II Pracownia Rzeźby i Otoczenia – Studyjna
prof. dr hab. Karolina Komasa
dr Michał Wielopolski ad.
II Pracownia Rzeźby i Otoczenia jest miejscem, które umożliwia studentom skupienie się przede wszystkim na modelowaniu z natury. Najważniejsze zadania to rzeźbienie studium aktu i portretu w najbardziej podstawowym i plastycznym materiale jakim jest glina. Konstruowanie rzeźby powinno opierać się na podstawowych zasadach kreacji rzeźbiarskiej, uwzględniających rozmieszczenie ciężaru, kierunków i napięć brył, właściwy kadr kompozycji, odpowiednią skalę, świadomy wybór materiału i techniki, traktowanych także jako komunikat wnoszący określone treści.
Skupienie uwagi na postaci ludzkiej, kontakt z modelem i jego osobowością, glina, którą mamy w rękach to doświadczenie autentyczne, najbardziej podstawowe i coraz rzadsze w świecie wirtualnej rzeczywistości: cyfrowej komunikacji. Ćwiczenie sprzężenia tego, co widzi oko, z tym, co modeluje nasza ręka jest sprawnością, która przeniesiona w inne obszary sztuki staje się konstrukcją nośną każdego artystycznego przedsięwzięcia.
W związku z trwającym stanem pandemii, prowadziliśmy zajęcia hybrydowo. Zajęcia w pracowni przeplatane były pracą w warunkach domowych. Studium aktu powstawało falami przez oba semestry. Także nieregularnie można było prowadzić studium głowy. Ograniczony dostęp do pracowni i warsztatów związany był z pracą samodzielną i korektami prowadzonymi online. W ten sposób omawiane były również prace powstałe poza uczelnią: w mieszkaniach i przestrzeniach przydomowych.
Praca rzeźbiarza wymaga skupienia, konsekwencji i czasu a zmieniające się wciąż warunki, panujący wokół chaos dezorganizujący nasze życie, presja ograniczeń oraz izolacja społeczna sprowokowała naszych studentów do aktywności na przekór tym przeciwnościom. Wykazali się gotowością do pracy w każdych warunkach a otaczający nas lęk przekuli w interesujące, wrażliwe i mądre realizacje artystyczne.
Barbara Stańko-Jurczyńska, ,,Uwulopalatofaryngoplastyka”, film krótkometrażowy, papier, ceramika, aplikacja cyfrowa, 35x10x15cm, Wydział Rzeźby, II rok jednolite magisterskie
Uwulopalatofaryngoplastyka – chirurgiczny zabieg leczenia bezdechu nocnego.
Realizacja ukazująca cielesne aspekty rzeczywistości cyfrowej, próby oszukania technologii i wydobycia z niej od głosu ludzkiego.
Julita Antonowicz, ,,please leave me alone-lone’’, wełna mineralna, 180x40x120cm, Wydział Rzeźby, IV studia jednolite
Julita Antonowicz, ,,abrazja’’, juta i wosk, 200x70x70cm, Wydział Rzeźby, IV studia jednolite
Abrazja- jest to grupa obiektów ukazujących wachlarz sposobów interpretacji ciała oraz relacji człowieka z otaczającym go światem. Kondycja ludzka w przestrzeni wyobrażeniowej nie posiada jedynej prawdziwej definicji.
Anastazja Kramer, Starcie mnie ze mną, animacja poklatkowa, glina, Wydział Grafiki i Komunikacji Wizualnej, 2 rok studiów jednolitych
Ciało ludzkie powoli wyłaniające i chowające się w masie gliny, z której jest stworzone przedstawia walkę z barierami, które tworzy się samemu.