X Pracownia Rysunku
dr hab. Maciej Przybylski, prof. UAP
dr hab. Natalia Brandt, ad.
Rysunek
Studyjny – studium widzenia w odniesieniu do rzeczywistości widzialnej.
Anatomiczny – odnoszący się do szczegółów budowy i funkcjonowania czegoś.
Analityczny – dotyczący analizy.
Emocjonalny – dotyczący sfery uczuciowej psychiki człowieka.
Intuicyjny – odnoszący się do poznania bezpośredniego, niepoprzedzonego rozumowaniem, odnoszący się do narzucającego się przekonania, którego nie można w pełni uzasadnić.
Morfologia rysunku – zagadnienia dotyczące budowy języka.
Rysunek jako język uniwersalny.
Co to jest rysunek?
Gdzie przebiegają granice rysunku?
Rysunek jako konstrukcja formy idei.
Rysunek jako kompozycja przestrzenna.
Instalacja rysunkowa.
Obiekt rysunkowy.


z cyklu POLA GRY
cienkopis, węgiel, akwarela, ołówek

PRZESUNIĘCIE – STAŁOŚĆ
WEJŚCIE – WYJŚCIE
RAZEM – OSOBNO
SCALENIE – ROZDZIELENIE
ODLEGŁOŚĆ – BLISKOŚĆ
bawełna, wikol, akryl, tusz na papierze

SPACER PO LINII
atrament i tusz na papierze



PRAWIE NIE KŁACZY
PRAWIE NIE GRYZIE
PRAWIE NIE PRZESZKADZA
rysunek wyplatany sznurkiem jutowym

https://youtu.be/GnQkOkXewBY
LĘKI
2’ 36’’
rysunek węglem na papierze 200/150 cm

PAMIĄTKA
(wyszywane nuty – ścieg wyszywany na nutach do utworu Antoniego Vivaldiego “Zima”)
Gram, nagrywam, nitka, góra, dół, pętelka i koniec.
Niby proste, a tyle znaczy. Wkłucie igły z nitką ciągnące za sobą zagubienie, wstyd oraz wszystkie ważne słowa, których bałam się i pragnęłam schować. Praca dedykowana jest mojej mamie, która pokazał mi jak chce żyć.
Dbaj, jeśli słuchasz…

DEDYKACJA
(napis wypleciony z papierowych pasków z autorskim tekstem)

SLACKLINE (AFTER NEWMAN)
Projekcja, malarstwo, technika mieszana
https://www.youtube.com/watch?v=lWO4Pzu3ptI

SPACER PO LINII
rysunek wyszywany na gazie bawełnianej, barwionej

z cyklu SPACER PO LINII (I, II, III)
rysunek wycinany
obiekt rysunkowy ze sznurka przygotowanego własną techniką
cykl rysunków tuszem na papierze, format A4

TARCIE
Cykl rysunków wykonany w procesie tarcia odlanych z gipsu tarcz i rozcieranych za ich pomocą mediów rysunkowych tj. grafit, węgiel, pastele.
Inspiracją do powstania pracy było spotkanie z twórczością japońskiej artystki Yoko Nasaki. W swoich realizacjach Nasaki odwołuje się do tradycyjnego rzemiosła. W pracach artystki najbardziej inspirująca dla mnie jest różnorodność form zamkniętych w kole oraz ich graficzny aspekt wizualny. Najciekawszym dla mnie jest wzór graficzny tworzący się w zależności od wypukłości danego fragmentu, ukazując intrygującą wartość przestrzeni na płaszczyźnie.
Zafrapowało mnie, co może wyniknąć z konfrontacji nieprzystających i w różnym stopniu uwypukonych wobec siebie powierzchni.
Tarcie jako zjawisko na granicy, jest jednym z podstawowych praw rządzących światem. Posługując się każdorazowo dwiema spreparowanymi przeze mnie gipsowymi płaszczyznami używam siły tarcia do aktu rysunkowego. W momencie zetknięcia i obrotu dwóch płaszczyzn, pomiędzy którymi umieszczam media rysunkowe (grafit, węgiel, pastelę) powstaje przypadkowy ślad rysunkowy będący sumą mojej siły i czasu włożonego w proces tarcia oraz śladu nasisku i współistnienia tych czynników na powierzchnię i znajdujące się pomiędzy płaszczyznami media. Ważny jest proces samego aktu ścierania. Ciekawym również jest dla mie aspekt przypadkowego wykreślania i zacierania powstałego śladu, również ciężar obiektu oraz sam sposób tworzenia rysunku w/na przestrzeni (jego performatywność) ma za zadanie podkreślić fizyczny wymiar tego działania.

Maria Liberek, 1r., WMiR
ŚWIAT PĘKA W MIESCU, W KTÓRYM JESTEŚMY
obrazy, technika mieszana 3x (50 x 100 cm)

Bez tytułu
cykl obiektów rysunkowych na płycie (druty, pręty, śruby,płyta hdf, tusz i akryl). Wymiary ok. 30 x20 cm każda

SPACER PO LINII
Obiekt rysunkowy wykonany papierem czerpanym własnej receptury, wym. 70 x100 cm

SPACER PO LINII
obrazy rysunkowe (płyta pilśniowa, sklejka, drut, sznurek, mulina, emulsja, akryl), wym. 2 x (50 x 70)

MAPA WSPOMNIEŃ
Rysunek wyhaftowany na dywaniku, 58 x 101 cm
Przywołana z pamięci trasa wzdłuż Warty, którą pokonywaliśmy
bardzo często jako dzieci, z moją siostrą i dziadkiem. Stworzyłyśmy
wokół niej własną opowieść o poszczególnych przystankach, która
je ożywiała i sprawiała, że wszyscy razem w niej uczestniczyliśmy.
Całość jest wyszyta na dywaniku, wziętym z tamtych czasów, który
przeleżał te wszystkie lata w moim domu rodzinnym.

PRÓG, PRZEZ KTÓRY ZAWSZE MOGĘ PRZEJŚĆ
odlew z gipsu, 30x11cm
fotografie wydrukowane na papierze, 9x15cm
Kolczyk służył marynarzom jako przedmiot, znacznik, dzięki któremu
po śmierci ich ciało mogło powrócić do miejsca zgodnego z ich wolą.
Zazwyczaj był to port, z którego pochodzili. Dla mnie takim portem jest
mój dom rodzinny. Długo szukałam właściwej formy, czegoś, co symbolizowałoby mój “port”. Ostatecznie został nim próg, który odlałam z gipsu. Symboliczna granica – przejście, z którą wiążą się wspomnienia, emocje i poczucie bezpieczeństwa.

z cyklu PAMIĄTKA
Rysunki zainspirowane kamieniami znalezionymi podczas jednej z podróży autorki, która odegrała w jej zyciu znaczącą rolę. Niezykłe, niepowtarzalne rysunki na każdym z nich stanowiły punkt wyjścia do cylku prac, które dedykowała znalezionym kamieniom, tamtej podróży oraz nade wszystko wspomnieniom, które one przywołują.
Rysunki tuszem i akwarelą na papierze, wym. 21 x 29 cm każda

Nie obudziłam się w środku dnia, lecz w czarnej sierści nocy
obiekt rysunkowo – rzeżbiarski (styrodur, 16 000 patyczkków bambusowych, farba akrylowa w sprayu)
Praca jest próbą wyrażenia strachu z dzieciństwa ale również strachu, z którym mierzę się do dziś. Kolczasta mara wyłazi niejako ze ściany, dynamicznie atakując przestrzeń wokół siebie.
Nieprzyjemna, niekomfortowa. Jej najeżony charakter wywołuje uczucie niepokoju.
Praca powstawała od marca 2023 do maja 2023 została wykonana ze styroduru i około 16 tysięcy patyczków bambusowych.
Całość została pomalowana na czarno. Praca nadal jest w procesie, docelowo ma to być tryptyk.

od lewej: Maria Liberek, Małgorzata Gazda, Eryk Korus, Michał Grzybowski


od lewej: Marek Zieliński, Maria Liberek, Małgorzata Gazda, Eryk Korus

od lewej: Julia Mielcarek, Antonina Pracyk, Katarzyna Drzazgowska

Eryk Korus
powyżej:
PRZESUNIĘCIE – STAŁOŚĆ
WEJŚCIE – WYJŚCIE
RAZEM – OSOBNO
SCALENIE – ROZDZIELENIE
ODLEGŁOŚĆ – BLISKOŚĆ
poniżej:
z cyklu: POLA GRY
LĘKI
2’ 36’’
rysunek węglem na papierze 200/150 cm