∧
Komiks i Powieść Graficzna
W ramach przedmiotu, osoby studiujące zapoznają się z pojęciami komiksu artystycznego, powieści graficznej oraz zinów. Podczas zajęć odwiedzamy czytelnię zinów i pracownię druku riso – przy okazji każda studentka i student może spróbować sił w technice risografii.
Osoby poznają różne rodzaje oddolnych wydawnictw, art-booków, oraz komiksów, od popkultury po artystyczne lub aktywistyczne podziemie. Rozmawiamy na zajęciach o historii zinów, o społecznym zaangażowaniu przez sztukę w tej formie, o współczesnym komiksie.
Na każdych zajęciach studenci zbierają ode mnie inspiracje do swoich prac i rozmawiamy wszyscy o swoich projektach.
W ramach zaliczenia każda osoba w pracowni wykonuje autorskie komiksy, ziny i powieści graficzne.
740px
Ewa de Mezer NO BORDERS zin artystyczny / risografia / 2023 Praca odwołuje się do kryzysu humanitarnego na polsko-białoruskiej granicy. Jest swoistego rodzaju tomikiem, zawierającym trzy wiersze, a równocześnie pamiętnikiem, stanowiącym zapis refleksji na przestrzeni dwóch lat (od września 2021 roku do maja 2023). Forma książkowa zina została obmyślona jako wzmocnienie przekazu zawartego w wierszach, stając się nie tylko papierowym nośnikiem tekstu, ale również integralnym elementem narracji. Okładka tworzy na środku granicę, której pokonanie pozwala czytelnikowi wgląd w głąb książki. Kolory papieru i druku nawiązują do zielonej granicy, ziemi i wody, a czerń do sytuacji bez wyjścia, nomen omen granicznej. Kulminacyjną, środkową część zina stanowi 78 cm pas papieru, symbolizujący granicę i jej ciągłość. Paradoksalnie jest to element łączący opowieść o uchodźcach i nas samych. Drut kolczasty dotyczy wszystkich, po jednej i drugiej stronie, zarówno tych, którzy próbują go pokonać, jak i tych, którzy się za nim chronią. Forma harmonijki, umożliwia złożenie długiego pasa i „ukrycie” go w głębi książeczki, co przypomina, że granica biegnie w każdym z nas i każdy posiada swoje granice. Długi pas papieru pozostawia przy tym odbiorcy swobodę w wyborze kolejności czytanych fragmentów dwóch wierzy, znosząc tym samym granice i nawiązując do tytułu pracy. W pewnym miejscu układ tekstu i harmonijki sugeruje odczytywanie wiersza od prawej ku lewej stronie, co jest dalekim refleksem kultur, z których niejednokrotnie wywodzą się uchodźcy. Z racji na powagę i ciężar treści, wszystkie zastosowane środki wyrazu są minimalistyczne, co dotyczy również uproszczonej oprawy graficznej w formie szkiców i rysunków ideowych. Całości dopełnia jedno zdjęcie pt. „Wołanie ulicy „, które osadza tragedię uchodźców w zwykłej codzienności nas wszystkich, rejestrując fragment przestrzeni miejskiej i sylwetkę oddalającego się przechodnia, odwróconego plecami do patrzącego.
Ewa de Mezer NO BORDERS zin artystyczny / risografia / 2023
Ewa de Mezer NO BORDERS zin artystyczny / risografia / 2023
Wanda Kudlaszczyk STRAJK KOBIETHistoria uczestników zbiorowego protestu. Opisuje emocje i nastroje tłumu podczas demonstracji. Praca to plakat a3 – rozwijany na harmonijkę – która przedstawia naszkicowane czarnym markerem kobiety w różnych pozach z czerwonym piorunem – symbolem protestów.
Wanda Kudlaszczyk STRAJK KOBIET
Wanda Kudlaszczyk STRAJK KOBIET
Wanda Kudlaszczyk STRAJK KOBIET
Magdalena Kotlarek, NO BORDERS, risografiaZdjęcia przedstawiają wybrane rozkładówki z komiksu lingwistycznego – rozmówek psów w różnych językach. Rysunki scen, w których psy rozmawiają ze sobą po hiszpańsku, angielsku, francusku. Kolory żółty, różowy, czarny.
Magdalena Kotlarek, NO BORDERS, risografia
Paulina Rymarkiewicz, NO BORDERS, risografia Ideą realizacji było zmierzenie się, bądź też stawienie pewnych granic we własnej twórczości komiksowej. Poprzez prostotę fabuły, warstwy wizualnej, antropomorficzne postacie zwierzęce, ale przede wszystkim stworzenie komiksu dla określonej grupy odbiorców. Jest to komiks-kolorowanka skierowany do dzieci, który dorosłego odbiorcy może skłonić do powrotu do czasów dzieciństwa. Zdjęcia przedstawiają wybrane rozkładówki z komiksu – postacie króla pantery siedzącego na tronie, walki z czarnoksiężnikiem oplecionego przez węża oraz okładkę – trzy postacie rycerzy – kotów. Kolor farby – niebieski.
Paulina Rymarkiewicz, NO BORDERS, risografia
Paulina Rymarkiewicz, NO BORDERS, risografia