XVI Pracownia Rysunku
dr hab. Mikołaj Poliński, prof UAP
dr Jarosław Szelest, ad.
Rysunek przez swoją prostotę, bezpośredniość notacji łatwość zapisywania odczuć, emocji, jest bliski myśleniu, często stanowi pierwszy zarys koncepcji dzieła. Właściwości te sprawiają, że łatwo przenika odmienne języki artystyczne, nie tylko stając się często podstawą prac malarskich, rzeźbiarskich, instalacyjnych, działań performance, wideo czy też projektowych – architektonicznych ale również może stanowić ważny element, filmu, muzyki, poezji czy teatru.
Podatność rysunku na przenikanie odmiennych domen artystycznych stanowi bardzo interesujący punkt wyjścia dla pracy pedagogicznej. Doświadczanie artystyczne na styku różnych autonomicznych języków sztuki może być doskonałą podstawą do dalszych indywidualnych poszukiwań twórczych studentów. Do rozwijania ich wyobraźni i budowania indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej lub projektowej.
Karen Ataman, Architektura Wnętrz 1r. 2st. “Tłok” Beata Tyrcha, Edukacja Artystyczna 2r. 2st. “Rysunek przedmiotem” Ola Skorupka, Katarzyna Goździak, Malarstwo, 2r/1st.,”SzkiCOwnik”
We have been sharing sketchbooks since March this year.
While traveling together by train, we had a sketchbook sewn by Kasia from recycled
sheets.
We spent the journey drawing in it – first taking turns, then at a time, almost pushing
around with pencils on the small page.
This is how the first one was created.
Now we have two sketchbooks. Each of us draws in one at a time and after a while
passes it to the other person. We keep drawing on top of each other’s pieces until
we feel like they are finished. Then the process repeats.
Co-creating gives us a sense of security and allows ease.
A few days at my place, a few days at
your place, a few days of oblivion, to hear
in the intercom “hey, I’m here to grab the sketchbook”.
One line is enough, for me and you, no one will judge it. Here, every activity is a va-
lue.
We sew all sketchbooks ourselves from recycled paper. There are 6 of them so far.
https://issuu.com/sundisc/docs/szkicownik_2
https://issuu.com/skorupkaaleksandra/docs/fajny-go_-zielony-du_y
https://issuu.com/skorupkaaleksandra/docs/szkicownik_camembert
https://issuu.com/skorupkaaleksandra/docs/serowy_szkicownik_2Małgorzata Gazda,Grafika,2r./ studia jednolite, “Anatomia chaosu” Małgorzata Gazda, Grafika, 2r./ studia jednolite “Anatomia chaosu” Piotr Maciejowski, Intermedia, 2r./1st._” Nie-miejsca” Piotr Maciejowski, Intermedia, 2r/ 1st.,”Nie-miejsca” Krystian Kiełbasa, Intermedia,1r./1st.”Bez tytułu” Krystaian Kiełbasa, Intermedia, 1r./1st.,”Bez tytułu” Krystaian Kiełbasa, Intermedia, 1r./1st.,”Bez tytułu” Aleksandra Dunaj,Malarstwo, 2r./2st,”Bez tytułu” Aleksandra Dunaj, Malarstwo, 2r./2st.,”Bez tytułu” Agata Drzazgowska, Malarstwo, 1r./1st.,”Mój sad kwitnie na czarno” Agata Drzazgowska, Malarstwo, 1r./1st.,”Mój sad kwitnie na czarno” Przemysław Piński, Malarstwo,2r/2st., ”Bez tytułu” Przemysław Piński, Malarstwo,2r/2st.,”Bez tytułu” Mateusz Antończyk, Projektowanie Mebla,1r./2st., “W pogoni za chomikiem” Mateusz Antończyk, Projektowanie Mebla, 1r./2st.,”W pogoni za chomikiem” Mateusz Antończyk, Projektowanie Mebla, 1r./2st., ”Dziura w czasie” Zuzanna Koprowska, Intermedia,1r./1st., “Organizm senny” Zuzanna Koprowska, Intermedia, 1r./1st. ”Organizm senny” Anna Stachyra, Malarstwo,1r./1st., ”Maska” Anna Pypłacz, Projektowanie Mebla, 1r./2st., ”Izolacja” Anna Krajewska, Scenografia, 1r./1st., “5 zadań rysunkowych” Anna Krajewska, Scenografia, 1r./1st., “5 zadań rysunkowych” Zuzanna Koprowska, Intermedia, 1r./1st. ”Dziennik” Anna Krajewska, Scenografia,1r./1st., ”Przedmiot przedmiotem” Anna Krajewska, Scenografia,1r./1st.,” Przedmiot przedmiotem” Korespondencje
Powstaniu poczty często przypisuje się chęć sprawowania kontroli nad przepływem informacji pomiędzy obywatelami nowoczesnych społeczeństw. W drugiej połowie XX wieku artyści sięgnęli po sztukę poczty jako środek wymiany idei artystycznych, co szczególny sposób umożliwiło dialog pomiędzy twórcami żyjącymi po dwóch stronach tzw. żelaznej kurtyny. Paradoksalnie pokonując system jego własną bronią. W obecnym czasie komunikacja pomiędzy ludźmi odbywa się głównie za pomocą mediów elektronicznych. Jesteśmy nieustannie prowokowani przez natłok szumu informacyjnego pośród którego mieszają się informacje tak o znaczącej wadze jak i błahe, nieistotne. Przywołanie tej formy ekspresji twórczej nie wynika z oczywistego kontekstu, ale jest świadomym odwołaniem się do dadaistycznego fundamentu sublimowanego poprzez współczesne doświadczenie. Warsztaty „Korespondencje” mają na celu zaproszenie studentek i studentów XVI Pracowni Rysunku i Uniwersytetu w Zielonej Górze do stworzenia własnych form „mail art-u”. Zainicjowana korespondencja zyska swoje upublicznienie w formie równoległych pokazów w galeriach obu uczelni. Ideą proponowanego projektu jest stworzenie płaszczyzny otwartego dialogu o możliwie wolnej formie.
Jarosław Szelest“Korespondencje”, dokumentacja procesu