Pracownia Neofotografii
dr Anna Kędziora
mgr Max Radawski
konsultant: dr hab. Krzysztof J. Baranowski
Pracownia NeoFotografii jest w prostej linii kontynuatorką idei i ducha Pracowni Fotografii Intermedialnej, a która powstała w 1989 roku.
Charakter Pracowni oparty jest na rozumieniu fotografii, jako istotnego połączenia z szeroko rozumianą rzeczywistością. Tą materialną, jak i mentalną (duchową). Program, to traktowaniu fotografii, jako samoświadomego zawiązania uważnej relacji ze światem i dawaniem „sprawozdania z obecności”.
Specyfika programu nauczania w Pracownia NeoFotografii, to używanie obrazu fotograficznego na równi z innymi formami wyrazu artystycznego (mediami). Takimi jak rzeźba, formy przestrzenne, rysunek, video, grafika, design. W realizacji podejmowanych zagadnień i tematów, często fotografia traktowana jest jedynie jako punktu wyjścia do twórczych poszukiwań niefotograficznych (neofotograficznych) form wypowiedzi.
Dla prowadzących Pracownię NeoFotografii, przesłaniem, jak i celem nauczania, jest twórcza współpraca oparta o nieskrępowany, otwarty dialog w artystycznych poszukiwaniach poprzez stanowienie i rozwijanie tradycyjnych sposobów pojmowania i realizacji (nie tylko) obrazów. Inspirowanie poszukiwań i odkrywania własnego języka artystycznej wypowiedzi.
Przepływ
wideo
Woda jest niezbędna, pełna zmiennych stanów skupienia.
Poszukiwanie domu i bezpieczeństwa w nieustannym przepływie sprawiło, że przyjrzałam się codziennemu rytuałowi zanurzania się. Kontakt z wodą i oddanie kontroli nad obrazem umiejscowiły mnie we wdzięczności za proces nieustannych zmian i schodzenia w głębinę. Przepływ trwa niezależnie od nas.
Realizacja nawiązująca formą do otwartości domu i falowania wody.
Julia Sokołowska
Zwiędlenie
photobook, format A3, druk na papierze Prodesign, o gramaturze 120
Czas i dotyk
oswajają mnie z ziemią.
Oddaję przestrzeń.
Ferment.
Szepty, szepty,
nie słyszę oddechu
w świecie tuż obok.
Biosfera,
biostrefa,
biotransformacje.
Zwiędlenie to zwrócenie się ku organizmom marginalizowanym, wykluczonym, pomijanym. Kilkutygodniowa praca z organicznymi tkankami, rozkładającymi się i pleśniejącymi w przestrzeni domu.Julia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
ZwiędlenieJulia Sokołowska
Zwiędlenie
Zwiędlenie
Natalia Sulikowska
Zestawienie zbiorcze spisów z natury
instalacja: kurz, lustro, szkło
Kurz jest komentarzem do relacji między czasem i przestrzenią, między kosmosem, a cząstką. Zawiera w sobie wyindywidualizowaną esencję rzeczywistości, świat materialny zostaje zneutralizowany i przetransportowany do postaci skoncentrowanej.
Z osadu codzienności stworzyłam kokon, niebędący możliwym do umiejscowienia w czasie. Jednocześnie martwy i żywy byt, w którym pochód czasu nabiera wymiaru fizycznego. Kurz w mojej pracy jest swoistym uosobieniem przemijania.Natalia Sulikowska
Zestawienie zbiorcze spisów z naturyNatalia Sulikowska
Zestawienie zbiorcze spisów z naturyNatalia Sulikowska
Zestawienie zbiorcze spisów z naturyNatalia Sulikowska
Zestawienie zbiorcze spisów z natury
Kartka
wideo, rysunek węglem na papierze
Projekt ten jest odpowiedzią na temat „czas który spaja”. Moje poszukiwania zaczęły się od rozważań filozofów na temat czasu, jednakże w trakcie procesu okazało się, że opowieść zaczęła zmierzać w inne rejony. Był to obszar mojej psychiki oraz mroku, jaki napotkałem podczas swojego życia. Praca zakreśla problem otchłani, którą sami zaczynamy sobie wyznaczać, na samym początku może być ona niewinna, sprawiać wrażenie nieistotnej, lecz wraz z czasem staję się coraz bardziej przytłaczająca, zaczyna określać nasz świat i przez to nas samych.
Małgorzata Markiewicz
Pomiędzy
Fotografia, projekcja, obiekt – wydruk 3d, wymiary: 12 cm x 8 cm x 3 mm
Punktem wyjścia do powstania pracy była refleksja nad światłem i cieniem. Wiązka światła padająca na przedmiot tworzy jego odbicie, cień – substancję, która w swojej ulotnej formie jest pomiędzy rzeczywistością a abstrakcją. Stanowi ślad przedmiotu, jego relikt, pozostałość. W pracy podjęłam próbę zmaterializowania czegoś tak nieuchwytnego. Transmituję substancję do świata cyfrowego, by na nowo wpisać ją w analogową formę. Multiplikuję, zestawiam oba światy w projekcji. Eksperymentalna próba poszukiwania nowych znaczeń tej samej, a może już innej substancji.Małgorzata Markiewicz
PomiędzyMałgorzata Markiewicz
PomiędzyMałgorzata Markiewicz
PomiędzyAleksandra Jewuła
Triste post iterum
fotografia
(…) W tym nowym doświadczeniu niewielkości świata z pewnością gra swoją rolę triste post iterum, smutek po podróży, będący naszym udziałem, kiedy wracamy do domu po intensywnych doznaniach związanych z daleką wyprawą. Wydawało się, że dotarliśmy do jakichś granic albo doświadczyliśmy czegoś, co nie byłoby nam dane, gdybyśmy się nie urodzili w epoce, w której podróż stała się czymś więcej niż przywilejem lub przekleństwem – przygodą. Wtedy, położywszy walizki w sieni, pytamy: Czy to już wszystko? Czy to właśnie to? A więc o to chodziło?
Olga Tokarczuk Czuły Narrator
Doznanie smutku po odbytej podróży jest jak wybudzenie z pięknego snu. Rzeczywistość staje się przytłaczająca. Tęskniąc do (nie)przeżytego, sen staje się jedyną drogą ucieczki, która zaprowadzi po raz kolejny do innego, nierozpoznanego świata osadzonego w odcieniach błękitu, zieleni i złota.Aleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterumAleksandra Jewuła
Triste post iterum
Dźwięk położyłam obok drewna
wideo, audio
Najpierw pojawiła się rozmowa. Następnie przyszła obserwacja. Wśród nas są jeszcze ludzie kultywujący procesy, które wraz z modernizacją, zaniknęły bądź straciły na wartości. Ci, których życie dalej współzależne jest od natury, zachowali je. Przybierają one wręcz rytualny charakter, mimo że zainteresowani usilnie starają się tego wyprzeć.
Przekazywane są czule wraz z upływem pokoleń. To nadaje ciepły rytm czynnościom i podtrzymuje je przy życiu. Zarezerwowane są jednak wyłącznie dla męskiej części rodziny. Czy więc stanowią one rytuał? Czy można poddać je instrukcji? I wreszcie, czy można wykraść je niezauważenie i mimo zaprzeczenia wszystkim determinantom, poznać ten świat?
Musiałam się przekonać.
Oliwia Oleszak
Nagi Syn
książka
Niektórzy z „współzależnych” posiadają dodatkowy dar – potrafią komunikować się z roślinami. Nazywam ich zaklinaczami.
Podróżowałam wraz z chłopcem, który pokazał i opowiedział o historii budowania relacji z roślinnymi gatunkami. Mówił o mocy i czarach. I o tym, jak zmienia się ich postrzeganie wraz z upływem czasu. Czasami już nie był w stanie zrozumieć, o czym mówi mu dziadek.
Tę podróż zamknęłam w książce.Oliwia Oleszak
Nagi SynOliwia Oleszak
Nagi SynOliwia Oleszak
Nagi SynOliwia Oleszak
Nagi SynOliwia Oleszak
Nagi SynOliwia Oleszak
Nagi Syn
Happy Karaczan
obiekt: polymorph, szkło, silikon; wideo: 00:05:00
Karaczany Madagaskarskie (karaluchy) są sprzedawane jako pokarm dla innych organizmów. Odwracam sytuację i to ja staję się pokarmem dla nich. Karaczany żyją w stworzonym przeze mnie terrarium, które zostało wykonane całkowicie ze sztucznego tworzywa i dostosowanego do ich trybu życia. Jako pokarm służą im twarzo-żelki, w których skład wchodzi moja krew oraz agar (wegański odpowiednik żelatyny). Tytuł projektu Happy Karaczan nawiązuje do nazw karm dla zwierząt jak np. Happy dog.
Mateusz Janik Ir. mgr
Tytuł: “Gdy spojrzałam na siebie, zobaczyłem coś nowego (When I looked at myself, I saw something new)”
Róża pozostaje różą w każdej swojej postaci. Powłoka, którą tworzymy, zaczyna żyć własnym życiem. A ludzie, którzy nie istnieją, powstają przez samą myśl i prezentują siebie tak jak my.Mateusz Janik Ir. mgr
Tytuł: “Gdy spojrzałam na siebie, zobaczyłem coś nowego (When I looked at myself, I saw something new)”
Mateusz Janik Ir. mgr
Metamorfozy (Metamorphoses)
Instalacja: 2000 chusteczek do demakijażu, odbity makijaż, stal, nić, wentylator, 150x70x72 cm, 2022.
https://youtu.be/Y59troAjZw8Mateusz Janik Ir. mgr
MetamorfozyMateusz Janik Ir. mgr
MetamorfozyMateusz Janik Ir. mgr
MetamorfozyMateusz Janik Ir. mgr
MetamorfozyMateusz Janik Ir. mgr
MetamorfozyMateusz Janik Ir. mgr
Metamorfozy
Mateusz Janik Ir. mgr
Przejścia (Transitions)
Instalacja wideo, zapętlona, 2022.Mateusz Janik Ir. mgr
Przejścia (Transitions)
Instalacja wideo, zapętlona, 2022.Mateusz Janik Ir. mgr
Przejścia (Transitions)
Instalacja wideo, zapętlona, 2022.
Przejścia (Transitions)
Instalacja wideo, zapętlona, 2022.
Magdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”
obiekt: lustro/kora/masa bitumiczna
wymiary:80×150 cmMagdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”Magdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”Magdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”Magdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”Magdalena Jaroń Ir. mgr
Tytuł: „Horyzont zdarzeń”Jakub Rudzik Ir. mgr
Tytuł: „Oswojenie”
obiekty, interwencje w przestrzeni
Beton, kolce na ptaki, wypełniacze do paczek, sznurek
Praca podejmuje kwestię granicy między światem ludzi i zwierząt. Kolce na ptaki, w imię komfortu i życia w sterylnych warunkach, wypychają te zwierzęta z przestrzeni zamieszkałych przez ludzi. Gest przykrycia kolców ma na celu umożliwienie przesiadywania na wcześniej wyłączonych z użycia elementów architektury. Wybór materiałów do poruszenia tej tematyki nie opierał się wyłącznie na kontraście ostre/miękkie, lecz także na ich podobnych właściwościach – oba produkty umożliwiają życie w którym wszystko jest pod kontrolą. Można je zakupić jako segmenty, co pozwala na używanie ich w ilości i konfiguracji dostosowanej do indywidualnych potrzeb.Jakub Rudzik Ir. mgr
Tytuł: „Oswojenie”Jakub Rudzik Ir. mgr
Tytuł: „Oswojenie”Jakub Rudzik Ir. mgr
Tytuł: „Oswojenie”Jakub Rudzik Ir. mgr
Tytuł: „Oswojenie”Monika Wiśniewska Ir. mgr
chwalebna praktyka
Tytuł: polish kintsugi
Potłuczona porcelana i fajans.
Technika własna inspirowana tradycyjną japońską sztuką kintsugiMonika Wiśniewska Ir. mgr
chwalebna praktykaMonika Wiśniewska Ir. mgr
euforyczne turbulencjeMonika Wiśniewska Ir. mgr
euforyczne turbulencjeMonika Wiśniewska Ir. mgr
nieskończona niepoczytalnośćMonika Wiśniewska Ir. mgr
nieskończona niepoczytalnośćMonika Wiśniewska Ir. mgr
wyobrażenie szczęściaMonika Wiśniewska Ir. mgr
wyobrażenie szczęściaPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: Indywidualismus
Technika: mieszana/ papier i siatka druciana
Format: 110 cm x 90 cm
Opis pracy:
Splot z pociętych gazet, newsów, reklam i cyfrowych komunikatów. Osadzone na siatce, nawiązują do organicznej formy. Tworzy samoistny model, którego forma może się zmieniać, tak jak wszechobecna kultura konsumpcyjna.Patrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusPatrycja Przedwojska Ir. mgr
Tytuł: IndywidualismusIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytki
Wypalone w blasze użyłkowania wiosennych i jesiennych liści.
Poprzez nawarstwienie oddzielnych układów waskularnych.
Kształty przypominające skrawki pajęczej sieci czy system naczyń krwionośnych.
Blaszki mogą mieć również charakter użytkowy, posłużyć za zestaw dziecięcych
szablonów do odrysowywania kształtów.Ida Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytkiIda Derczyńska Ir. mgr
Tytuł: Skrawki
zestaw obiektów
tytanowo cynkowe płytki