Laboratorium papieru
dr Dariusz Subocz ad.
dr Marcin Lorenc ad.
Głównym założeniem Laboratorium papieru jest przywrócenie i rozwijanie sztuki papierniczej.
W nowocześnie wyposażonej pracowni osoby studiujące mają możliwość opanowania warsztatu technologicznego z zakresu papiernictwa oraz zdobywania umiejętności rzemiosła introligatorskiego. Dzięki zadaniom warsztatowym osoby studiujące poznają: tradycyjne japońskie i europejskie techniki oprawy książkowej, metody czerpania i barwienia papieru, warianty tworzenia passe-partout wiedeńskiego, techniki papier mâché, sposoby zdobienia papieru, metody wykonywania złoceń i wiele innych. Praca w Laboratorium papieru realizowana jest na różnych poziomach zaawansowania, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i umiejętności uczestniczek i uczestników zajęć. Początkowo osoby studiujące poznają podstawowe techniki i realizują zadania pozwalające na zdobycie elementarnej wiedzy i umiejętności. W miarę poszerzania kompetencji i przechodzenia na wyższe poziomy zaawansowania, realizują własne projekty artystyczne z zakresu szeroko pojętej sztuki książki a forma pracy z nimi staje się bardziej otwarta i zindywidualizowana.
Laboratorium papieru współpracuje także z artystami przy wydawaniu limitowanych serii książek artystycznych, plakatów i grafik, które drukowane są na znajdującym się w pracowni urządzeniu Riso SF5350.





Książka powstała z inspiracji pracami japońskiego projektanta i architekta Yusuke Ono.
Składa się z 30 kwadratowych kart, ręcznie złoconych, które po rozłożeniu tworzą makietę lasu. Grzbiet rozwija się w pień drzewa, odchodzące od niego gałęzie oraz korzenie tworzą strukturę konstrukcyjną. Książka otwiera się na 360 stopni wokół osi grzbietu, tworząc obiekt przestrzenny, przystosowany do oglądania z każdej strony. Powstaje konstrukcja, która niczym animacja poklatkowa, opowiada historię pewnego lisa.
Specyficzny układ stron, stwarza możliwość ukazania ruchu. Książka przedstawia sekwencję skoku lisa, która w metaforyczny sposób odwołuje się do cyklicznego charakteru życia. „Las” może być odbierany zarówno wyłącznie jako obiekt artystyczny lub książka o treści przeznaczonej do swobodnej interpretacji.

Praca składa się z 6 zbindowanych książeczek oraz pudełka/planszy
Wymiary: każda książeczka: 6 x 12 cm
Pudełko: 33,5 x 23 x 4,2 cm
Projekt został zainspirowany książką czeskiego wydawnictwa BaoBab pt. „Všeobecný zvířetník pana profesora Revilloda” autorstwa Miguela Murugarrena.
„Bestariusz” to zbiór dwóch książek – każda złożona z trzech segmentów – które są jednocześnie układanką. Książki przeznaczone są do dowolnego przekładania, układania i kartkowania. Celem gry jest ułożenie różnych „bestii” poprzez dopasowywanie do siebie poszczególnych elementów.
Głównym założeniem projektu jest możliwość dowolnego dopasowywania poszczególnych segmentów „ciała” potwora do siebie. Łącznie we wszystkich 6 książeczkach znajduje się 12 różnych modułów, zebranych w osobnych konfiguracjach. Oglądający może dopasowywać poszczególne fragmenty, interpretując je w wybrany przez siebie sposób. Każdy moduł z osobna może być odczytywany zarówno jako głowa tułów lub nogi / górna, środkowa lub dolna część ciała. Ilość możliwych układów i stworzonych postaci zależy wyłącznie od wyobraźni gracza.
Drugą część projektu stanowi pudełko/plansza do gry. Zostało wykonane z tektury introligatorskiej oraz płótna. Po otwarciu pudełka, na „wieczku” znajduje się wyodrębniona przestrzeń przeznaczona do układania kompozycji. Podstawowa wersja zakłada wykorzystanie jednorazowo trzech książeczek.




Wspomnienia i drobne skarby rodzinne owinięte zasłonką z ubiegłego stulecia.

Wspomnienia i drobne skarby rodzinne owinięte zasłonką z ubiegłego stulecia.

Łóżko. Bełkot lunatyka.

Znaczki. Fotografie warte trochę więcej niż 20 groszy.

Rysunki i szybkie szkice powstałe w XIII Pracowni Rysunku zostały na nowo zakomponowane na formacie i powielone w technice risografii w różnych możliwych kombinacjach poprzez nakładanie się warstw druku. Matryce zostały wykorzystane do stworzenia rysunku na okładce oraz do eksperymentowania na niektórych stronach.



Praca powstała w inspiracji zmiennością emocjonalną kobiety, zależną od momentu cyklu, w którym się znajduje.






Re-oprawa książki dla dzieci
kalka, papier pakowy, książka pt.: “Dzielny Czawdar” Angeł Karalniczew.

2 notesy z pudełkiem.

Zarówno książka jak i papiery czerpane odpowiadają na temat recyklingu. Do ich stworzenia użyte zostały materiały z odzysku takie jak: ścinki po starych dokumentach, stare mapy, gazety. Sito do czerpania papieru także zostało zrobione z materiałów z odzysku. Dwie strony arkuszy różnią się od siebie i mogą być oglądane z jednej jak i z drugiej strony.



Książka tunelowa


Reoprawa trzech książek