Projektowanie struktury
Pracownia Designu Inspirującego
prof. dr hab. Bogumiła Jung
Pracownia Kształtowania Kontekstów Przestrzeni
prof. dr hab. Dariusz Kuźma
Moduł I
(analiza + koncepcja)
Odcinek w przestrzeni – 40 cm lub wielokrotność…
Zapoznanie się z ważnymi w procesie projektowania zależnościami pomiędzy elementami triady: materiał/konstrukcja/forma – prezentacje, lektury i dyskusja,
Przeanalizuj wybrany przykład węzła w konstrukcji szkieletowej – np. w przedmiocie z Twojego codziennego otoczenia (krzesło, taboret, stół itp.)
Najpierw przeanalizuj różne sposoby łączenia wskazanej postaci wybranego materiału, zwłaszcza poszukując możliwości wiązania elementów w trzech kierunkach – szkice, makiety, modele itp.
Zaproponuj własne, nowe połączenie elementów – aby wykorzystać je dla zbudowania
nowej formy, stanowiącej odpowiedź na podane hasło




Moduł II
(analiza + koncepcja + proces projektowy)
Punkt w przestrzeni – wyznaczony stykiem 2 lub > ODCINKÓW 40 cm
Zaproponuj ciekawą, oryginalną i własną koncepcję struktury (z jednego, ewentualnie
dwóch materiałów – w wybranej, konkretnej formie, która pozwoli na wyraźne zaznaczenie w przestrzeni konkretnego punktu, wyznaczonego przez styk dwóch (lub więcej) odcinków o długości 40 cm.
Punkt taki powinien być podkreślony formalnie – w sposób zaprojektowany przez Ciebie.
Powstała struktura powinna być stabilna, samonośna i oryginalna oraz powiązana formalnie ze wskazanymi odcinkami
W poszukiwaniach projektowych zwróć uwagę na elementy o fundamentalnym dzisiaj znaczeniu: postawa proekologiczna i racjonalność podejmowanych decyzji co do propozycji projektowych i wyboru stosowanego materiału.
Ostateczna odpowiedź w przestrzennej realizacji w wybranym materiale.


Płaszczyzna miękka w przestrzeni
Zadaniem studentów było opracowanie własnej koncepcji trwałego usytuowania miękkiej płaszczyzny w przestrzeni. Odpowiedź projektowa miała zawierać trwałą, stabilną i samonośną strukturę uwzględniającą konieczność zmieszczenia się pomiędzy zadanymi wysokościami: od 30 cm do 3 m od podłogi.
W przypadku obu tematów studenci na wstępie zapoznali się z zależnościami pomiędzy elementami triady: materiał / konstrukcja / forma, oraz analizowali pojęcia związane ze strukturą szkieletową, konstrukcją skrzyniową, ramą i oskrzynią. Następnie poszukiwali odpowiedzi projektowych w kierunku odkrycia nowej, oryginalnej propozycji konstrukcyjno-formalnej. Ważnym elementem było także opracowanie detalu oraz odpowiednie dobranie materiałów, tak aby możliwe było wykonanie realnego modelu realizującego i weryfikującego przyjęte założenia projektowe



Moduł IV
(analiza + koncepcja + proces projektowy- model + końcowa prezentacja)
Płaszczyzna twarda w przestrzeni
Należy zaprojektować taką formę struktury przestrzennej, która w sposób stabilny pozwoli ująć zadany format i umieścić go na wysokości 40 cm – na tyle mocno, że Autor/ka będzie mógł/mogła na nim usiąść, przysiąść lub bezpiecznie stanąć.
Ważne jest, aby poszukiwania były prowadzone w stronę odkrycia nowej, oryginalnej propozycji konstrukcyjno-formalnej, zaś podejmowane decyzje projektowe były także opracowane w zakresie detalu.
Wybrany materiał, tworzący strukturę współistniejącą z płaszczyzną o jednym z wymiarów 40 cm, powinien być na tyle dostępny i łatwy do obróbki, aby możliwe było wykonanie realnego modelu, który pozwoli zrealizować i zweryfikować przyjęte założenia projektowe


