XIII Pracownia Rysunku
dr hab. Adam Nowaczyk
mgr. Sebastian Trzoska
Niecodzienna sytuacja izolacji towarzysząc nam już drugi rok wywróciła do góry nogami dotychczasowe elementarne doświadczenie indywidualnych praktyk, rozmów i relacji wspólnotowych oderwanych od miejsca spotkania jakim dotychczas była pracownia. Zastanawiam się jak to wpłynęło na realizację studentek i studentów, szczególnie I roku, kiedy dla tak wielu to odczucie okazało się granicznym. Mając świadomość trudnej sytuacji postanowiliśmy w tym roku akademickim nie określać tematów. Naszym celem było sprowokowanie studentów do podjęcia samodzielnych decyzji odnoszących się do doświadczenia studiowania rzeczywistości, zachęcając ich do rozglądania się wokół siebie, spojrzenia w głąb rzeczy i samych siebie. Dla wielu z nich czas ten okazał się rzeczywiście niezwykle twórczym okresem refleksji nad tym, czym właściwie się zajmują, czego chcą doświadczać i jakie obszary ich interesują. Był to moment eksperymentów, zatem i błędów, poszukiwań, zaskakujących rozwiązań i odkryć czy początków długiego procesu, którego efekty przyjdą później. Dla niektórych te bezwzględne warunki nowej rzeczywistości okazały się zbyt trudne i nie zawsze próby ich wsparcia przynosiły rezultaty. Chcieliśmy aby młodzi twórcy doświadczali rysowania jednocześnie próbując określić jak rozumieją ten proces poprzez przeżywanie codzienności w obliczu naturalnego pragnienia wymknięcia się jej. Jak towarzyszące im emocje, praca wyobraźni kształtują możliwości języka rysunku zarówno w odniesieniu do procesów studiowania natury jak i poszukiwania nowego spojrzenia na możliwości wyrażania idei. Czasami to się udaje, czasami nie, ale każde doświadczenie niezależnie od jego charakteru jak wiemy jest ważne.
W ramach tegorocznych realizacji powstał również cykl składający się na pracę dyplomową Katarzyny Świnder Obraz traumy w sztuce, którym w sposób niezwykle plastyczny i zróżnicowany tworzy autorka własną konfigurację i subiektywną typologię obrazów traumy.
Link do fanpage’a XIII Pracowni Rysunku: https://www.facebook.com/xiiipracowniarysunkuuap
Rozalia Schwarz, z cyklu Autoportret węgiel na papierze, poliptyk 170 cm x 220 cm, I r I st, Scenografia Agata Baran, z cyklu Wnętrze szafy tryptyk, węgiel na papierze, 100 cm x 162,5 cm, I r I st, Wzornictwo Zofia Waleszczyk, Anatomia I, Anatomia II, Wyprzedaż, Wenus, Ucho, Fundament, Zbiór II, Fala I tusz na paragonie, pojedynczy element 30cm x 21 cm, I rok jednolite magisterskie, Grafika Projektowa Paulina Dudziak, Miejsce spotkania wydruk na płycie pcv, technika mieszana, 29,7 cm x 36cm, II r II st, Architektura Wnętrz
Miejsce spotkania to cykl prac nawiązujący do idei obiektu granicznego. Grafiki powstały w technice mieszanej, m.in. przy użyciu czarnego tuszu i strzępek artykułu prasowego.
Obiekty graniczne według autorów pojęcia to: „(…) każde obiekty, które są zarówno wystarczająco plastyczne, aby dostosować się do lokalnych potrzeb, jak i ograniczeń kilku
korzystających z nich stron, a jednocześnie wystarczająco wytrzymałe, aby zachować
wspólną tożsamość w różnych lokalizacjach.”
W swoich pracach chciałam przedstawić relacje międzyludzkie, gdyż każda osoba jest inna,
posiada inne cele, motywacje i doświadczenie. Moje rysunki są próbą znalezienia czegoś
wspólnego dla obu odmiennych grup/pojedynczych osób. Szukałam strefy „pomiędzy”,
która będzie miejscem dialogu, miejscem spotkania.
Powstałe prace posłużyły jako inspiracja do dyplomu magisterskiego realizowanego w III
Pracowni Projektowania Wnętrz, który polegał na zaprojektowaniu wnętrz nowoczesnego
centrum kultury.
WIĘCEJKlaudia Figura, Halka haftowany obiekt, 80cm x 60cm, II r I st, Grafika Artystyczna
Halka została przeze mnie stworzona w trakcie trwania strajków kobiet, jako odpowiedź na decyzję trybunału konstytucyjnego i ogólne napięcia tworzące się zarówno w kraju jak i w moim własnym otoczeniu. Haft zawsze kojarzony był z pracą kobiecą, właściwie często utożsamia się go z zajęciem dodatkowym wykonywanym w wolnym czasie. Stąd wybór padł na taką właśnie część garderoby, bardzo intymną i mocno zakorzenioną w kulturze jako element bielizny, coś przysłaniającego nasze ciało. Sam haft ma dość organiczne formy, kojarzące się mocno z krwiobiegiem, ale również z błyskawicami. Obrazują one napięcia powstałe po przemocy wymierzonej wobec kobiet i osób z macicami, które kumulując się z czasem na powierzchni wytworzyły swoistą narośl.
Klaudia Figura, serwetka praca wykonana na szydełku, 40x40cm, II r I st, Grafika Artystyczna
Z czasem powstał również obiekt zrobiony na szydełku także kojarzony z rzemiosłem typowo kobiecym. Wnętrze obiektu mocno wypełnione ściegiem przypomina serce, które w przypadku danej osoby jest swoją wielkością zbliżone do rozmiaru zaciśniętej pięści. Choć ten obiekt wydaje się niejasny, jest niejako dopełnieniem poprzedniej pracy o głębszą, bardziej indywidualną formę skonfrontowania się z sytuacją traumy.
WIĘCEJWiktoria Młynarczyk, Angry is the new sexy, dywan, 150 cm x 150cm, III r I st, Grafika Warsztatowa Karolina Boruszewska, z cyklu kolaże, technika mieszana, 21 cm x 29,7cm, III r I st, Architektura Wnętrz Borys Szadkowski, z cyklu portrety, pastela olejna na papierze, pojedynczy element 42 cm x 29,7 cm, III r I st, Grafika Warsztatowa Ala Liss, Osoby poznane na pierwszym roku studiów, czyli wariacje na temat mojego (za przeproszeniem) ryja węgiel, ołówek, tusz na papierze, technika mieszana, 600 cm x 40 cm, I r I st, Animacja Ala Liss, Osoby poznane na I roku studiów, czyli wariacje na temat mojego (za przeproszeniem) ryja detal, węgiel, ołówek, tusz na papierze, technika mieszana, 600 cm x 40 cm, I r I st, Animacja Julia Izabela Piekarska, z cyklu portrety, bez tytułu akryl na płótnie, 30cm x 30cm, I r I st, Animacja
WIĘCEJJulia Izabela Piekarska, Wapienny II akryl na płótnie, 40cm x 25cm, I r I st, Animacja Piotr Szwed, Dusza z ciastoliny film, II r I st, Grafika Projektowa
https://youtu.be/7tMf74xlwcgWiktoria Studnicka, z cyklu Jaskinie bez tytułu technika mieszana, 120cm x 360cm, bez tytułu, technika mieszana, 70cm x 100cm, I r I st, Malarstwo Natalia Herman, sytuacja w pracowni akryl na papierze, 70cm x 100cm, I r I st, Wzornictwo Adrianna Jaworska, instalacja na ścianie, latawiec 100cm x 70cm, słońce kości, 15cm x 15cm, obiekt, 50cm x 25cm, I r II st, film eksperymentalny, Animacja
Przezroczystość i czerń.
Biowęgiel cechuje to, że zabiera. Praktycznym jego zastosowaniem jest np. włożenie go do
kompostu, z którego wyciąga wartościowości. Jest niczym czarna dziura w postaci echa
kształtów przekształconej biomasy. Biowęgiel po odpowiedniej obróbce może też oddać te
wartościowości, które pochłonął, np. w grządce doprowadzając do użyźnienia gleby. W tym
przypadku jednak doprowadziłam biowęgiel w postaci kształtów delikatnych roślin i kości do etapu pochłaniania. Pochłanianie przez czerń ma jakiś związek z przezroczystością. Kruchość misternej architektury rośliny i kości, występuje w kontrze do magnetycznego chłonienia czerni jako koloru, materii i obiektu.
Praca zrealizowana wraz z Pracownią Filmu eksperymentalnego III (prowadzący: dr hab. Piotr Bosacki) i Wiedza o materii (prowadzący: dr Magdalena Starska)Michał Gorczyca, z cyklu pocztówki węgiel na papierze, kompozycja na ścianie, pojedynczy element ok 14,5 cm x 21 cm, II r I st, Grafika projektowa
Proces rysowania przybrał dla mnie charakter podróży. Podróży, która najczęściej rozpoczynała się od zaobserwowania przypadkowych kształtów z otaczającego mnie świata lub od usłyszanej muzyki czy pojedynczych dźwięków. Te doświadczenia przywoływały skojarzenia tworzące w procesie rysowania niespodziewane miejsca lub sytuacje, czasami wypełnione bliżej niezrozumiałym dla mnie znaczeniem. W rysunkach pojawiają się proste elementy i nawiązania do formy pocztówki i pomimo tego, że nigdy nie zostały wysłane to odzwierciedlają one charakter intuicyjnego procesu ich powstawania.Klaudia Figura, kolorowanka wydruk atramentowy, 42cm x 29,7cm, I r I st, Scenografia
Kolorowanka to cienka książeczka ze zbiorem rysunków, które przedstawiają niejednoznaczne i niejasne obrazy z ekranu mojego komputera. Są to głównie szkice prac wykonywane na studia, które uchwyciłam w trakcie dokumentacji, czy też tworzenia przez programy graficzne. Obiekty, które znajdują się w kolorowance, przypominają rzeczywistość, jednak ciężko je sklasyfikować jako konkretne przedmioty czy sytuacje. To co odbiorca w nich widzi i w jaki sposób je pokoloruje w każdym przypadku będzie indywidualnym wyborem zależącym od jego postrzegania świata i życiowych doświadczeń. Praca jest przede wszystkim wizualną grą, która wykorzystując konwencje kolorowanki wychodzi naprzeciw potencjalnemu odbiorcy jako prosty, interaktywny przedmiot.
WIĘCEJMarcin Salwin, z cyklu projekt m^2, piórko na kalce, kalka na papierze, projekcja, 30cm x 42cm, I r II st, Malarstwo
Interaktywny model 3D w unity zapisany w formie video: https://youtu.be/G-m4QIgjn_8Jakub Wichtowski, z cyklu symetria widzenia Odbicie VI, fotografia, 35cm x 18cm, II r I st, Architektura
Seria fotografii z odbiciami pokazującymi to czego zazwyczaj nie widać na zdjęciu – odbicie strony, od której robimy zdjęcie, z której przychodzimy. W sposób naturalny łączone są w ten sposób dwa obrazy, tworząc alternatywny świat na fotografii. Rzeczywistość poniekąd się rozmywa i przestajemy wiedzieć co jest prawdziwe, a co jest odbiciem.Jakub Wichtowski, z cyklu wspomnienie technika mieszana na papierze, kompozycja na ścianie, 15cm x 21cm, 15cm x 21cm, 13cm x 18cm, 21cm x 16cm, II r I st, Architektura
Cykl rysunkowy skupiający się na zagadnieniu wspomnień, sposobu w jaki one na nas potem oddziaływują i są przez nas widziane. Są to wspomnienia zobrazowane,
uwzględnieniem warstw doznaniowych – emocji w chwili utrwalania obrazu. Z biegiem czasu obrazy zawarte w naszej pamięci ulegają coraz większemu rozmyciu. Często zaczynamy tworzyć nasze nieprawdziwe obrazy wspomnień. Jednak wartość emocjonalna pozostaję bez zmian, czasem zdarza się, że ów warstwa powiększa się na tyle, że nie potrafimy sobie z nią sami poradzić.
brazy wspomnień możemy przyrównać do naszych osobistych pocztówek płynących z naszego wnętrza. Głównie są zrozumiałe tylko dla nas, ale zdarza się, że i inni „twórcy wspomnień” mają podobne obrazy, wtedy możemy powiedzieć, że obaj „twórcy” dobrze się rozumieją.Antonina Bąk, Te drzwi zostaną otwarte I, II tusz na papierze, 21 cm x 14,8 cm, kreda na asfalcie, 100cm x 70cm, II r II st, Projektowanie Mebla
„Kiedyście się urodzili, byliście zupełnie maleńcy, dopiero potem rośliście i byliście coraz więksi i więksi. Z kredą jest zupełnie odwrotnie. Najpierw jest duża i wysmukła, ale gdy się starzeje, robi się coraz mniejsza, mniejsza, aż z niej zostaje tylko trochę proszku. Proszek się zdmuchuje i już po kredzie. (…) Z początku kreda leży w kartonowym pudełku z innymi dużymi kredkami, leży i marzy o tym, jakie to cudowne rzeczy w życiu narysuje. Ma tyle pragnień, żeby ich wszystkich nawet wypowiedzieć nie potrafiła.”
Miloš Macourek, „Kreda”Beata Dąbkowska, Rejestr wydarzeń/Łączenia wydarzeń obiekty, szklane fiolki, I r II st, Architektura Wnętrz
„Ale ja zapisuję w tym dzienniku także własną moją historię. Czyli — nie to co dla niej, lub dla was, a co dla mnie ważne. Każdy z tych monologów jest mi potrzebny, każdy udziela mi lekkiego impulsu. Nudzi was moja historia? To by dowodziło, że nie umiecie odczytać z niej własnej historii.”
Witold-Gombrowicz, Dziennik (1953-1956)
Szansa na odnalezienie inspiracji w otoczeniu, które jest dla nas codziennością. Zagłębienie się w połączenia poszczególnych elementów. Dostając możliwość zapisu, chcemy odwoływać się do elementów, które nas nurtują. Szukamy konotacji z osobą, która nas zachęciła do tego eksperymentu.Katarzyna Świnder, bez tytułu farba olejna i farba w sprayu na płótnie, pojedynczy element 100cm x 80cm, III r I st, Malarstwo
WIĘCEJInka Sawicka, Materia 13 akryl na papierze, 40cm x 50cm, Materia 20, akryl na papierze, 40cm x 50cm, II r I st, Malarstwo Ala Liss, z cyklu Autoportret strony ze szkicownika, węgiel na papierze, 42 cm x 29,7 cm, I r I st, Animacja Mateusz Gromadzki, z cyklu notatki o sieciach, ryzorysunek rysunki podwójne, tusz, marker na papierze, technika mieszana, 44 cm x 33cm, I r II st, Malarstwo Wiktoria Cichoń, z cyklu Maski technika własna, 42 cm x 30cm, III r I st, Malarstwo Julia Szkup, z cyklu autoportret, bez tytułu węgiel na papierze 35cm x 25cm, bez tytułu, węgiel na papierze, 40cm x 30cm, I r Ist, Animacja
WIĘCEJMaja Kisiel, z cyklu deformacja, węgiel na papierze 200cm x 150cm, II r I st, Rzeźba
WIĘCEJ