Pracownia Fotografii w kontekstach
prof. dr hab. Piotr Wołyński
mgr Agnieszka Antkowiak
Działania w Pracowni Fotografii w Kontekstach ogniskują się wokół twórczych możliwości różnych form rejestracji obrazu i ich funkcjonowania w dzisiejszych technologiach komunikacyjnych.
Technika fotografii traktowana jest jako punkt wyjścia do eksperymentu, pracy nad indywidualnymi rozwiązaniami formalnymi, strukturalnymi i znaczeniowymi rejestracji. Równoległym obszarem działań i analizy jest post-internetowa kondycja sztuki i komunikacji. Dominacja reguł cyberprzestrzeni wypracowuje dziś szereg odmiennych sposobów obrazowania, uwalniając stopniowo sztukę od medialnego determinizmu # Zadajemy stare pytania, starając się znaleźć nowe odpowiedzi. Co widzimy, gdy patrzymy na fotografię? Jak materializować/mitologizować postmedialną rzeczywistość? # Szukamy nowych pytań w działaniu. Zaopatrujemy cybersferę w obrazy i wydobywamy z niej (czy to magiczna sztuczka?) nową materialność # Uczymy się praktyki koncentracji uwagi i porządkowania znaczeń na styku wielu rzeczywistości.
Armor’, 2022, wideo w pętli (0’23). Opis: Performance dokamerowy o przekształcaniu przyjemności na
ból. Bukiet czerwonych róż, który w społeczeństwie funkcjonuje jako symbol miłości, namiętności i
pożądania staje się w moich rękach batem, którym sam się biczuję.
Próbuję zranić się czymś, co powinno sprawiać przyjemność.
“Wykrywanie tożsamości”, 2022, wideo 2’34”. Opis: Patrząc w odwrócone do góry nogami oczy, zdałam
sobie sprawę, że ludzka dusza nie istnieje. W którym momencie przestajemy postrzegać osobę tak, jak
postrzegaliśmy wcześniej?
ma mnie tu”, 2022, wideo 5’11”. Opis: Przenoszę się w wirtualną przestrzeń. Jestem w środku skanu
pokoju, po którym chodzę w rzeczywistości. Nie czuję, że w nim przebywam.
instalacja wideo. Opis: Telewizor u dziadków. Ciągle działający. Tło dźwiękowe. Sytuacja, którą kojarzę z
ich domem. Jaka jest moja relacja do telewizji? Co jest moim świetlikiem?
swoim miejscu”, 2022, wideo full HD. Opis: Nawiązując do pracy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim
miejscu” staram się rozbić żarówkę – ideę, lecz nie mogę w nią trafić, podobnie jak nie mogę trafić na
żaden pomysł. Każdy wymach jest odzwierciedleniem moich poszukiwań, z których nic (nadal) nie
wynika.
2022, Wideo Full HD, 3’30’’. Opis: Zawijanie dłoni w obrazy jej owijania, pętle i powielenia czynności.
Mateusz Hadaś, I rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Bez tytułu”,
2022, Wideo, 2170x1088px, pętla. Opis: Dialog ze skanerem poprzez artefakty widoczne na obrazie.
Mechaniczny ruch, narzucony przez mały ekran telefonu stał się dla mnie naturalnym sposobem
oglądania, utożsamiam go z widzeniem.Mateusz Janik, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Chodzący sukces”, 2022,
fotoobiekt 81 x 60 x 1 cm, płyta pilśniowa (6 wydruków cyfrowych 21×30 cm). Opis: Rejestrując swoje
maszerowanie po Poznaniu za pomocą aplikacji fitnessowej Strava, układałem hasło ciągnące się przez
mapę miasta: „Myśl i bogać się”. Jest to tytuł książki Napoleona Hilla, jednego z pierwszych autorów
poradników typu „jak osiągnąć sukces”. Serię moich marszów zamknąłem w postaci ramek sklejonych w
imitację kompozycji, którą spotkać można w sieciowych sklepach z artykułami do dekoracji wnętrz.Klara Woźniak, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „never lose faith in human
race”, 2022, instalacja, chłodziarka, robotyczna meduza, pleksi, 70x70x200 cm. Opis: Turritopsis
nutricula to meduza uznawana za jedyny potencjalnie nieśmiertelny organizm na Ziemi. Mechaniczna
kopia meduzy zostaje zamknięta we współczesnym sarkofagu – chłodziarce, niezniszczalnym
elektrośmieciu, który pokrywa odręczny grawer historii cywilizacji i technologii. Czy nieśmiertelność też
zostanie zmonopolizowana?Klara Woźniak, Klara Woźniak, Klara Woźniak, Jakub Rudzik, I rok mgr, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Bez tytułu”, 2022, obiekty 30x30x20cm,
szkło, druk 3D, piasek, panele LED. Opis: Punktem wyjścia do stworzenia pracy była moja fascynacja
hostile architecture – obiektami w przestrzeni miejskiej które mają ograniczać pewne zachowania, takie
jak siadanie czy przebywanie w konkretnym miejscu. W obiektach tych interesuje mnie ich wymiar
estetyczny, którego celem jest ukrycie prawdziwej, często opresyjnej funkcji przedmiotu. Starannie
zaprojektowane kontrastują z chaotyczną tkanką miasta, a ich czystość i powtarzalność poddaje w
wątpliwość realność obiektu. Wybrane przeze mnie ławka i barierki są tylko nieznacznie przekształcone
względem tego, co zaobserwowałem w przestrzeni miejskiej. Wyciągnięte z domyślnego kontekstu i
wstawione do gablot ukazują swoją niepokojącą naturę.Jakub Rudzik Jakub Rudzik Jakub Rudzik
Opis: Strona zapobiegająca wszelkim dolegliwościom, lecząca już występujące i poprawiająca
samopoczucie. Praca działa na wszystko i wywołuje uśmiech.
Katsiaryna Kardash, I rok mgr, Edukacja Artystyczna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Album
(bez)rodzinny”, 2022, fotoalbum. Opis: Rodzimy. Wychowujemy. Umieramy. Rodzimy się. Wychowujemy
się. Co sprawia, że jesteśmy tym, kim jesteśmy? Przeznaczenie czy przypadek? Od małego
obserwujemy: dziadków, rodziców, brata, siostrę… Doroślejąc bardziej zwracamy uwagę na zachowania
społeczne, na to jak działa świat. Obserwujemy i uczymy się poprzez naśladowanie. Jest w tym cały
system. Hierarchia. Harmonia. A co staje się wtedy, kiedy w tym systemie występują pewne braki?
Harmonia się zaburza. Oby przewrócić ją, próbujemy wypełnić te braki. Lecz czym? Czy jest jakiś na to
algorytm?Katsiaryna Kardash Katsiaryna Kardash https://issuu.com/19889/docs/album_bez_rodzinny_kardash Wystawa studentek i studentów „SOMETIMES MAKING NOTHING LEADS TO SOMETHING” udział
wzięły/li: Ida Derczyńska, Mateusz Janik, Maja Korczyńska, Lena Peplińska, Jakub Rudzik, Daniela
Weiss, Klara Woźniak, Opieka artystyczna: prof. Piotr Wołyński, mgr Agnieszka Antkowiak, Pracownia
Fotografii w Kontekstach, 8-13.04.2022, Galeria AT.Widok wystawy Widok wystawy Widok wystawy Klara Woźniak, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „to tylko nic…”, 2022,
instalacja: kafle z popiołu (jeden kafel 60x30x3 cm), opis: Gdyby świat się skończył, zostałby z niego
tylko obłok popiołu rozpraszający się po galaktyce.Widok pracy, Klara Woźniak, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „to tylko nic…”,
2022, instalacja: kafle z popiołu (jeden kafel 60x30x3 cm)Detal, Klara Woźniak, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „to tylko nic…”, 2022,
instalacja: kafle z popiołu (jeden kafel 60x30x3 cm)Maja Korczyńska, III rok lic, Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach,
„Oprowadzanie Kuratorskie”, performance, 2022.Maja Korczyńska, III rok lic, Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach,
„Oprowadzanie Kuratorskie”, performance, 2022.Jakub Rudzik, I rok mgr, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Out of thin air”, 2022, instalacja
2,5×3,5×0,5m, osuszacz powietrza, folia malarska. Opis: Praca dotyczy otaczającego nas powietrza –
niezauważalnego, a więc prawie nieistniejącego. Fascynujący proces uzyskiwania wody z powietrza,
materializacji z niczego, do którego nawiązuje tytuł, który w tłumaczeniu na polski znaczy „pojawić się
znikąd”. Kontrola nad otoczeniem, na której zależy ludziom, jest pozorna – klimatyzacja to triumf
człowieka nad naturą, tak długo, jak nie rozwiną się w niej grzyby. W pracy wykorzystałem urządzenie
służące do osuszania powietrza. Woda skroplona w tym dążącym do utrzymania kontroli procesie,
stworzyła miejsce dla dzikiego życia.Detal, Jakub Rudzik, I rok mgr, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Out of thin air”, 2022, instalacja
2,5×3,5×0,5m, osuszacz powietrza, folia malarska.Lena Peplińska, III rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „5771q”, 2022,
instalacja, rzeźba góry lodowej, wydruki cyfrowe na piance, stal, plastik, ciastka z wróżbą.Detal, Lena Peplińska, III rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „5771q”,
2022, instalacja, rzeźba góry lodowej, wydruki cyfrowe na piance, stal, plastik, ciastka z wróżbą.Detal, Lena Peplińska, III rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „5771q”,
2022, instalacja, rzeźba góry lodowej, wydruki cyfrowe na piance, stal, plastik, ciastka z wróżbą.Mateusz Janik, I rok mgr., Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach,„screensaversymphony”,
2022, 8 wygaszaczy ekranu dla systemów Windows i macOS. Opis: Wygaszacze ekranu w miejscach
pracy kojarzone są z rodzajem kontroli nad aktywnością pracowników przy równoczesnym dbaniu o
wizerunek firmy. Podchodzę do sytuacji inaczej: moje wygaszacze zachęcają pracowników do szukania
form odpoczynku w biurze. Dodatkowo towarzyszy im dźwięk będący zlepkiem rozmów pracowników.
Wygaszacze nieudolnie śpiewają, prowadząc ze sobą konwersację na melodię popowych przebojów.
https://vimeo.com/manage/videos/712860677/
Mateusz Janik, I rok mgr., Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach,„screensaversymphony”,
2022, 8 wygaszaczy ekranu dla systemów Windows i macOS, dokumentacja wideo Full HD 3’13”.
http://screensaversymphony.tumblr.com
Dostępne do pobrania na stronie. Mateusz Janik, I rok mgr., Fotografia, Pracownia Fotografii w
Kontekstach,„screensaversymphony”, 2022, 8 wygaszaczy ekranu dla systemów Windows i macOS.
Ida Derczyńska, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Poznanie”, 2021, index html,
praca interaktywna. Opis: W Pracy wykorzystuję rejestrację zjawiska dyspersji akustycznej –
rozpraszania fal dźwiękowych. Punktem wyjścia moich fonicznych poszukiwań za każdym razem był
przystanek tramwajowy, znajdujący się w sercu Poznania – na Placu Bernardyńskim. Klikając ikonę
kolejnego przystanku można usłyszeć – udane bądź nie – próby rejestracji wyżej wspomnianego
zjawiska. Całość zwizualizowałam za pomocą minimalistycznych kresek, które nałożone na siebie,
tworzą skomplikowaną sieć na planie zarówno wizualnym, jak i akustycznym.
praca interaktywna, dokumentacja wideo – zrzut ekranu.