XVI Pracownia Rysunku
dr hab. Mikołaj Poliński prof UAP
dr Jarosław Szelest ad.
Rysunek przez swoją prostotę, bezpośredniość notacji łatwość zapisywania odczuć, emocji, jest bliski myśleniu, często stanowi pierwszy zarys koncepcji dzieła.
Właściwości te sprawiają, że łatwo przenika odmienne języki artystyczne, nie tylko stając się często podstawą prac malarskich, rzeźbiarskich, instalacyjnych, działań performance, wideo czy też projektowych – architektonicznych ale również może stanowić ważny element, filmu, muzyki, poezji czy teatru.
Podatność rysunku na przenikanie odmiennych domen artystycznych stanowi bardzo interesujący punkt wyjścia dla pracy pedagogicznej. Doświadczanie artystyczne na styku różnych autonomicznych języków sztuki może być doskonałą podstawą do dalszych indywidualnych poszukiwań twórczych studentów. Do rozwijania ich wyobraźni i budowania indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej lub projektowej.
Rita Borralho Silva, Erasmus Drawing installation, black indian ink and charcoal on translucent vellum paper and beige 120g paper. Rita Borralho Silva, Erasmus. Artist book, black indian ink and charcoal on translucent vellum paper, 21 x 14,8 cm, 50 pp. erça-feira (in. Tuesday) is a visual „poetry” essay depicting the dreamy and imaginative moment of finding meaning in daily life shadows and objects. It consists of two parts: a drawing installation where random spots of paint give space to drawings of clouds drawn in charcoal; and an artist book where little charcoal drawings arise from Indian ink paint drops, in the same graphic language as the drawing installation. Charlotte Gwendoline Quandt, Erasmus „you can see“ Collection of works dealing with transparency, lightness, paper, plastic and needle and thread and color accents Charlotte Gwendolin Quandt, Erasmus „broken“ is an exposition of my increased consumption during my time here in Poznan as an otherwise very frugal and mindful person. It is a conscious and critical examination and reflection on my way of dealing with more and cheaper options than I am used to. It is a very personal work that shows me my consumption, but also gives everyone else the opportunity to deal with the issue of consumption and take a moment to consciously think about it and feel it. „gebrochen“ works with the paradox that something as heavy as high consumption leaves light little white and delicate pieces of paper which add up to mountains of garbage. The work is in progress, as her consumption continues. Anna Krajewska/ Scenografia / 2 r / 1stopien Niewidizalne 1.Procentowy udział kobiet wśród osób na kierowniczych stanowiskach – 36% 2. Raport Kobiety na politechnikach (2017) pokazał, że – choć odsetek dziewcząt wśród studentów uczelni technicznych z roku na rok wzrasta – nadal jest ich tylko 37%. 3. Nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku doktorantek – na uczelniach technicznych stanowią one obecnie 41% wszystkich słuchaczy studiów trzeciego stopnia, co jest wyraźnym wzrostem od 2008 roku (o 8 punktów procentowych) 4. Wśród 50 największych spółek notowanych na giełdzie każdego z krajów Unii Europejskiej średnio tylko 11% stanowisk menedżerskich wysokiego szczebla i 4% stanowisk prezesów oraz szefów rad nadzorczych piastowanych jest przez kobiety. 6.7. Przeprowadzone w 2007 roku międzynarodowe badanie 25 439 bohaterów telewizyjnych programów dla dzieci wykazało, że zaledwie 13 procent postaci niebędących ludźmi reprezentowało płeć żeńską (odsetek ludzkich postaci rodzaju żeńskiego był trochę wyższy, ale wciąż niski – 32 procent). 8. 9. Analiza filmów dostępnych bez ograniczeń wiekowych wyemitowanych w latach 1990– 2005 ujawniła, że tylko 28 procent ról mówionych przypadło postaciom rodzaju żeńskiego – a co chyba jeszcze bardziej wymowne w kontekście postrzegania ludzi jako w domyśle mężczyzn, kobiety stanowiły tylko 17 procent osób w scenach zbiorowych. 10. W najnowszym sprawozdaniu, opublikowanym w 2015 roku, stwierdzono, że „kobiety stanowią tylko 24 procent osób, które się słyszy w wiadomościach radiowych, które się widzi w telewizji i o których się czyta w gazetach codziennych, dokładnie tak samo jak w 2010 roku”. 11. 12 Całkiem niedawno w badaniu, któremu poddano dziesięć podręczników politologii, okazało się, że zaledwie na 10,8 procent stron w tekście była mowa o kobietach (w niektórych tekstach, o zgrozo, na 5,3 procent. 13. W amerykańskiej analizie osiemnastu popularnych podręczników do nauki historii w szkole średniej wydanych między 1960 a 1990 rokiem wykazano, że stosunek ilustracji przedstawiających wymienione z nazwiska kobiety do ilustracji podpisanych nazwiskiem mężczyzny wynosił około 18 do 100 i tylko 9 procent nazwisk w indeksach należało do kobiet. 14. Choć w 2015 roku Pew Research Center donosiło w raporcie, że w gry wideo gra tyle samo Amerykanów co Amerykanek, to w zaledwie 3,3 procent gier promowanych na konferencjach prasowych podczas E3 (największego na świecie dorocznego expo producentów gier) w 2016 roku występowały postacie żeńskie. 15. W 2015 roku brytyjska maturzystka Jesse McCabe zauważyła, że z sześćdziesięciu trzech dzieł w jej programie edukacji muzycznej ani jedno nie zostało stworzone przez kobietę. 16. W Warszawie zaledwie 170 spośród 5471 obiektów miejskich nosi nazwę na cześć kobiet. To niewiele ponad 3 procent. 17. Filmy kobiet w produkcji filmowej z lat kobiet 2006 – 2017 – 14% – fabuła, pełny metraż 18. Filmy kobiet w produkcji filmowej z lat kobiet 2006 – 2017 – fabuła, krótki metraż – 27% 19. Filmy kobiet w produkcji filmowej z lat kobiet 2006 – 2017 – dokument – 30% 20. Filmy kobiet w produkcji filmowej z lat kobiet 2006 – 2017 – animacja – 30% 21.Filmy kobiet w produkcji filmowej z lat kobiet 2006 – 2017 – ogółem – 28% 22 Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich – 33 % 23. Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich – 27% – reżyserki 24. Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich – 8% – operatorki 25. Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich -29% scenarzystki 26. Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich -41% producentki 27. Kobiety filmowcy w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich -72% montażystki 28. Filmy fabularne 2006-2017 z udziałem kobiet w ekipie – 4% – kompozytorki 4 29. Filmy fabularne 2006-2017 z udziałem kobiet w ekipie – 27% – montażystki 30. Filmy fabularne 2006-2017 z udziałem kobiet w ekipie – 25% – scenarzystki 31. Filmy fabularne 2006-2017 z udziałem kobiet w ekipie – 5% – operatorki 32. Jurorki w konkursie głównym na festiwalu filmów fabularnych w Gdyni – 17% 33. Słynne postacie kobiet i mężczyzn występujące w treści 3 wybranych podręczników do nauczania historii dla klasy IV szkoły podstawowej (imiona i nazwiska, bez powtórzeń) – 4,8 % 34. Imienny udział kobiet i mężczyzn w zapisie treści podstaw programowych do nauczania historii w gimnazjum (2008) – 0% 35. Postacie kobiet i mężczyzn (imiennie, bez powtórzeń). Historia. Gimnazjum. Poznajemy przeszłość, Lech Moryksewicz, Maria Pacholska, Wiesław Zdziabek SOP Oświatowiec Toruń, 2009. Dane tylko w odniesieniu do pradziejów człowieka i historii starożytnej w podręczniku zatwierdzonym do użytku szkolnego wg obowiązujących od roku 2008 podstaw programowych. – 20,25% 36. Olsztynie kobiety są patronkami czterech procent ze wszystkich ulic, 37. W Gdyni – czterech i pół procent. 38. W Krakowie – siedmiu procent. 39. W Kielcach patronek jest 20, a patronów – blisko 200. 10 pro 40. W Raciborzu na 390 ulic przypada tylko dziewięć nazwanych na cześć kobiet. – 2.3 % 41. W Suwałkach patronkami zaledwie siedmiu z 173 ulic są kobiety (dwa i pół procent ogółu). 42. Procent kadencji rektorskich w podziale na płeć sprawującego funkcję – Uniwersytety 2,2 % 43. Procent kadencji rektorskich w podziale na płeć sprawującego funkcję – publiczne uczelnie akademickie – 4 % 44. Przyznane nagrody Nobla – chemia – 11.9% 45. Przyznane nagrody Nobla – ekonomia – 3.4% 46. Przyznane nagrody Nobla – literatura – 27.1% 47. Przyznane nagrody Nobla – Pokojowa Nagroda Nobla- 30.5% 48. Przyznane nagrody Nobla – fizyka 6.8% 49. Przyznane nagrody Nobla – fizjologia lub medycyna – 20.3% 50. Tylko 10 % patronów polskich szkół to kobiety. Anna Krajewska / Justyna Wisniewska/ Scenografia 2 r / 1 st. Anna Stachyra/ Malarstwo/ 2 r/ 1 st. Second skin- szkicownik Bonita von Gizycki, Erasmus Fragments I love drawing comics, but I never found the time to really create… I wanted to realize a project in which I capture my time (here in Poznan) illustratively in comic style. On trash. Because that keeps my expectation pressure down. My story is based on true events which I experienced in Poland. Whenever an idea for a story came to me, I took something from my surroundings. For example: garbage bags, receipts, napkins, foil, barrier tape or simple paper. Whatever I just had at hand. I chose the title „Fragments“ for my work because there is no more appropriate word for these short stories plucked out of context, with much room for interpretation. Beyond this course, I would like to create a book from the trash comics I have created here, which can always remind me of my time here. In addition, I have already received several requests from people who would like to buy this book. Anna Rynarzewska, Fotografia / 1 r / 1st. To co odrealnione staje sie prawdziwe Małgorzata Kepa / Fotografia / 1 r / 1st. Symbioza Malgorzata Kepa / Fotografia / 1r / 1st. Symbioza Hubert Guzik / Edukacja Artystyczna / 2 r / 1st. Zapisy audiosferyczne Hubert Guzik / Edukacja Artystyczna / 2 r / 1 st. Zapisy audiosferyczne Joanna Mazur / Grafika / 2 r / stud. jednolite Nebel Justyna Wisniewska / Scenografia / 2 r / 1 st. Lornetka Karolina Koterwas / Grafika / 2 r / stud. jednolite Appearance Karolina Mis / Architektura Wnętrz / 1 r / 2 st. Medytacje rysunkowe to seria szkiców, które powstały z inspiracji tematem ,,Rysuję, więc jestem”. Podczas ich tworzenia skupiłam się na samym doświadczeniu rysowania, pozwalając dać się poprowadzić narzędziu i w ten sposób czyniąc sam ten proces pewnego rodzaju formą relaksu. Szkice stają się w ten sposób zapisem czasu poświęconego na ich wykonanie, ponieważ celem ich powstania staje się sam proces rysunkowy, czas i praca włożona w poprowadzenie każdej linii, a nie sam efekt końcowy. Z inspiracji tymi szkicami projekt został przeniesiony na większy format (rolka papieru o długości około 30 m), co pozwoliło uwolnić się od ograniczeń narzucanych przez kartkę. Dzięki temu rysunek może być kontynuowany etapami i w rezultacie tworzyć jedną dużą pracę, która w takiej formie podbija efekt i dobrze eksponuje czas przeznaczony na jej powstanie. Praca, która pojawiła się na wystawie jest zapisem około 9 godzin rysowania, które wypełniły kilka metrów arkusza. Jakub Sieradz / Grafika / 2 r / stud. jednolite Inspiracja przedmiotem Malgorzata Gazda / Grafika / 3 r / stud. jednolite Przyszly do mnie mrowki i teraz musze posprzatac
Maria Strzelecka / Intermedia / 2r / 1 st. Martyna Zelazny / Grafika / 2 r / stud. jednolite Okno Martyna Zelazny / Grafika / 2 r / stud. jednolite Rejestracje uplywu czasu Aleksandra Skorupka, Katarzyna Gozdziak / Malarstwo / 3 r / 1 st. Aleksandra Skorupka, Katarzyna Gozdziak / Malarstwo / 3 r / 1 st. Tadeusz Niziolek / Grafika / 2 r / stud. jednolite User Experience Zofia Laska / Animacja / 1 r / 1 st. Kolo fortuny Praca bazowana jest na zoetropie, urządzeniu wykorzystującym efekt stroboskopowy. Postać ludzka, wzorowana na moim wyglądzie, kroczy naprzódw 24 fazach. Najefektywniej urządzenie prezentuje się w zaciemnionym pomieszczeniu, przy oświetlaniu szybko migoczącym światłem; oko łączy wtedy poszczególne fazy w złudzenie ruchu. Całość zawiera w sobie łącznie 36 faz animacji oraz 24 zdjęcia prac z dwóch semestrów.