Pracownia Sztuki w Przestrzeni Społecznej

dr hab. Rafał Jakubowicz, prof. UAP

„Bez lektury Marksa – pisał Jacques Derrida – nie będzie żadnej przyszłości. Nie bez Marksa – nie będzie żadnej przyszłości bez Marksa, bez pamięci o Marksie i bez jego dziedzictwa: w każdym razie, bez rozumianego w określony sposób Marksa, bez jego geniuszu i ducha, bez jednego z jego duchów” (Jacques Derrida, Widma Marksa, Warszawa 2016). W roku akademickim 2021/2022 w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Społecznej realizowaliśmy w pracowni temat Studium głowy Karola Marksa.

W latach 70. XX w. na Zachodzie, po tym jak nałożyło się na siebie kilka kryzysów o globalnym zasięgu, oznaczających koniec ideologii wzrostu, nastąpiło ponowne zainteresowanie Kapitałem Marksa. „To właśnie w czasie tych cykli konfliktu społecznego i globalnego kryzysu wystąpiło – pisał Harry Cleaver – ponowne zainteresowanie Marksem, a Kapitał zaczął być na nowo odczytywany i studiowany na całym świecie. Zainteresowanie Marksem może być za jeden z elementów szeroko rozpowszechnionych prób zrozumienia tych kryzysów i ich zniwelowania” (Cleaver, Polityczne czytanie Kapitału, Poznań 2011). Żądania studentów sprawiły, że na uniwersytetach otwierano kursy marksizmu, które funkcjonują do dziś. Inaczej sytuacja przedstawia się w byłego Bloku Wschodniego, w tym zwłaszcza w Polsce, gdzie teoria Karola Marksa była i jest konsekwentnie zohydzana. „Moda w Polsce jak «zdechłego psa» powoduje ignorowanie i zakłamywanie dorobku teoretycznego Marksa jako fundamentu nowoczesnej kultury europejskiej, także jego kryminalizację oraz niszczenie i wycofywanie tomów prac Marksa z bibliotek publicznych. Są to – pisał Jerzy Kochan – zjawiska dokumentujące tylko zaściankowość i ciemnotę polskiej inteligencji i polskich uniwersytetów, jej polityczną i intelektualną bezkarność” (Kochan, Socjalizm, Warszawa 2013). Wycofane z bibliotek książki Marksa trafiały – podobnie jak jego popiersia i portrety – na śmietnik. „W Polsce specjalistą od Marksa zostaje się, będąc tylko – jak to sarkastycznie ujął Kochan – antymarkstowskim marksologiem z pierwszego frontu walki ideologicznej prawicy” (Kochan, Socjalizm, Warszawa 2013). Ostatnio na prawicy triumfy świeci bezmyślnie powtarzane w mediach określenie „marksizm kulturowy”, promujący rzekomo „ideologię LGBT”. Kryminalizacja idei myśliciela z Trewiru w kraju nad Wisłą doprowadziła do tego, że w 2018 roku policja z Rewala wkroczyła bez zgody rektora na konferencję naukową zorganizowaną w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym Uniwersytetu Szczecińskiego w Pobierowie przez „Nową Krytykę” w dwusetną rocznicę urodzin Karola Marksa, pt. „Urodziny Karola Marksa”, w trakcie trwających obrad, z prokuratorskim poleceniem sprawdzenia, na podstawie nowo uchwalonej ustawy o IPN, czy nie propaguje się na niej praktyk totalitarnych. „Wkraczanie policji na uczelnie i takie «sprawdzanie» naukowców, badaczy, wkraczanie w celu, pożal się Boże, «merytorycznej» oceny konferencji samo jest – pisał Jerzy Kochan – totalitarną praktyką czystej wody” (Kochan, Filozofia. Marksizm. Socjalizm, Warszawa 2021). Studium głowy Karola Marksa to temat, który symbolicznie przywraca postać i dzieło Karola Marksa akademii sztuki i który może jednocześnie sprawiać wrażenie jakby został sformułowany w innym miejscu i w innej epoce, gdy w pracowniach uczono – zgodnie z doktryną socrealizmu, którą Boris Groys rozumie jako twórcze rozwinięcie ideałów awangardy – rzeźbienia głowy bądź popiersia filozofa. Dla nas „studium głowy” to przede wszystkim studium idei Marksa, z różnych ujęć i perspektyw. Temat realizowany w Pracowni Sztuki w Przestrzeni Społecznej w roku akademickim 2020/2021 stawia pytania o to, czy i na ile dorobek autora Kapitału oraz narzędzia jakie wypracował marksizm mogą być dla nas – twórców poruszających się w polu kultury wizualnej – użyteczne w krytyce neoliberalizmu. Wprowadzeniem do tematu były cztery wykłady  zaproszonych gości: dr Mikołaja Ratajczaka (IFiS PAN), pt. Kryzys i walka klas: historyczne i teoretyczne znaczenie włoskiego operaizmu (10 listopada 2021),  dr Magdaleny Radomskiej, pt. Głowa Marksa i ręka Lenina – o trylogii Deimantasa Narkevičiusa (24 listopada 2021), spotkanie z Magda Malinowską, pt. Strajk Kobiet Trwa (8 grudnia 2021) oraz wykład prof. Jerzego Kochana, pt. Karol Marks i odkrycie klasy robotniczej (15 grudnia 2021 r., godz. 17:30). Dały one studentkom i studentom podstawy do tego, żeby realizować własne już projekty.

Jednym z pierwszych ćwiczeń było zaproszenie studentek i studentów do realizacji wspólnego projektu, do wykonania rzeźby, niewielkich rozmiarów głów bądź popiersi Marksa. Powstałe prace nie podlegały korekcie.

Oto efekt:


Gabriela Dyczkowska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Maria Gryczewska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień

Obnażony, audio
Synonimy słowa „obnażony” to bez ubrania, goluśki, tak jak na świat przyszedł, nagi jak go Pan Bóg stworzył, w stroju Adama, nieobuty, roznegliżowany, jak święty turecki, na golasa. vs. „Obnażony” po przekroczeniu muru. Zapis audio to zwierzenia więźniów przebywających obecnie w zakładach penitencjarnych/
Powszedni, wideo
Występujący na całym świecie, ale wszędzie trochę inny. Podstawa diety, życia, religii. Skoro tak powszedni, dlaczego tak rzadki? Wszędzie podobny, ale jednak tutaj równy, tam równiejszy.

Hubert Guzik, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Antonina Karczewska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Agnieszka Kundo, Kuratorstwo i teorie sztuki, I stopień, 
Wiktoria Rucińska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznyWch, I stopień

Transfiguration, wideo
Film jest opowieścią o samoakceptacji i zgodzie z własną tożsamością osoby niebinarnej. Narastająca intensywność ruchów oraz muzyki staje się metaforą rozwoju osobistego i poszukiwania komfortu w relacji z własnym ciałem. 
Jak żyje Ci się w Polsce?, książka artystyczna (projekt grupowy) 
Książka jest wizualnym i tekstowym zapisem doświadczeń życia w Polsce osób ze środowiska LGBTQ+.

Daniel Malinowski, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Bartosz Niedźwiecki, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Aleksandra Pfeiffer, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Anna Radlińska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Natalia Rutkowska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Anna Rynarzewska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Michał Sobolewski, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Barbara Stańko-Jurczyńska, rzeźba, II stopień


Weronika Szaładzińska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień


Aleksandra Tomaszewska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, I stopień

Rozmowa, audio
Wywiad z matką, prowadzony przez córkę na temat początków powstawania rodzinnej firmy w latach 90., a więc zawirowań czasów transformacji.