Pracownia Fotografii w kontekstach

prof. dr hab. Piotr Wołyński

mgr Agnieszka Antkowiak

Działania w Pracowni Fotografii w Kontekstach ogniskują się wokół twórczych możliwości różnych form rejestracji obrazu i ich funkcjonowania w dzisiejszych technologiach komunikacyjnych.

Technika fotografii traktowana jest jako punkt wyjścia do eksperymentu, pracy nad indywidualnymi rozwiązaniami formalnymi, strukturalnymi i znaczeniowymi rejestracji. Równoległym obszarem działań i analizy jest post-internetowa kondycja sztuki i komunikacji. Dominacja reguł cyberprzestrzeni wypracowuje dziś szereg odmiennych sposobów obrazowania, uwalniając stopniowo sztukę od medialnego determinizmu # Zadajemy stare pytania, starając się znaleźć nowe odpowiedzi. Co widzimy, gdy patrzymy na fotografię? Jak materializować/mitologizować postmedialną rzeczywistość? # Szukamy nowych pytań w działaniu. Zaopatrujemy cybersferę w obrazy i wydobywamy z niej (czy to magiczna sztuczka?) nową materialność # Uczymy się praktyki koncentracji uwagi i porządkowania znaczeń na styku wielu rzeczywistości.

Mateusz Spich, I rok lic. Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Petals For
Armor’, 2022, wideo w pętli (0’23). Opis: Performance dokamerowy o przekształcaniu przyjemności na
ból. Bukiet czerwonych róż, który w społeczeństwie funkcjonuje jako symbol miłości, namiętności i
pożądania staje się w moich rękach batem, którym sam się biczuję.
Próbuję zranić się czymś, co powinno sprawiać przyjemność.
Aleksandra Seroczyńska, I rok lic. Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach,
“Wykrywanie tożsamości”, 2022, wideo 2’34”. Opis: Patrząc w odwrócone do góry nogami oczy, zdałam
sobie sprawę, że ludzka dusza nie istnieje. W którym momencie przestajemy postrzegać osobę tak, jak
postrzegaliśmy wcześniej?
Aleksandra Seroczyńska, I rok lic. Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, “Nie
ma mnie tu”, 2022, wideo 5’11”. Opis: Przenoszę się w wirtualną przestrzeń. Jestem w środku skanu
pokoju, po którym chodzę w rzeczywistości. Nie czuję, że w nim przebywam.
Bartłomiej Puch, I rok lic. Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Świetlik”, 2022,
instalacja wideo. Opis: Telewizor u dziadków. Ciągle działający. Tło dźwiękowe. Sytuacja, którą kojarzę z
ich domem. Jaka jest moja relacja do telewizji? Co jest moim świetlikiem?
Damian Książek, I rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Stanąłem na
swoim miejscu”, 2022, wideo full HD. Opis: Nawiązując do pracy Leszka Knaflewskiego „Stoisz na moim
miejscu” staram się rozbić żarówkę – ideę, lecz nie mogę w nią trafić, podobnie jak nie mogę trafić na
żaden pomysł. Każdy wymach jest odzwierciedleniem moich poszukiwań, z których nic (nadal) nie
wynika.
Mateusz Hadaś, I rok lic., Fotografia Intermedialna, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Zawijanie”,
2022, Wideo Full HD, 3’30’’. Opis: Zawijanie dłoni w obrazy jej owijania, pętle i powielenia czynności.
Ida Derczyńska, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „◤”, 2022, strona mobilna.
Opis: Strona zapobiegająca wszelkim dolegliwościom, lecząca już występujące i poprawiająca
samopoczucie. Praca działa na wszystko i wywołuje uśmiech.

https://vimeo.com/manage/videos/712860677/

Mateusz Janik, I rok mgr., Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach,„screensaversymphony”,
2022, 8 wygaszaczy ekranu dla systemów Windows i macOS, dokumentacja wideo Full HD 3’13”.

http://screensaversymphony.tumblr.com

Dostępne do pobrania na stronie. Mateusz Janik, I rok mgr., Fotografia, Pracownia Fotografii w
Kontekstach,„screensaversymphony”, 2022, 8 wygaszaczy ekranu dla systemów Windows i macOS.

Ida Derczyńska, I rok mgr, Fotografia, Pracownia Fotografii w Kontekstach, „Poznanie”, 2021, index html,
praca interaktywna, dokumentacja wideo – zrzut ekranu.