Pracownia Projektowania Wydawnictw
prof. dr hab. Krzysztof Molenda
mgr Piotr Marzol
Celem nadrzędnym w Pracowni jest wykształcenie potrzeby i umiejętności ustawicznego studiowania, zdobywania oraz poszerzania wiedzy w szerokim zakresie zagadnień projektowych, zjawisk kulturowych, dla wykształcenia świadomej, indywidualnej postawy i wypowiedzi artystycznej.
Kompozycja typograficzna, układ tekstu, ilustracji, layout rozkładówki, użycie koloru, kontrastu, hierarchia informacji, jest jak komponowanie obrazu, czy też utworu muzycznego. Bez względu na użyte technologie nadal istotne są proporcje, kompozycja, przestrzeń, relacje poszczególnych elementów, rytm i rozłożenie akcentów, świadome użycie dostępnych środków dla budowania pożądanych kontekstów i wypowiedzi.
Opanowanie współczesnego cyfrowego warsztatu, jak i technik tradycyjnych, służy przede wszystkim osiągnięciu czytelnego, artystycznego przekazu.
Aleksandra Jewuła
Opracowanie graficzne książki – Małe Kobietki, Louisa May Alcott
Wybierając tę książkę patrzyłam na nią oczyma dziecka, kiedy po raz pierwszy ją czytałam. Chciałam przywołać to wspomnienie, które pozwoliło mi spojrzeć na publikację w zgoła odmienny sposób. Treść lektury zawiera pomiędzy humorystycznymi a moralistycznymi historiami z życia bohaterek przykłady postaw feministycznych; jak dążenie do niezależności czy walki z konwenansami.
Całość wzbogacają grafiki stworzone z archiwalnych, rodzinnych fotografii, ukazujące głównie kobiety na różnym etapie życia. Zestawiam je odpowiednio z każdym rozdziałem nawiązując do zawartej w nim problematyki. Połączenie XIX- wiecznej powieści ze współczesnymi grafikami nadaje dynamizm publikacji.Aleksandra Zwolankiewicz
Opracowanie graficzne zbioru opowiadań Brunona Schulza „Sklepy Cynamonowe”.
Projekt książki opierał się o serię ilustracji rozdziałowych, które wykorzystują barwną stylistykę opowiadań i ikonizują przedstawione w nich elementy. Ich kolorystyka została sprowadzona do czterech barw, które współpracują na okładce, oraz tworzą swoisty kod kolorystyczny poprzez łączenie w pary we wewnętrznych ilustracjach.
Książkę złożono krojami FF Scala Pro Martina Majoora (tekst główny) oraz Cyrulik Macieja Połczyńskiego (nagłówki).Anna Tomczyk
Opracowanie graficzne interaktywnego ebooka
https://xd.adobe.com/view/007f2340-f965-49bc-9699-f1a3cdf2c15e-552c/
Dziesiąty tom Utworów zebranych Mirona Białoszewskiego gromadzi teksty poetyckie publikowane w książkach wydanych po roku 1980. Wybrałam pięć tekstów, które umieściłam we wnętrzach mieszkania w bloku. Białoszewski bardzo często wspominał o architekturze miasta, blokowiska, uczuciu obcości podczas mieszkania w bloku z wielkiej płyty, w którym znalazł się po Wojnie. Chciałam wcielić się w rolę podmiotu lirycznego i za pomocą typografii spróbować oddać tę obcość.Daniel Kubacki
Opracowanie graficzne interaktywnego ebooka
Anatomia Powrotu Roberta Kubicy to publikacja interaktywna opowiadająca historię kierowcy Formuły 1, który po wypadku z którego ledwo uszedł z życiem, powrócił do najszybszego sportu świata po 8 latach nieobecności. Projekt estetyką nawiązuje do prędkości Formuły 1, korzystając z dynamicznych przedstawień bolidów, którymi Robert Kubica rywalizował. Fotografie wyścigówek komponowane są z prostymi elementami
graficznymi. Inspiracją był język wizualny wykorzystywany w świecie sportów motorowych.Jakub Franczak
Opracowanie graficzne książki „Inwazja jaszczurów”.
Inwazja jaszczurów to satyryczna antyutopia opisująca ponadczasowe mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa. Tytułowe jaszczury są odpowiednikiem wszystkich „obcych”, autor pokazuje w ten sposób mechanizmy wykluczania i nienawiści obecne niestety również dziś. Čapek przestrzega nas przed ortodoksyjnością, fanatyzmem i upadkiem demokracji co czyni jego dzieło bardzo aktualnym.Julia Sokołowska
Opracowanie graficzne zbioru opowiadań Brunona Schulza „Sklepy Cynamonowe”.
Sklepy cynamonowe to jedna z najciekawszych pozycji polskiej prozy poetyckiej, autorstwa Bruno Schulza. Wydany po raz pierwszy w latach 30’ zbiór opowiadań ilustruje barwne, codzienne, na pozór zwykłe życie przypominające rodzinny Drohobycz autora. Postać ojca, zarządzającego grupą subiektów, handel tkaninami w ciasnych ulicach krokodylich, nocna podróż dorożką, rozbuchany ferrią barw sierpień i traktaty o manekinach.
Książka sklepy cynamonowe została zaprojektowana w formacie 14x19cm. Dynamiczne ilustracje na okładce korespondują z twardą oprawą i grzbietem w kolorze ciemnego granatu, wpadającego w fiolet, nawiązując do tradycji judaistycznej.
Wykonane odręcznie ilustracje, dzięki umieszczeniu ich przed rozpoczęciem każdego rozdziału książki nadają rytm i korespondują z treścią Sklepów.Karolina Koterwas
Opracowanie graficzne książki
Władysław Stanisław Reymont „Chłopi, Część pierwsza – Jesień”
Powieść porusza tematykę codziennego życia społeczności zamieszkującej wieś Lipce. Ukazuje trudy związane z pracą na roli, rodzinne relacje oraz międzypokoleniowe konflikty. Relacje o życiu i tradycjach przeplatają się z budzącymi zachwyt opisami przyrody.
Celem projektu było odzwierciedlenie atmosfery wiejskiego życia. Najważniejszą rolę odgrywają odwołania do świata przyrody. Zdjęcia elementów natury w wąskich, częściowo rozmytych kadrach stanowią próbę spojrzenia na świat oczami bohaterów powieści. Przywołują opisywaną rzeczywistość w sposób oniryczny, niedosłowny. Są jak urywki z życia, fragmenty realnego świata, który udało nam się dostrzec w trakcie śledzenia akcji powieści.
Surowość formy, kolorystyka oraz ręczne wykonanie podkreślają atmosferę wiejskiego życia. Stanowią próbę przeniesienia odbiorcy do tamtego świata, wczucia się w emocje bohaterów i klimat ludowego życia.Marcelina Walkowiak
Opracowanie graficzne opowiadania Przemiana Franza Kafki
Opowiadanie Przemiana Franza Kafki od zawsze było bliskie mojemu sercu. Stopień metaforyzacji dzieła sprawił, że bez wahania dałam się wciągnąć tej surrealistycznej rzeczywistości. Wizualne opracowanie książki towarzyszące zmaganiom Gregora Samsy jest hołdem dla słowa, które oprócz niesionego znaczenia, opowiada historię swoją formą i kształtem. Zniekształcenia poznawcze pojawiające się w historii mają swoje odzwierciedlenie również w warstwie obrazu. Sięgając po opowiadanie Franza Kafki na przestrzeni wielu lat dostrzegłam jak ponadczasowy i uniwersalny jest ten utwór. Być może dlatego z każdą kolejną lekturą odkrywam coś nowego a moja perspektywa zmienia się, ulega przemianie.Marianthi Lykoudi
Kompozycja typograficznaMichał Gorczyca
Opracowanie graficzne sztuki „Burza” Williama Szekspira.
Celem projektu było odniesienie się z szacunkiem do ponadczasowego charakteru twórczości Szekspira. Dobór kroju pisma oraz metod składu tekstu nawiązuje historycznie do czasów, w których powstawało dzieło. Projekt okładki subtelnie przełamuje konwencjonalne ramy projektu.Patrycja Walczak
Opracowanie graficzne interaktywnego ebooka
Rok 1984 to futurystyczna powieść pełna politycznych odniesień. Unaocznia mechanizmy opresyjnej władzy, pokazuje nam jak na dłoni co stanie się jeśli odczłowieczymy jednostkę na rzecz systemu, jeśli utracimy krytyczne podejście do osób sprawujących władzę i jeśli poddamy się propagandzie. Publikacja formą nawiązuje do uczucia inwigilacji jakie towarzyszy fabule książki. Zdjęcia budzące niepokój kierują naszą uwagę na to, że każda sytuacja może być dwuznaczna.Aleksandra Zwolankiewicz
Opracowanie graficzne gazety
Tekst: Zuzanna Puk, studentka Filologii polskiej na UAM
Gazeta „Mokosz” jest gazetą dla współczesnych wiedźm. Porusza zarówno zagadnienia z zakresu dobrego bytu czytelniczek jak i przybliża dla nich tematy historyczne. Dodatkowo posiada dział mówiący o aktualnych wydarzeniach dotykających wiedźmy w Polsce oraz porusza tematów związanych z przyszłością, jakimi są wróżby znajdujące się w każdym numerze.
Projekt jest wynikiem współpracy graficzki oraz filolożki. Zakładał on stworzenie fantastycznej i humorystycznej gazety dla współczesnych wiedźm. Ilustracje dopełniające treść artykułów i poradników są stylizowane na ryciny, a wypełnieniający je błękit uspokaja formy i działa bardziej globalnie na rozkładówkach.Jakub Franczak
Opracowanie graficzne gazety
„Ściśle Fajne” to gazeta, która powinna być traktowana z przymrużeniem oka. Jest to zbiór fake newsów w postaci artykułów. Absolutne bzdury z tajemniczymi rycinami i clickbaitowymi tytułami podane w uspójnionej formie.Julia Sokołowska
Opracowanie graficzne gazety
Projekt gazety Chaos powstał z połączenia projektu gazety Kobiety sztuki oraz publikacji gazety artystycznej z moimi fotografiami. Przeplatam moje fotografie z tekstami i twórczością artystek ikon polskiego środowiska jak np. Gustowska, Piotrowska, Helander czy Żebrowska, z publikacją o O’Keffe i ekspresją poetycką Augustyniak. Skupiam się na minimalistycznej zarazem intensywnej w barwie i obrazie publikacji. Julia SokołowskaKarlona Koterwas
Opracowanie graficzne gazety
Projekt gazety kryminalistyczno – historycznej „Echo Ebersa” porusza temat występowania arszeniku w życiu codziennym XIX wieku. Opisuje powiązane z nim zbrodnie, absurdy i tragiczne przypadki zatruć, spowodowane nieograniczonym dostępem do śmiertelnej trucizny.
„Echo Ebersa” to gazeta dla pasjonatów zbrodni, zagadek kryminalnych oraz dla tych, którzy chcą poznać ciekawostki ze świata nauki oraz tajemnicze historie z przeszłości.
Estetyka projektu nawiązuje do prasy rozpowszechnianej w XIX wieku. Ręcznie wykonane ilustracje oraz typografia nawiązują stylistyką do rycin i tekstów występujących w gazetach z tamtego okresu.Kasia Wit
Opracowanie graficzne projektu wydawnictwa wielostronicowegoMaja Kaczmarzyk
Opracowanie graficzne projektu wydawnictwa Błękitna Księga
Od zawsze ludzkość zainteresowana jest tym, czy jesteśmy sami w kosmosie.
Co stałoby się, gdyby to istoty z innych zakamarków Wszechświata sterowały tym co o nich wiemy, powoli przygotowując nas na swoje nadejście? W jaki sposób mogliby to zrobić najspokojniej? Albo co gdyby taka gazeta wydana przez Obcych dostała się w ręce prawdziwego naukowca, pragnącego dotrzeć do prawdy?Margareta Ohnsorge
Opracowanie graficzne gazety
„Postmoderna” to gazeta prezentująca i komentująca teksty kultury i nauki powstałe w oparciu o myślenie postmodernistyczne. Porusza tematy z obszarów nauk społecznych, architektury, sztuki oraz literatury.
Teksty zawarte w projekcie to fragmenty prac badawczych dwóch antropologów społecznych – Horace Miner i Nadii Seremetakis oraz artykuły pochodzące z internetowego magazynu Dwutygodnik.com.Maria Godawa
Opracowanie graficzne gazety
„Nihon” to gazeta prezentująca współczesne, bardzo kontrastowe oblicza Japonii.
W projekcie zaprezentowane zostały teksty o katastrofach i wielkich wypadkach, jakie miały miejsce w tym kraju, a także o dwóch japońskich wyspach, które cieszą się nietypową sławą.Michalina Nowacka
Projekt realizowany we współpracy z Magazynem TUUMarta Jaśkowiak
Projekt realizowany we współpracy z Pracownią Książki ASP w Warszawie prof. dr hab. Macieja BuszewiczaPaulina Krynicka
Opracowanie graficzne gazety
Wydawnictwo stanowi formę wspomnienia istniejącej w okresie międzywojennym gazety pt. ,,Mały Przegląd”. Celem prezentowanego projektu jest przybliżenie inicjatywy powstałej w okresie miedzywojennym pisma pisanego i redagowanego przez dzieci. Czasopismo, niegdyś łączące dzieci z różnych kultur i warstw społeczych, dziś stanowi bezkompromisową diagnozę ówczesnego społeczeństwa i świadectwo minionych czasów.
Projekt powstał jako przypomnienie wiodącej idei pedagogiki Janusza Korczaka, która opierała się na założeniu, że dziecku należny jest taki sam poziom szacunku i uwagi, jakim obdarzamy osoby dorosłe.Weronika Kalemba
Projekt realizowany we współpracy z Magazynem TUU