Laboratorium papieru
dr Dariusz Subocz
dr Marcin Lorenc
Głównym założeniem Laboratorium Papieru jest przywrócenie i rozwijanie sztuki papierniczej.
W nowocześnie wyposażonej pracowni studenci mają możliwość opanowania warsztatu technologicznego z zakresu papiernictwa oraz zdobywania umiejętności rzemiosła introligatorskiego. Poprzez zestaw ćwiczeń studenci poznają tradycyjne techniki i wzory europejskie jak również wschodnie, zwłaszcza japońskie. Praca w pracowni realizowana jest na różnych poziomach zaawansowania, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i umiejętności studentów. Na niższych poziomach zaawansowania studenci poznają podstawowe techniki i realizują konkretne zadania pozwalające na zdobycie umiejętności, wiedzy i doświadczeń. W miarę opanowywania umiejętności i przechodzenia na wyższe poziomy zaawansowania studenci realizują własne projekty artystyczne a forma pracy z nimi staje się bardziej otwarta i zindywidualizowana. Celem pracowni jest wyposażenie studentów w jak najszerszy zakres wiedzy i kompetencji, które pozwalają im na realizowanie własnych projektów artystycznych związanych z szeroko pojętą dziedziną sztuki książki, która jest bardzo ważnym punktem odniesienia dla programu pracowni.
W październiku 2021 r. w ramach zajęć w Laboratorium Papieru, odbył się kilkudniowy plener papierniczy w Muzeum Drukarstwa i Piśmiennictwa w Grębocinie zrealizowany wspólnie z dr hab. Magdą Soboń i jej studentami z Pracowni Papieru z ASP w Łodzi. Plener prowadzony był w przestrzeni profesjonalnej pracowni konserwacji papieru i książki a studenci mieli możliwość zapoznania się z urządzeniami i materiałami wykorzystywanymi w pracy konserwatorskiej. W czasie pleneru studenci poznawali także metody pracy związane z tworzeniem własnego papieru z różnych roślin w tradycji zachodniego jak i wschodniego papiernictwa.
W grudniu 2021 r. studenci i prowadzący wspólnie odwiedzili wystawę pt: „Niewyczerpany papier. Echizen washi” w Muzeum Manggha w Krakowie.
W okresie od grudnia 2021 r. do marca 2022 r. studenci i prowadzący wykonali serię 54 notesów artystycznych, które zostały przekazane dla Hospicjum Palium w Poznaniu w ramach finansowego wsparcia ich działalności.
Karolina Koterwas, grafika, II r. książka z elementami pop up Karolina Koterwas, grafika, II r. książka z elementami pop up Monika Szczygieł, malarstwo, II st. I r. „Kalendarz 2021”, druk cyfrowy, risografia i akryl na papierze, 21cm x 26,5cm, 2022. Kalendarz 2021 to książka artystyczna na temat zaburzonego poczucia czasu. Forma standardowego kalendarza biurowego stała się punktem wyjścia do tego, żeby stworzyć narrację na temat roku 2021 i tego, jak odczuwanie czasu ulega zniekształceniu pod wpływem emocji. Harmonia czasu podzielonego na dni, tygodnie i miesiące zostaje zniszczona. Jedne dni powtarzają się, a inne znikają, żeby pojawić się w innym miejscu. Dopełnieniem książki jest film z autorskim komentarzem, który sugeruje, że rok 2021 nigdy się nie kończy i przypomina zbiornik, do którego można dokładać kolejne rzeczy. Kalendarz jest niewypełniony i prowokuje do tego, żeby dołożyć do niego więcej treści, lecz po co właściwie planować rok, którego już nie ma? Monika Szczygieł, malarstwo, II st. I r. „Kalendarz 2021” Monika Szczygieł, malarstwo, II st. I r. „zawsze jak jestem w ładnym miejscu to chcę ci je pokazać”, książka ze szkiców malarskich, A4, 2021 Szkice malarskie wypełniające wnętrze książki powstały w trakcie Pleneru Wydziału Malarstwa i Rysunku w Skokach w 2021 roku. Przedstawiają przeplatające się sceny z plenerowej codzienności i abstrakcyjnie ujęte wspomnienia. Książka jest rodzajem listu dla kogoś, kto nie może uczestniczyć w plenerze. Notatki wewnątrz zostały wymazane, ale ich przesłanie to: ,,Teraz najważniejsze co chcę powiedzieć, to to, że zawsze jak jestem w ładnym miejscu, to chce Ci je pokazać. […] Chciałbym żebyś zobaczył to moimi oczami, żebyś mógł nabrać dystansu wobec wszystkiego, co cię otacza.”. Ostateczną formę książki szkice uzyskały w Laboratorium Papieru. Monika Szczygieł, malarstwo, II st. I r. „zawsze jak jestem w ładnym miejscu to chcę ci je pokazać” Jagoda Springer, malarstwo, I st. I r., praca z wykorzystaniem techniki papier m稍h Jagoda Springer, malarstwo, I st. I r., praca z wykorzystaniem techniki papier mâché Jagoda Springer, malarstwo, I st. I r., praca z wykorzystaniem techniki papier mâché Jagoda Springer, malarstwo, I st. I r. Jagoda Springer, malarstwo, I st. I r. Michał Tarka, malarstwo, I st. I r., „Instagram w formie książki – album fotograficzny” Michał Tarka, malarstwo, I st. I r.„Instagram w formie książki – album fotograficzny” Teresa Nuckowska, malarstwo, I st. I r. Teresa Nuckowska, malarstwo, I st. I r. Natalia Kotkowska, grafika, III r., dwa przykłady książki w oprawie organicznej Monika Szczygieł, malarstwo, II st. I r., książka w oprawie organicznej Natalia Kotkowska, grafika, III r., oprawa koptyjska Natalia Kotkowska, grafika, III r., oprawa koptyjska Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Wiktoria Cichoń, malarstwo, II st. I r. Paulina Karkut, malarstwo, I st. I r. Paulina Karkut, malarstwo, I st. I r. Paulina Karkut, malarstwo, I st. I r. Agata Drzazgowska, malarstwo, I st. II r., Szkicownik malarski Kinga Grossmann, grafika, II r. Kinga Grossmann, grafika, II r., przykłady różnych rodzajów opraw Atanas Hristov, architektura wnętrz SIE, Ist. IIIr., sito do czerpania papieru ze znakiem wodnym i przykłady papierów otrzymanych z różnych roślin