Pracownia Wydawnictw
prof. dr hab. Krzysztof Molenda, prof. UAP
mgr Piotr Marzol, as.
Celem nadrzędnym w Pracowni jest wykształcenie potrzeby i umiejętności ustawicznego studiowania, zdobywania oraz poszerzania wiedzy w szerokim zakresie zagadnień projektowych, zjawisk kulturowych, dla wykształcenia świadomej, indywidualnej postawy i wypowiedzi artystycznej.
Kompozycja typograficzna, układ tekstu, ilustracji, layout rozkładówki, użycie koloru, kontrastu, hierarchia informacji, jest jak komponowanie obrazu, czy też utworu muzycznego. Bez względu na użyte technologie nadal istotne są proporcje, kompozycja, przestrzeń, relacje poszczególnych elementów, rytm i rozłożenie akcentów, świadome użycie dostępnych środków dla budowania pożądanych kontekstów i wypowiedzi. Opanowanie współczesnego cyfrowego warsztatu, jak i technik tradycyjnych, służy przede wszystkim osiągnięciu czytelnego, artystycznego przekazu.
Weronika Kalemba
Opracowanie graficzne książki.
Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna”
Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.
Projekt graficzny jest autorską interpretacją fragmentu książki Zoologia Fantastyczna. Niwelator to bestia fantastyczna. W sposób metaforyczny layout publikacji ilustruje najważniejsze cechy Niwelatora. Kompozycje typograficzne balansują na granicy czytelności. Znikające fragmenty typografii ilustrują w sposób werbalny oraz niewerbalny treść tekstu.Agnieszka Kasztelowicz
Projekt gazety „Atom”
Projekt gazety popularnonaukowej „Atom”. Jest to zbiór wiadomości o nowinkach ze świata nauki – odkrycia, bieżące informacje, ciekawe artykuły.
Do realizacji projektu wykorzystałam zdjęcia w cyjanowo-niebieskich odcieniach. Gazeta ma charakter informacyjny dla osób żądnych wiedzy na tematy począwszy od najnowszych wynalazków i odkryć, po wywiady, artykuły i wiadomości.Opracowanie graficzne książki
Friedrich Nietzche „Wędrowiec i jego cień”
Labirynt jest symbolem zgubienia, ale również szukania. Wykorzystany motyw bezpośrednio nawiązuje do tytułowego wędrowca. Projekt typograficzny publikacji jest zrealizowany w sposób czysty oraz funkcjonalny z dbałością o detal i czytelność.Kornelia Nowak
„Tempus Fugit”
Autorski projekt książki „Tempus Fugit – Czas płynie”.
Dynamiczna kompozycja typograficzna łączy w sobie dużą powierzchnię bieli oraz mocne akcenty typograficzne nadając całości unikatowy charakter oraz bezpośrednio odnosi się do tytułowego upływu czasu. Projekt zawiera autorskie ilustracje zestawione z bezsiatkowym layoutem.„Biblioteka struktur naturalnych” – projekt zrodził się z miłości do natury i grafiki. Projekt składa się ze zbioru odbitek zebranych prosto z natury za pomocą technik graficznych. Struktury wykorzystane zostały jako ilustracje do wydawnictwa składającego się z 4 plakatów o charakterze reklamowym oraz edukacyjnym. Wizualną inspiracją dla projektu były stare pomoce szkolno-naukowe. Kasia Wit
Opracowanie graficzne książki.
Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna”
Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.
Książka zawiera fragment tekstu „Zoologii fantastycznej” Jorge Luisa Borgesa, odnoszący się do potwora morskiego o nazwie Fastitokalon. Projekt wykracza poza ramy tradycyjnej książki, posiada artystyczny charakter. Głównym założeniem projektu było oddanie charakteru zwierzęcia-demona opisanego w tekście Borgesa – jego drapieżności i agresywności. Jednocześnie forma całej książki, zbliżona do średniowiecznych bestiariuszy, wpłynęła na decyzje odnośnie typografii. Aby przywołać ducha epoki, posłużyłam się krojem Frauen o kaligraficznym, rustykalnym charakterze.Michał Orlikowski
Projekt gazety powstał na podstawie tekstów kwartalnika architektonicznego RZUT, zatytułowanego ŚMIERĆ. Zaprezentowane w gazecie artykuły poruszają kwestie śmierci i pochówku oraz tego, skąd wzięła się tradycja grzebania zwłok.
Projekt ma na celu przybliżenie tematyki, która w dzisiejszym społeczeństwie tak samo, jak starość jest spychana w debacie publicznej na drugi plan i staje się tematem tabu.
Gazeta w swojej estetyce miała jak najbardziej oddawać charakter tematu, stąd decyzja o czarno-białej kolorystyce oraz regularnym układzie stron.Opracowanie graficzne książki.
Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna”
Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.Eliza Golska
„Srebrna zajęczyca i inne baśnie”
Jest to zbiór opowiadań dla dzieci włoskiego poety Guido Gozzano. Projekt książki, zakładał połączenie charakteru ponad stuletnich baśni z językiem obrazu współczesnej ilustracji i zachęcenie przez to młodszych czytelników po sięganie do tego rodzaju opowieści. Ilustracje opisujące baśnie, mimo swoich wyrazistych, kontrastujących kolorów nawiązują do ludowych grafik poprzez liczne roślinne ornamenty i wzory przeplatające się przez wszystkie opowieści łącząc je w jedną całość, choć każda z nich mogłaby również stanowić oddzielną, skończoną historię.Weronika Kalemba
Kompozycja typograficzna
Kompozycja typograficzna bazuje na fragmencie wypowiedzi Marcina Świetlickiego z jego autobiografii pt. „Nieprzysiadalność”. Słowa Świetlickiego dotyczą niejasnej, wypieranej przyszłości i łączą się z dopowiedzeniami autorki. W ten sposób powstał dyptyk, który z jednej strony ukazuje przyszłość, która nie istnieje i przyszłość – która, w jakiś sposób, jednak się ułoży. Słowa są też bezpośrednią inspiracją dla warstwy wizualnej – niekoniecznie perfekcyjnie układających się elementów.Helena Malczewska
„Gorzkie dymy nad miastem mym…”
fragment piosenki Grzegorza Poloczka, jest idealnym opisem śląskiej rzeczywistości.
Jak pisał profesor Julian Aleksandrowicz: „Do przetrwania kryzysu niezbędny jest rozum, którego substratem jest zdrowy mózg. Tymczasem żyjemy w środowisku skażonym truciznami, ubocznymi produktami cywilizacji technicznej, które wchłaniane w nadmiarze uszkadzają nasz mózg.”
Publikacja porusza ważny temat związany z zanieczyszczeniem powietrza na Śląsku. Skupiłam się głównie na Zabrzu, moim rodzinnym mieście. Melancholijny charakter publikacji oraz użycie różnych materiałów, monochromatycznej kolorystyki, elementów dymu, liternictwa z przetarciami ma za zadanie wprowadzić odbiorcę w klimat „umierającego” Śląska.Patrycja Walczak
Opracowanie graficzne książki George Orwell – „1984″
Publikacja nawiązuje formą do uczucia inwigilacji jakie towarzyszy fabule książki. Przez wybór zdjęć budzących niepokój oraz zastosowanie motywu „kamery przemysłowej” jesteśmy w stanie wczuć się w realia bohatera. Słynne teleekrany z powieści zaczynają szwankować przez efekt glitch, co jeszcze dobitniej podkreśla luki w systemie oraz polityczny wydźwięk dzieła Orwella.Maryia Pruzhanets
Opracowanie graficzne książki. Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna” Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.
Chimera jest postacią metaforyczną, zwierzęciem niemożliwym, szaloną ideą. Istotą tego potwora jest zestawienie części innych stworów, które nie nadawały się do połączenia w jedno zwierzę. Moim rozwiązaniem na opowieść o chimerze jest stworzenie typograficznej kompozycji – jednoskładkowego zina, w którym proces czytania polega na dopasowaniu elementów różnych sylab słowa „chimera”. Pocięte na trzy części kartki publikacji stają się pretekstem do interakcji i tworzenia nowych obrazów z już istniejących elementów. Czytelna treść opowiadania autorstwa Jorge Luis Borgesa ujawnia się tylko wtedy, kiedy spośród dziesiątków „fałszywych” obrazów za pomocą przekładania odnajdziemy całościową „część ciała chimery”.Olga Korcz
Opracowanie graficzne książki „W czwartym wymiarze”
Książka „W czwartym wymiarze” to zbiór opowiadań autorstwa Antoniego Langego. Opowieści to historie, które łączą tematykę związaną z nauką, mistyką i filozofią. Abstrakcyjne ilustracje mają oddawać charakter tekstu. Kompozycja typograficzna zrealizowana jest z dbałością o funkcjonalne elementy składu.Iga Stanisławska
Projekt gazety powstał na podstawie kwartalnika architektonicznego RZUT pt. „DOM”.
Artykuły mają przybliżyć czytelnikowi aspekt zamieszkiwania, domowości oraz odpowiedzieć na pytania, czym jest DOM i jaką pełni rolę. Artykuły ukazują pojęcie domu
zarówno jako przestrzeni intymnej, jak i relacji mieszkania z jego najbliższym otoczeniem.Anna Tomczyk
Opracowanie graficzne książki.
Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna”
Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.
Zoologia fantastyczna to zbiór opisów istot niezwykłych. Poszczególne okazy stworzeń są rozproszone po różnych religiach i mitologiach oraz dziełach literackich, tworzą swój odrębny, fantastyczny świat, a ogranicza je tylko ludzka wyobraźnia. To właśnie tutaj wszystko jest możliwe.
Opracowanie graficzne książki.
Jorge Luis Borges – „Zoologia fantastyczna”
Projekt zrealizowany w ramach współpracy z Pracownią Projektowania Książki i Publikacji Cyfrowych prof. Macieja Buszewicza, ASP w Warszawie.
Zoologia fantastyczna to zbiór opisów istot niezwykłych. Poszczególne okazy stworzeń są rozproszone po różnych religiach i mitologiach oraz dziełach literackich, tworzą swój odrębny, fantastyczny świat, a ogranicza je tylko ludzka wyobraźnia. To właśnie tutaj wszystko jest możliwe.