I Pracownia Malarstwa
prof. Andrzej Leśnik
dr Sebastian Krzywak
Celem pracowni jest pomoc i inspiracja w twórczym poznawaniu podstawowych zagadnień i problemów malarstwa, które mogą być pogłębiane w zależności od zaangażowania i możliwości studenta danego roku i kierunku studiów.
Tematy poszczególnych ćwiczeń skupiają się wokół kolejno po sobie następujących podstawowych zagadnieniach z dziedziny malarstwa. Początek to przede wszystkim obserwacja natury, problem percepcji światła, zjawisk barwnych. Następnie pojawia się zadanie przełożenia obserwowanych zjawisk plastycznych na język malarstwa. Poznanie owego języka wymaga przede wszystkim doświadczania, badania jego możliwości , to równocześnie poszukiwanie od początku własnych środków malarskich, warsztatu a następnie doskonalenie zdobytych umiejętności. Kolejnym zagadnieniem jest własna interpretacja obserwowanych, analizowanych pod kątem plastycznym zjawisk w naturze, problem potrzeby, możliwości i sposobu korzystania z bogactwa zjawisk i form proponowanych przez otaczającą nas wizualnie rzeczywistość. Ostatnim zagadnieniem na które chcę zwrócić uwagę jest świadomość dorobku malarstwa na przestrzeni wieków, różnych kultur, jako wzbogacenie własnych doświadczeń malarskich. Kolejność przedstawionych zagadnień i problemów dostosowana ma być indywidualnie do poszczególnego studenta. Realizacja powyższego programu zakłada jego dopełnienie dialogiem między prowadzącym a studentem jako częścią grupy.
TEMATY, ZAGADNIENIA I ĆWICZENIA
Semestr I
- „Moja martwa natura na dzień dobry”. Ćwiczenie wprowadzające w program zajęć pracowni. Celem ćwiczenia jest ukazanie możliwości i preferencji poszczególnego studenta w zakresie malarstwa. Chcę zwrócić szczególną uwagę na rolę szkicu w powstawaniu koncepcji obrazu, szczególnie w zakresie kompozycji; określenie kadru, formatu i wielkości pracy.
- „ Postać we wnętrzu” Ćwiczenie realizowane na podstawie zaaranżowanej w pracowni sytuacji z modelem. Zadanie polegać ma na określeniu relacji ogólnie potraktowanego studium postaci wobec konkretnego otoczenia, na zaproponowaniu własnego układu przestrzennego model – wnętrze. Należy zwrócić uwagę na układ światła, relacje kolorystyczne poszczególnych elementów kompozycji.
- „Zmiana koloru ‘’– martwa natura z kolorowym światłocieniem. Głównym zagadnieniem jest obserwacja koloru, podstawowych wartości jakim jest nasycenie i jasność barwy, należy również zwrócić uwagę na zależność tych wartości od oświetlenia. Ważnym elementem zadania jest zwrócenie uwagi na wzajemne oddziaływanie koloru, które należy uwzględnić w kompozycji obrazu.
Temat własny lub odpowiedz na jedno z proponowanych haseł:
- obraz w obrazie
- ostre / nieostre
- „niekolor”
Semestr II
- „Kontrast” Ćwiczenie realizowane na podstawie rozbudowanej kolorystycznie martwej natury. Głównym zagadnieniem jest badanie wzajemnych relacji koloru, ze szczególnym uwzględnieniem i wydobyciem kontrastu jaki tworzą zwłaszcza barwy dopełniające.
- „Postać a może portret, autoportret ” Ćwiczenie realizowane na podstawie studium modela.
- „ Materia ”- martwa natura. Ćwiczenie realizowane na podstawie martwej natury składającej się z różnych przedmiotów, materii. Głównym zadaniem jest poszukiwanie środków technicznych oddania, wyrażenia charakteru materii poszczególnych elementów zaproponowanej martwej natury.
Temat własny lub odpowiedz na jedno z podanych haseł:
- centymetr po centymetrze
- warstwa na warstwie
- granica
Studentów II i III roku studiów pierwszego stopnia oraz studentów realizujących przedmiot malarstwo w ramach pracowni wolnego wyboru obowiązuje przedstawienia propozycji indywidualnego programu, tematów z możliwością skorzystania z wyżej zaproponowanych.
Studenci studiów drugiego stopnia realizują indywidualny program oparty na własnych propozycjach problemów i tematów oraz konsultacji z prowadzącymi pracownię.
Tematy od 1 do 3 są realizowane w pracowni w oparciu szkice będące podstawą konsultacji i wspólnego wyboru jednego z nich do realizacji. Wybrany szkic zostaje omówiony pod kątem formatu, wielkości i techniki wykonania. Temat własny może być realizowany w pracowni jak i w domu na tych samych zasadach co powyższe ćwiczenia. Wspólne i indywidualne korekty w trakcie realizacji poszczególnych ćwiczeń, szczególnie na ich zakończenie są obowiązkowe.