Laboratorium papieru
dr Dariusz Subocz ad.
dr Marcin Lorenc ad.
Głównym założeniem Laboratorium papieru jest przywrócenie i rozwijanie sztuki papierniczej.
W nowocześnie wyposażonej pracowni osoby studiujące mają możliwość opanowania warsztatu technologicznego z zakresu papiernictwa oraz zdobywania umiejętności rzemiosła introligatorskiego. Dzięki zadaniom warsztatowym osoby studiujące poznają: tradycyjne japońskie i europejskie techniki oprawy książkowej, metody czerpania i barwienia papieru, warianty tworzenia passe-partout wiedeńskiego, techniki papier mâché, sposoby zdobienia papieru, metody wykonywania złoceń i wiele innych. Praca w Laboratorium papieru realizowana jest na różnych poziomach zaawansowania, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i umiejętności uczestniczek i uczestników zajęć. Początkowo osoby studiujące poznają podstawowe techniki i realizują zadania pozwalające na zdobycie elementarnej wiedzy i umiejętności. W miarę poszerzania kompetencji i przechodzenia na wyższe poziomy zaawansowania, realizują własne projekty artystyczne z zakresu szeroko pojętej sztuki książki a forma pracy z nimi staje się bardziej otwarta i zindywidualizowana.
Laboratorium papieru współpracuje także z artystami przy wydawaniu limitowanych serii książek artystycznych, plakatów i grafik, które drukowane są na znajdującym się w pracowni urządzeniu Riso SF5350.
![Widok pracowni. Stół z różnymi książkami artystycznymi, w tle wielkoformatowe papiery czerpane](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/01-36.jpg)
![Dwa widoki teki zawierającej mniejsze książki](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/02-36.jpg)
![Dwa widoki książek artystycznych](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/03-34.jpg)
![Dwa widoki książek artystycznych](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/04-32.jpg)
![Cztery widoki książki otwieranej na 360 stopni.](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/05-28.jpg)
Książka powstała z inspiracji pracami japońskiego projektanta i architekta Yusuke Ono.
Składa się z 30 kwadratowych kart, ręcznie złoconych, które po rozłożeniu tworzą makietę lasu. Grzbiet rozwija się w pień drzewa, odchodzące od niego gałęzie oraz korzenie tworzą strukturę konstrukcyjną. Książka otwiera się na 360 stopni wokół osi grzbietu, tworząc obiekt przestrzenny, przystosowany do oglądania z każdej strony. Powstaje konstrukcja, która niczym animacja poklatkowa, opowiada historię pewnego lisa.
Specyficzny układ stron, stwarza możliwość ukazania ruchu. Książka przedstawia sekwencję skoku lisa, która w metaforyczny sposób odwołuje się do cyklicznego charakteru życia. „Las” może być odbierany zarówno wyłącznie jako obiekt artystyczny lub książka o treści przeznaczonej do swobodnej interpretacji.
![Dwa widoki pudełka z książkami, jedno otwarte, drugie zamknięte](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/06-28.jpg)
Praca składa się z 6 zbindowanych książeczek oraz pudełka/planszy
Wymiary: każda książeczka: 6 x 12 cm
Pudełko: 33,5 x 23 x 4,2 cm
Projekt został zainspirowany książką czeskiego wydawnictwa BaoBab pt. „Všeobecný zvířetník pana profesora Revilloda” autorstwa Miguela Murugarrena.
„Bestariusz” to zbiór dwóch książek – każda złożona z trzech segmentów – które są jednocześnie układanką. Książki przeznaczone są do dowolnego przekładania, układania i kartkowania. Celem gry jest ułożenie różnych „bestii” poprzez dopasowywanie do siebie poszczególnych elementów.
Głównym założeniem projektu jest możliwość dowolnego dopasowywania poszczególnych segmentów „ciała” potwora do siebie. Łącznie we wszystkich 6 książeczkach znajduje się 12 różnych modułów, zebranych w osobnych konfiguracjach. Oglądający może dopasowywać poszczególne fragmenty, interpretując je w wybrany przez siebie sposób. Każdy moduł z osobna może być odczytywany zarówno jako głowa tułów lub nogi / górna, środkowa lub dolna część ciała. Ilość możliwych układów i stworzonych postaci zależy wyłącznie od wyobraźni gracza.
Drugą część projektu stanowi pudełko/plansza do gry. Zostało wykonane z tektury introligatorskiej oraz płótna. Po otwarciu pudełka, na „wieczku” znajduje się wyodrębniona przestrzeń przeznaczona do układania kompozycji. Podstawowa wersja zakłada wykorzystanie jednorazowo trzech książeczek.
![Widok otwartego pudełka z 6 książkami](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/07-26.jpg)
![Dwa przykłady grzbietów książek, jeden w przybliżeniu](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/08-25.jpg)
![Cztery widoki stron z przykładami kaligrafii](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/09-25.jpg)
![Widok na okładkę i przykładową stronę książki](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/10-27-scaled.jpg)
Wspomnienia i drobne skarby rodzinne owinięte zasłonką z ubiegłego stulecia.
![Widok zdjęcia czarno-białego na jednej ze stron](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/11.jpeg)
Wspomnienia i drobne skarby rodzinne owinięte zasłonką z ubiegłego stulecia.
![Widok książki wykonanej z tkanin. Okłada jest miękka i w dotyku przypomina kołdrę](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/12.jpeg)
Łóżko. Bełkot lunatyka.
![Widok znaczków pocztowych w kolorze ciemnego granatu. Na znaczkach zdjęcia pejzaży](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/13.jpeg)
Znaczki. Fotografie warte trochę więcej niż 20 groszy.
![Trzy widoki otwartej książki i jej okładki. Książka w jasnych kolorach różu i żółci](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/14-26.jpg)
Rysunki i szybkie szkice powstałe w XIII Pracowni Rysunku zostały na nowo zakomponowane na formacie i powielone w technice risografii w różnych możliwych kombinacjach poprzez nakładanie się warstw druku. Matryce zostały wykorzystane do stworzenia rysunku na okładce oraz do eksperymentowania na niektórych stronach.
![Okładka i strony książki harmonijki. Na stronach czarne przedstawienia wymyślonych potworów](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/15-28.jpg)
![Okładka i strony książki harmonijki. Na stronach czarne przedstawienia wymyślonych potworów](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/16-26.jpg)
![Widok pracy wykonanej z 28 arkuszy czerpanego papieru w kolorach czerwonym i białym](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/17-26-scaled.jpg)
Praca powstała w inspiracji zmiennością emocjonalną kobiety, zależną od momentu cyklu, w którym się znajduje.
![Detal pracy, zbliżenie na pojedynczy arkusz czerpanego papieru](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/18-27.jpg)
![Dwa widoki książki harmonijki. Okładka i widok ogólny stron. Książka pokazuje historię morsa](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/19-25.jpg)
![Kolejne dwa widoki stron. Na jednym przybliżenie detalu.](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/20-22-scaled.jpg)
![Dwa widoki pudełka z umieszczonymi wewnątrz małymi książeczkami. Pudełko w kolorze zieleni. Książeczki wykonano z opakowań po słodyczach](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/21-21.jpg)
![Trzy widoki obiektu w kształcie kolumny ozdobionego przykładami pisma](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/22-21.jpg)
![Cztery widoki otwartej książki i okładki. Dominują jasne kolory. W strony książki zostały powycinane liczne kształty kół.](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/23-19.jpg)
Re-oprawa książki dla dzieci
kalka, papier pakowy, książka pt.: “Dzielny Czawdar” Angeł Karalniczew.
![Dwa widoki pudełka i dwóch książek. Okładki w kolorze błękitu, zdobione marmurkami tuszowymi](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/24-18.jpg)
2 notesy z pudełkiem.
![Trzy widoki książki, której strony wykonano z papierów czerpanych.](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/25-17-scaled.jpg)
Zarówno książka jak i papiery czerpane odpowiadają na temat recyklingu. Do ich stworzenia użyte zostały materiały z odzysku takie jak: ścinki po starych dokumentach, stare mapy, gazety. Sito do czerpania papieru także zostało zrobione z materiałów z odzysku. Dwie strony arkuszy różnią się od siebie i mogą być oglądane z jednej jak i z drugiej strony.
![Dwa widoki wielkoformatowych papierów czerpanych w kolorze różu i zieleni przedstawiających abstrakcyjne kształty](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/26-15.jpg)
![Trzy widoki okładek książki. Jedna wykonana z futra z pazurami, druga wygląda jak oprawiona w skórę krokodyla.](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/27-15.jpg)
![Dwa widoki książki tunelowej. Malowane motywy dzieci](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/28-15.jpg)
Książka tunelowa
![Dekoracyjne, grube passe-partout w kolorze zieleni i fioletu](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/29-15.jpg)
![Trzy widoki książek oprawionych w niebieskie płótno ze złoconymi brzegami](https://wk.uap.edu.pl/2023/wp-content/uploads/2023/06/30-12-scaled.jpg)
Reoprawa trzech książek