IX Pracownia Rysunku
prof. dr hab. Zbigniew Szot
mgr Ada Jurczak-Łowkis
Rysunek jest działaniem opisującym nie tylko to co dzieje się wokół nas ale także to, co jest w naszych umysłach.
Z jednej strony mamy wielowiekową tradycję, a z drugiej współczesność z całym wachlarzem możliwości realizacyjnych. Czasy, w których rysunek z działań pomocniczych stał się samodzielną dyscypliną sztuki. Połączenie tego, co pierwotne z najnowszymi osiągnięciami technologii może stać́ się inspirujące i odkrywcze. Zakres rysowania nieustannie się rozszerza i asymiluje elementy innych mediów, a nawet dyscyplin, co powoduje zacieranie się granic między nimi. Eksplorujemy rysunek poprzez różne drogi myślenia oraz najróżniejsze materiały/media. Nie stawiamy barier w wyborze narzędzi i powierzchni. Chcemy, aby idee i materiały wzajemnie na siebie wpływały. Celem IX Pracowni Rysunku jest umożliwienie indywidualnych, twórczych poszukiwań studentek i studentów, oraz pomoc w kształtowaniu się ich indywidualnych postaw artystycznych. Pracownia jest miejscem, w którym doświadczanie rysowania stawać się będzie rozszerzonym polem – expanded field (Rosalind Krauss) – eksperymentalnym i otwartym.





Dziwność, 2023
technika własna,
Praca stworzona na podstawie martwej natury, ukazuje różny sposób postrzegania
i interpretacji rzeczywistości.

Drzwi, 2023
200×110 cm pastel i, farba akrylowa na papierze.

Rozdarcie, 2023r,
200×150 cm, węgiel na papierze.
Praca ilustruje wewnętrzne rozdarcie pomiędzy tym, co wypada, a co chce się robić.

Autoportret, 2022
219×180 cm. akryl na bawełnie,

Godzina, 2022/2023
100×70 cm. grafit na papierze

Przestrzeń osobista, 2022/2023
9 części 8.5×8.5 cm. długopis na papierze

Oddech, 2023
video performans, 1’19”
https://www.youtube.com/watch?v=n-J00kW5fZc

Wypalenie, 2023
video performans, 7’’08”
https://www.youtube.com/watch?v=mk2T6zG5inA

Martwa Natura, 2023,
130×120 cm. sepia na papierze.

Autoportrety, 2023
technika własna

Fobia, 2023,
obiekt, technika własna.Chciałam oswoić moją fobię. Boję się ślimaków odkąd pamiętam. Być może absurdalny jest mój lęk, ale nie umiem sobie z nim poradzić. Stworzyłam formę poduszki, która stała się dla mnie terapeutyczna.

bez tytuły, prezentacja prac wykonanych farbą akrylową w roku 2022/2023.
https://youtu.be/af1B3Ji76Yk

Strony ze szkicownika, 2023,
14,8×21 cm. tusz na papierze.

Strony ze szkicownika, 2023,
14,8×21 cm. tusz na papierze.

Strony ze szkicownika, 2023,
14,8×21 cm. tusz na papierze.

Strony ze szkicownika, 2023,
14,8×21 cm. tusz na papierze.

Panorama dzierzgońska, 2023,
120×17 cm,, grafika komputerowa.
Obraz ukazuje panoramę z pozoru sennego i prowincjonalnego miasteczka z północy Polski. Dzierzgoń, dawniej Christburg, jest wyjątkowy dla mnie ze względu na swoją historię i związek z moją rodziną. Dziadkowie mojego taty przybyli do Dzierzgonia po II Wojnie Światowej w ramach zasiedlania Ziem Odzyskanych. Nie było to miejsce przyjazne z początku, zniszczone przez Armię Czerwoną, zostało odbudowane przez nowych mieszkańców w charakterystycznej architekturze PRL-u. To wciąż nie jest do pogodzenia przez miłośników miasteczka, którzy rozpamiętują kamienice, kolekcjonując stare fotografie. Aż do tego stopnia, że trudno znaleźć w internecie aktualne zdjęcia miasta. Dlatego postanowiłem uchwycić fotograficznie obecny Dzierzgoń z licznych punktów widokowych i zestawiłem obrazy w kolaż łącząc go z rysunkiem. Postacie są sylwetkami moich bliskich, którzy jak aktorzy, wcielają się w role mieszkańców przywołujących ten dość niedawny fragment dziejów z bogatej historii miasteczka.

bez tytułu, 2023.
250×100 cm. technika własna.

bez tytułu, 2023.
150×120 cm. technika własna.

bez tytułu, 2023.
250×200 cm. technika własna.

Monotonia, 2022,
film, 1’10”.
https://www.youtube.com/shorts/ZF7e85BuUyQ

Krzesło, 2023,
140×110 cm. węgiel na papierze

Manekin, 2022,
140×110 cm. węgiel na papierze,

Mustang, 2022/2023
450×150 cm. grafit na papierze

bez tytułu, 2023
50×210 cm., akryl na płótnie.

Autoportret, 2023,
materiał dźwiękowy, 1’06”.
https://www.youtube.com/watch?v=p9MkSRxa5iQ