu do rzetelnych   informacji dotyczących wywozu śmieci w  Poznaniu oraz brak zaangażowania mieszkańców w utrzymanie porządku w mieście. Bardzo często meble wystawiane są  przed budynki, mimo wyznaczonych punktów zbiórki przedmiotów, może to jednak być konsekwencją braku odpowiedniej informacji.
Wykonane fotografie łączę ze znalezionymi informacjami na temat wywozu gabarytów i miejsc, do których trafiają używane meble. Prowadzę śledztwo, tworząc w mieszkaniu mapę detektywistyczną. Zawarłam w niej zdjęcia, przeprowadzone wywiady, wiadomości, komentarze na portalach społecznościowych, fragmenty artykułów. 


Weronika Szaładzińska, Życie i wirus – almanach
książka artystyczna
“Co jest Twoją miarą czasu?” na to pytanie odpowiedziałam w kontekście koronawirusa. Nasz czas bowiem diametralnie się zmienił. Czas nabrał wartości, czas zaczął wolniej płynąć, czas stał się inny. Zapytałam 7 osób, których wypowiedzi przedstawiłam w sposób graficzny – w tym również moje odczucia. 
Projekt przedstawiłam w postaci książki. Numeracja stron odgrywa tu znaczenie. Nie jest to typowy zapis, lecz nawiązanie do dni, które w lockdownie zaczęły nam się zlewać i mało kto był w stanie odpowiedzieć na pytanie “jaki dziś jest dzień”. Dlatego w książce zobaczymy numerację 1-2-8-17-32-56-74 itp… 
Pracę zaczęłam od zebrania wypowiedzi moich znajomych, następnie przeglądałam różne czasopisma, w tym z czasów pierwszego lockdownu. Tam szukałam natchnienia i w ten sposób łączyłam cytaty z odpowiednimi grafikami. Tak powstawał mój Almanach “Życie i wirus”, który jest projektem otwartym.
https://online.pubhtml5.com/sodc/uleb/

Weronika Szaładzińska, Common ground
film video
„Common Ground” to relacja między światem żywych i umarłych, relacja między mną a historiami i przeżyciami mojego dziadka, które wyniósł z domu rodzinnego. Dzielimy naszą przestrzeń z rzeczami, doznaniami i zjawiskami, których nie sposób wyjaśnić, nie jesteśmy w niej sami – jest to wspólna przestrzeń.Z relacji mojego dziadka wynika, że do tej dzielonej przestrzeni można przywyknąć i po czasie staje się ona czymś normalnym.

Aleksandra Pfeifer, Między mną a rodziną
animacja
Moja praca dotyczy common ground, wspólnej płaszczyzny porozumienia między członkami rodziny. Jest to zarówno praca osobista, jak i dotycząca stosunków panujących w rodzinach mojego pokolenia.
Mój schemat skonfrontowałam z przemyśleniami innych osób w podobnym wieku. Łączą nas czasy i panujące w tych czasach konwenanse, przekonania o rolach społecznych, normach i tabu. 

Aleksandra Pfeifer, Almanach
film video, fotografia
Mój almanach mówi o przyjemnościach, o składaniu życia z małych elementów, o radzeniu sobie.
Składa się na niego wiele historii zapisanych na korkach od win. Win pitych w rozmaitych sytuacjach, w towarzystwie różnych osób, w różnym nastroju i z różnych powodów. Kolejne butelki są tłem do moich opowieści.
Na całą instalację składa się 11 zdjęć, film oraz moje korki opisane tym, co było dla mnie ważne w danej chwili.

Aleksandra Tomaszewska, Common ground
animacja
Moja praca opowiada o poszukiwaniu miejsca, czynnika dzięki któremu czujemy się dobrze. Często szukamy spełnienia w rzeczach materialnych aby dać sobie namiastkę szczęścia. Tak samo zdarza nam się podchodzić do ludzi. Znajomościami i byciem potrzebnym zapewniamy sobie poczucie własnego sensu. Jednak to wszystko jest ulotne. W moim filmie zaznaczam jak bardzo istotni jesteśmy my dla samych siebie. Mówię o tym, że najważniejszą wspólną płaszczyzną jest ta którą dzielimy sami ze sobą. Aby czuć się dobrze najważniejsze jest zadbanie o tą przestrzeń, czyli o siebie.

Aleksandra Tomaszewska, Pamięć
animacja
Moja praca opowiada o ulotności  pamięci. Często sami wymazujemy niektóre  wspomnienia, na przykład te dotyczące traum.  Mamy też niesamowitą moc  zmieniania naszych wspomnień. Tego typu działaniami zajmuje się terapia  behawioralno-poznawcza. Pamięć jest bardzo  złożonym elementem naszego istnienia. Dlatego tak  istotna jest dla nas  fotografia. Dziś każdy fotografuje. Gromadzi  wspomnienia na swoim telefonie czy komputerze. Jeżeli czegoś nie pamiętamy to bez  trudu możemy zajrzeć do telefonu i zobaczyć, kiedy zdjęcie zostało wykonane i od razu tworzy nam się chronologia wydarzeń. 

Michał Sobolewski,  Brak mi nawet chwili odpoczynku
film video
 Moja praca opowiada o tym jak wygląda aktualnie moje życie. Wstaję rano, jadąc do pracy łącze się na j. angielski. Wracając z pracy domu mam obowiązek uczestniczyć w kolejnych zajęciach. Podróż autem, często jest dla mnie ucieczką, chwilą dla siebie. Przez ostatni rok wsiadam do samochodu niewyspany, a gdy wracam do domu jestem zmęczony po pracy. Często wątpię, że dam radę dalej tak funkcjonować. Jestem zamknięty w samochodzie. Kompletnie sam, jedynymi kompanami podróży są głosy z telefonu, często trudno rozpoznać kogoś po głosie, bo tak naprawdę większości tych ludzi nigdy nie widziałem. Zamknięty w samochodzie czekam na normalność. Mój ekstrawertyczny charakter dusi się w tym samochodzie.