XVII Pracownia Rysunku
dr hab. Tomasz Bukowski, prof. UAP
dr Anna Kołacka, ad.
Rysunek jako doświadczanie i badanie świata. Cokolwiek, zanim stanie się konkretem jest myślą intuicją, przeczuciem. Rysunek wydaje się medium ciągle niewyczerpanym. Jego siła tkwi w pozornej prostocie. Nie da się go zastąpić niczym innym. Pomimo postępu technologicznego jego podstawowe składniki trwają. A pozbawiony wszystkich technologicznych skrupułów jakie towarzyszą malarstwu, pozwala z dużą swobodą poszukiwać klucza do własnej artystycznej tożsamości. Można przypuszczać, że jego siła tkwi w prostocie i dostępności.
Moment odkrywania czegoś w rysunku pozwala każdemu uwierzyć w możliwości kreacji w tej dziedzinie. Aby jednak to „coś” odkryć potrzebna jest doza ryzyka, tak by móc przekroczyć siebie, własne przyzwyczajenia, odruchy. Należy wówczas zaufać intuicji, pozwolić jej niejako siebie ponieść. Wymaga to artystycznej odwagi, by „…wybrać kierunek, powziąć decyzję samotnie, być gotowym iść w = każdej chwili przeciw prądowi, jeżeli wizja, jeżeli namiętność malarska tego żąda” (Józef Czapski). To wówczas często rodzą się pytania o tradycję, kontekst… Są one konieczne do budowania własnej tożsamości artystycznej. Wydaje się, że pierwsze jest doznanie wzrokowe. Z niego może zrodzić się refleksja nad światem, która bywa determinowana przez wiele skomplikowanych i często nie do końca dających się wskazać czynników, jak nasza osobowość, poglądy, wspomnienia, doświadczenie… a każdy czas może przynieść inne widzenie i odczuwanie świata. Może to też być efektem przemyśleń i własnych doznań, jakiejś nie zawsze do końca dającej się zwerbalizować potrzebie czy odczuciu, pragniemy wyrazić w sztuce naszą reakcję na coś.
Należy jednak pamiętać, aby rzeczywistość była dla nas punktem wyjścia do refleksji, początkiem naszej rysunkowej przygody. Jaki język wybrać, którędy podążyć, czym może „stać się” rysunek?, co ma z sobą nieść?, czym jest (dla mnie) język rysunku? Pragnąłbym, aby rysunek stawał się miejscem eksperymentu, poligonem doświadczalnym, obszarem sukcesów i porażek, jakie w naturalny sposób będą towarzyszyć procesowi twórczemu. Istotna wydaje się tutaj chęć podjęcia ryzyka, owego lotu, o którym wspomina Józef Czapski. W tym wszystkim istotne jest, aby przekroczyć samego siebie, swoje przyzwyczajenia, schematy i nawyki. Pragnąłbym, aby rysunek był rodzajem refleksji nad światem, jego różnorodnością, mnogością zjawisk, naszą reakcją na coś.
Strona Pracowni:
https://www.facebook.com/XVII-Pracownia-Rysunku-110653397005841/about?ref=page_internal

Banasiak Marta, 100×70 cm, ołówek na papierze 
Bosco Patryk, 70×100 cm, tusz na papierze 
Broniewska Maria, 330×500 cm, kolaż na ścianie: węgiel, akryl, farba drukarska, marker, długopis, ołówek 
Dembińska Barbara, 100×70 cm, węgiel na papierze 
Hadrich Karolina,230x150cm, pisak na papierze 
Halldorsson Hjorleifur, 100×70 cm, suche pastele na papierze 
Hapak Paulina, Poruszenie, 80cmx80cm – koło / 80cmx40cm – elipsa wersja cyfrowa – arkusz – 140cm x 90cm, kredki ołówkowe na papierze 
Jasiński Jakub, 60x15x60 cm, śr.60, obiekt: akryl, marker na oponie 
Karkut Paulina, 42 x 44,4 cm, pastele suche na papierze 
Khalalovich Iryna, 76×45 cm, kredka na papierze 
Kiewel Kamil, zestaw 6 szt. 21×14,8 cm, fotogramy 
Kossakowska Hanna, Klocki, 12 szt. 4 cm x 4cm x 4cm, akryl na drewnie 
Kossakowska Hanna, Ptaki 3, 150 x 200 cm, grafit na papierze 
Kutnikowska Agnieszka, 50×70 cm, węgiel na papierze 
Kutnikowska Agnieszka, 100×70 cm, ołówek na papierze 
Kwiatkowska Aleksandra, 70×50 cm, cienkopis na papierze 
Madejska Agata, zestaw 3 szt. 17,5×13,5 cm, slajdy-kolaże: czarno-białe wydruki, papier, karton 
Nalikowska Aleksandra, Nieograniczona kompozycja, 120×240 cm, zestaw rysunków, cienkopis na papierze 
Pfeiffer Aleksandra, 140×100 cm, węgiel na papierze 
Pikul Julia, 21×29,7 cm, markery na papierze 
Pilarska Anna Maria, 100×80 cm, olej na płótnie 
Pomes Wiktoria, 70×100 cm, suchy pastel na papierze 
Pyka Jagoda, 105×128 cm, kolaż na papierze 
Rystwej Julia, 70×100 cm, pastele suche na papierze 
Skotarek Anna, 80×60 cm, węgiel i marker na papierze 
Walichnowska Stanisław Stanisława, 120×80 cm, ołówek, akryl na papierze 
Watras Oktawia, 180×150 cm, obiekt: bawełna barwiona żołędziami, korą, rdzą 
Waraksa Katarzyna, Ślad, 30×40 cm, akryl i cienkopis na płótnie 
Wlazły Weronika, 700×500 cm, obiekt śr. 36 cm, różne rozmiary, ok. 10 cm, ceramika glina, blat 
Zachmann Natalia, 65×40 cm, ołówek i akryl na papierze