II Pracownia Bioniki

prof. dr hab. Wojciech Hora

dr inż. arch. Filip Żuchowski, ad.

Celem kształcenia w Pracowni jest wypracowanie u studenta indywidualnej metody / procedury projektowo-analitycznej jako procesu świadomej kreacji, tożsamej dla projektowania i innych rodzajów działalności projektowej.

Proces ten jest uwarunkowany indywidualnymi cechami studenta, takimi jak: wrażliwość, pułapem intelektualnym, rozwinięte zdolności rozumienia zagadnień projektowych. Zakładamy, że po ukończeniu kursu w Pracowni studenci będą wyposażeni w wiedzę, która uczyni z nich jednostki twórcze, zdolne do budowania nowych rzeczywistości, rozumienia ich istoty oraz wyposaży ich w narzędzia pozwalające poruszać się wśród różnych mediów, środków wyrazu i technologii. Poznanie powyższych założeń prezentowanej definicji i zrozumienie ich poprzez ćwiczenie analityczno-projektowe ma uaktywnić w studentach zestaw umiejętności niezbędnych do zrozumienia otaczającej ich przestrzeni materialnej.

 Opakowanie na kostkę
Wiktoria Rydellek
Projekt opakowania z zapięciem na drewnianą kostkę. Wykonane zagięcia zamykają kostkę w konkretnej formie, a trójkątne nacięcie sprawia, że kostka jest mocniej osadzona w ekspozytorze.
Studia nad ruchem w czosnku
Wiktoria Rydellek
Elementy czosnku poruszają się po spirali, a w górnej części główki tylko po okręgu. Tor ruchu prowadzi przez środek elementów. Model przedstawia fragment negatywu obserwowanego ruchu.
03. Studia nad połączeniami węzłowymi w czosnku
Wiktoria Rydellek
Zasada związana z połączeniami węzłowymi w czosnku mówi, że wraz ze zmianą wysokości obserwowanego odcinka zmienia się średnica i położenie rdzenia.
Studia nad konstrukcją w orzechu czosnku
Wiktoria Rydellek
Zasada budowy została określona po przeanalizowaniu przekroju poprzecznego główki czosnku. Opisuje ona niezmienny stosunek górnej i dolnej części główki w stosunku 1:3. Jest ona stała niezależnie od wymiarów pozostałych przekrojów.
05. Dyspenser na kości do gry
Wiktoria Rydellek
Uwalnianie kości do gry odbywa się po przechyleniu dozownika w lewo. Dzięki dodatkowej blokadzie wewnątrz korpusu dozownika, za każdym razem uwalnia on dokładnie jedną kostkę.
Kliker uruchamiający dźwięk
Wiktoria Rydellek
Przedmiot wydaje dźwięk, gdy zostanie uruchomiony przez przeciągnięcie pełnej stalowej kulki. Siła rozchodzi się po metalowej obręczy, wprawiając metalowe kółka i plastik w ruch wibracyjny. Ten ruch wszystkich elementów powoduje za każdym razem taki sam dźwięk.
Opakowanie na kostkę
Wiktoria Sobecki
Powstały łuk jest wypadkową naprzemiennego zginania papieru w relacji wnętrze / zewnętrze. W ten sposób powstaje forma, która otacza sześcian ze wszystkich stron. Całość zamykana jest przez naprzemienne wierzchołki prostym zapięciem.
https://www.youtube.com/shorts/3rpjWqQ8Yrc

 Studia nad ruchem w orzechu włoskim
Wiktoria Sobecki
Obiekt jest kombinacją trzech śladów spadającego liścia. Poprzez zmianę punktu przyłożenia wertykalnej linii do podłoża zmienia się trajektoria spadania.
https://www.youtube.com/shorts/479DOTd71hE
Studia nad konstrukcją w orzechu włoskim
Wiktoria Sobecki
Obiekt został zaprojektowany w oparciu o zależności geometryczne w liściu klonu. Odcinki podzielone przez siebie, krawędź główna i krawędzie boczne, są zawsze równe jeden.
https://www.youtube.com/shorts/C8A3ooVJ7qc
Dyspenser na wkłady do kleju na gorąco
Wiktoria Sobecki
System opiera się na dwóch etapach. W pierwszym etapie, obiekt jest ładowany. W momencie, gdy część ruchoma powraca, aby przeładować obiekt, jest on podawany – co jest drugim i ostatnim etapem.
 Model przestrzeni uwalniającej dźwięk
Wiktoria Sobecki
W środku metalowego sześcianu znajduje się ciecz o małej gęstości oraz trzy okrągłe przedmioty o różnej masie. Poprzez zmianę położenia ściany, na której stoi sześcian – uwalniany jest dźwięk.
https://www.youtube.com/shorts/S0n1sjgaw_Q
Opakowanie na kostkę
Maria Nowak
Konstrukcja opakowania wraz z zapięciem tworzy otwartą formę i skutecznie chroni kostkę. Ekspozytor jest zdominowany przez falistą powierzchnię wynikającą z naprzemiennych zagięć i naprężeń papieru.
Studia nad ruchem w cebuli
Maria Nowak
Model przedstawia zasadę występującą podczas ruchu cebuli, zgodnie z którą po wytraceniu prędkości przewraca się ona na jeden z boków o identycznej masie, ale różnych proporcjach. Następnie, po wykonaniu ruchu okrężnego – zatrzymuje się zawsze w tym samym miejscu. 
Studia nad konstrukcją w cebuli
Maria Nowak
Model pokazuje związek między objętościami kolejnych warstw cebuli. Czworościan foremny tworzy spójną całość przy zachowaniu proporcjonalności poszczególnych elementów dzięki przecinającym go sferom.
Studia nad połączeniami węzłowymi w orzechu włoskim
Aleksandra Staszewska
Element znajdujący się wewnątrz analizowanego obiektu może oddzielić się od podstawy tylko w przypadku precyzyjnie zdefiniowanych połączeń.
https://www.youtube.com/shorts/i_38Qcgqg2c
Studia nad konstrukcją w orzechu włoskim
Aleksandra Staszewska
Model ilustruje zmiany kątów między płaszczyznami i wysokościami, które wynikają z uwarunkowań przestrzennych krawędzi i punktów.
https://www.youtube.com/shorts/soj_Ly8vah0
Dyspenser na kości do gry
Aleksandra Staszewska
Ze względu na geometrię i grawitację, dyspenser uwalnia każdorazowo dokładnie jeden element. Obiekt jest obciążony z jednej strony w taki sposób, aby po wydaniu elementu – zawsze wracał do tej samej pozycji.
https://www.youtube.com/shorts/IqzgRBz7L1U
Studia nad ruchem w orzechu włoskim
Natalia Wdowikowska
Dwie bryły oparte na trójkątach równobocznych. W każdym z wybranych trójkątów modułu ramiona zostały zamienione na wypukłe lub wklęsłe. Te dwa elementy tworzą bryłę, której geometria zmienia się pod wpływem ruchu.
 Studia nad połączeniami węzłowymi w orzechu włoskim
Natalia Wdowikowska
Bryła jest oparta na trzech nakładających się na siebie okręgach. Wycięcie dwóch z nich o mniejszej osi dało model czterobocznej bryły przestrzennej.
Dyspenser na korale
Natalia Wdowikowska
Model uruchamiany przez siłę nacisku z dwóch przeciwległych stron. Element blokujący zmienia swoją geometrię pod wpływem zginania, co powoduje przejście obiektu i zablokowanie go.
Studia nad połączeniami węzłowymi w pieczarce
Agnieszka Ciąder
Demonstracja sposobu łączenia włókien tworzących trzon pieczarki. Forma zostanie zachowana poprzez naprzemienne nakładanie na siebie – jeden element od góry, drugi od dołu.
Studia nad połączeniami węzłowymi w pieczarce
Agnieszka Ciąder
Demonstracja sposobu łączenia włókien tworzących trzon pieczarki. Forma zostanie zachowana poprzez naprzemienne nakładanie na siebie – jeden element od góry, drugi od dołu.
Dyspenser na soczewki kontaktowe
Agnieszka Ciąder
Płaska forma obiektu wpłynęła na niewielki rozmiar dozownika. Ruch, który powoduje uwolnienie dokładnie jednej soczewki – jednocześnie blokuje uwolnienie następnej.
Dźwięk wytwarzany przy użyciu drewna i blachy cynowej
Agnieszka Ciąder
Gdy obiekt jest potrząsany w górę, drewniana kulka zamknięta w drewnianym pudełku idealnie dopasowanym do jej średnicy zaczyna uderzać o blaszane płytki umieszczone na górze i na dole obiektu – wywołując dźwięk.
 Studia nad połączeniami węzłowymi w czosnku
Stanisława Walichnowska
Obiekt reprezentuje zasadę: im bardziej rozwarte są wewnętrzne ścianki obiektu, tym mniej modułów samego obiektu.
Studia nad konstrukcją w czosnku
Stanisława Walichnowska
Obiekt można opisać na dwóch osiach: OX i OY. Patrząc na niego z boku, gdy osie OX i OY tworzą kąt 90°, można go wpisać w elipsę. Patrząc na czosnek z góry, gdy osie pokrywają się, można go wpisać w okrąg.
Studia nad konstrukcją w awokado
Agata Alaborska
W projekcie zastosowano zasadę: mimo, że zmienia się wielkość i położenie rdzenia – grubość ścian pozostaje taka sama.